Aistis Mickevičius surengs parfumerinę paskaitą internete: „Prieš degustuojant aromatus – geriau žinoti, ką, kaip ir kodėl užuodžiate“
Karantino reikalavimai Lietuvoje pakoregavo veiklą ne vienoje srityje. Ne išimtis – ir Lietuvos mada. Čia gimsta iniciatyvos, atveriančios naujas galimybes mados mylėtojams. Gausias auditorijas į savo paskaitas suburdavęs kvapų menininkas Aistis Mickevičius kviečia naujai patirčiai – parfumerinei paskaitai „on-line“.
Vienintelio nišinės parfumerijos prekinio ženklo Lietuvoje – FUMparFUM kūrėjas, rengdamasis paskaitai, dalinasi mintimis apie aromatus, jų reikšmę žmogui, parfumerio profesiją ir tai, kas yra svarbu žinoti kiekvienam, dar prieš užuodžiant kvepalų aromatą.
Kodėl žmogui svarbūs aromatai?
Gyvūnai, kaip žinia, dažniausiai labai gerai gaudosi kvapų sistemoje, kuri padeda jiems orientuotis erdvėje, užuosti grobį, pavojų, potencialų partnerį poravimuisi, priešą ir gentainį. Ne išimtis ir žmogus, juk jis yra tas pats gyvūnas, tik civilizuotas. Kadaise, kai gyvenome urvuose, puikiai naudojomės visais savo pojūčiais, taigi ir uosle. Ilgainiui, evoliucijos eigoje, žmogus pamažu nustojo kliautis savo nosimi ir uodžiamaja informacija, labiau pasitikėdamas garsu, vaizdiniais ir lytėjimu. Tačiau kiekvienas iš mūsų tebeskleidžiame natūralius kūno fluidus – feromonus, kurie padeda mums susidraugauti, įsimylėti, užuosti priešą ir tt. Šią funkciją padeda atlikti ir civilizacijos išradimas – kvepalai. Aromatas, susimaišęs su natūraliomis mūsų kūno kvapo molekulėmis tampa individualiu mūsų kvapu, vizitine kortele, kuri praverčia mezgant įvairius socialinius ryšius, įtakoja bendrą savijautą, nuotaiką, atspindi mūsų asmenybę. Todėl aromatų pasaulis yra nepaprastai svarbi visumos dalis.
Ar tą patį aromatą žmogus gali užuosti skirtingai? Kodėl?
Tą patį aromatą kiekvienas ne tiek užuodžiame, kiek interpretuojame ir vertiname skirtingai. Tai labiausiai priklauso nuo asmeninės patirties, skonio, olfaktorinio išprusimo, gebėjimo vertinti ir analizuoti. Kitas dalykas, kad tą patį aromatą užpurškus ant kelių žmonių odos galima pastebėti, kaip skirtingai jis skleidžiasi ir garuoja. Čia didžiausią įtaką daro mūsų odos pH (rūgštingumas), kuris yra vienas svarbiausių indikatorių renkantis asmeninius kvepalus, mat parodo, kaip mūsų kūno/odos molekulės sąveikauja su konkretaus aromato molekulėmis ir kas iš tos jungties gimsta – puiki arba nelabai vykusi kvapo kombinacija.
Ar aromatai gali padėti žmogui šioje iššūkių pilnoje situacijoje?
Kvepalai nėra aromaterapinis produktas, kuris labai aktyviai padėtų malšinti stresą ar kurstyti aistras, tai labiau mados pasaulio ar meninės išraiškos kūrinys, tačiau iš tiesų, mėgstamas aromatas gali psichologiškai raminti, padeda komfortiškai jaustis, įgauti pasitikėjimo savimi. Tai tarsi dar vienas, nematomas rūbas, svarbus jūsų įvaizdžio štrichas.
Ar parfumeriu gali tapti bet kuris žmogus? Kodėl?..
Teoriškai ir techniškai – taip. Jei žmonija nebūtų apleidusi savo gebėjimo uosti, užuosti, identifikuoti kvapus, jei savo uoslę treniruotume karta iš kartos, galėtume be vargo užuosti ir atskirti aplinkoje tūkstančius aromatų (kaip tai daro šunys), o tai jau būtų pirmas didelis žingsnis bet kuriam iš mūsų tapti parfumerijos kūrėju. Taigi, uoslės treniruotės yra nepaprastai svarbu. Ir čia neužtenka gerai užuosti kvapus pasąmoniniam lygmeny, čia reikalinga sąmonė ir mūsų smegenų kompiuteris, gebantis atsirinkti, susigaudyti ir susisteminti visą tą olfaktorinę informaciją. Taip pat nepaprastai svarbu žinios ir praktika, ypač pastaroji. Būtent per praktinius dalykus, per bandymus susiformuoja didžiulis žinių bagažas, reikalingas aromatams kurti. Tada reikia nepaprastai daug kantrybės, nes kvepalų kūrimas – tai kantrybės išbandymas.
Ką tik sumaišytos kompozicijos turi susistovėti, subręsti, o paskiros kvepiančios substancijos – „susituokti“, susijungti į vientisą aromatinį junginį. Įsivaizduokite, jei kūrybiniame procese padarėte klaidą ir viską tenka kartoti, gal net keletą sykių. Tačiau esminė savybė, kurios reikia, norint kurti aromatines kompozicijas, yra kūrybiškumas, kuris padeda perteikti olfaktorines mintis, nuotaikas, idėjas, kurios paverčia aromatą paveikiu olfaktoriniu piešiniu, jaudinančiu vaizduotę. Taigi, ši savybė ir atsijoja tuos, kurie gali, ir tuos, kurie ne, nes kūrybiškumas yra duotybė, ji nesusiformuoja dirbtinai, kaip techninės žinios.
Kaip internetu galima mokytis apie kvapus? Kas yra svarbu žinoti dar prieš „užuodžiant“?
Pasaulyje jau seniai egzistuoja daugybė parfumerinių kursų ir paskaitų online, nes tai puiki galimybė neišeinant iš namų papildyti savo žinių bagažą, sužinoti naudingų dalykų ir patarimų. Juk parfumerija nėra tik praktika, tai ir teorinės žinios. Ir būtent nuo jų reikia pradėti norint gilintis į olfaktorinio pasaulio paslaptis. Prieš degustuojant aromatus visada geriau žinoti, ką, kaip ir kodėl užuodžiate ir koks yra viso to kontekstas, potekstė ar istorija.
Parfumerinė paskaita su Aisčiu Mickevičium įvyks jau šį šeštadienį, gegužės 9 d. 11 val.