Ar žinote, kaip mus veikia reklama?
Šiuolaikinis pasaulis perpildytas reklamos, ji visur: televizijoje, internete, spaudoje, gatvėje, kirpykloje, parduotuvėje... Kiekvienas ne kartą esame girdėję arba patys sakę, kad ,,tai tik reklama, neužkibk ant kalbiuko“. Tačiau visgi kokiomis priemonėmis ji mus veikia, kad kartais kaip žuvis užkimbame ant rinkodaros specialistų masalo?
Ne tik informuoja, bet ir manipuliuoja
Reklama iš lotynų kalbos ,,reclamo“ reiškia ,,rėkiu“ arba ,,skelbimas“. Pirminis jos tikslas buvo informuoti apie produktą, jo egzistavimą. Tačiau jei pradžioje buvo siekiama informuoti, tai dabartiniame pasaulyje vieni svarbiausių tikslų – įtikinti, manipuliuoti ir paskatinti įsigyti konkrečią prekę.
Dabartiniame pasaulyje vieni svarbiausių reklamos tikslų – įtikinti, manipuliuoti ir paskatinti įsigyti konkrečią prekę
Per ilgą laiką reklama evoliucionavo. Dabar ją kuria rinkodaros specialistai, kurie pasitelkia įvairias priemones ir gudrybes, kad pasiektų minėtų tikslų.
Parduoda geresnį gyvenimą
Jei atkreiptumėte dėmesį į produktus, kurie yra reklamuojami, pastebėtumėte, kad dažniausiai pirkėjai yra viliojami ne tik siūlomu produktu. Beveik visada yra antrinė prekė, kuri netiesiogiai peršama. Pastebėkite: jei reklamuojamas šokoladas, tai gausite ,,gabalėlį dangaus“, jei skalbimo milteliai, tai įsigysite ,,gaivaus oro dvelksmą ne tik sau, bet ir visai šeimai“, jei automobilis, tai turėsite ne tik transporto priemonę, bet ir ,,komfortą bei galimybę bet kuriuo metu būti bet kurioje vietoje“. Taigi siūlomos ne prekės, o troškimų išpildymas. Tokiu būdu sukuriamas įspūdis, kad nusipirkęs reklamuojamą daiktą gyvensite gražiau, laimingiau, patogiau. Gali būti, kad prekę įsigysite ne dėl to, kad ji gera, kokybiška, o dėl netiesiogiai peršamo antrinio produkto. Beje, neretai siūlomas tobulas, be rūpesčių gyvenimas ar akimirka, net jei reklamuojama viso labo plytelė šokolado.
Pasitelkiamos žinomos istorijos
Gerai žinomos istorijos mus veikia, sukelia tam tikrus sentimentus, nes yra giliai įsišaknijusios pasąmonėje. Rinkodaros specialistai tai supranta, todėl neretai siekdami daugiau parduoti pasitelkia laiko patikrintus, tradicinių pasakų elementus. Pelenė bėgdama pameta kurpaitę – puikus motyvas batelių reklamai, Raudonkepuraitė bando pasprukti nuo vilko – geras elementas moderniai motociklo ar automobilio reklamai. Būtent čia suveikia atpažinimo efektas, kuris skatina susieti ir įsiminti. Kadangi šias ir panašias pasakas mes puikiai žinome dar nuo vaikystės, tokia sąsaja padės ne tik įsiminti produktą, bet skatins jį įsigyti.
Spalvos koduoja informaciją
Visiems žinoma, kad spalvos ir jų kontrastai turi ypatingą ir galingą poveikį. Būtent tuo ir pasinaudoja reklamų kūrėjai. Spalvos veikia mūsų emocijas – kiekviena spalva turi savo emocinį užtaisą.
TAIP PAT SKAITYKITE: Spalvinimas – ne tik vaikų žaidimas
- Žalia yra susijusi su gamta, natūralumu, todėl dažnai naudojama reklamuojant ekologiškus produktus.
- Raudona neretai yra siejama su energija, todėl siekiant atitinkamai paveikti potencialų pirkėją šią spalvą gali pasitelkti energinių gėrimų, žaidimų, automobilių, sportinių prekių reklamose.
- Geltona asocijuojasi su džiaugsmu, laime, energija. Ši spalva dažnai naudojama vaikų, laisvalaikio prekėms reklamuoti. Kadangi geltona yra labai ryški, ja pažymima svarbiausia informacija. Be kita ko, akcijos, nuolaidos dažniausiai ryškinamos būtent geltonai.
- Mėlyna yra dangaus, jūros spalva. Ji raminanti, simbolizuojanti pasitikėjimą, ištikimybę. Įvairių atspalvių mėlyna naudojama mineralinio vandens, valymo priemonių, oro gaiviklių reklamose. Ši spalva tarsi leidžia sukurti gaivos, švaros, lengvumo įspūdį ir jausmą.
- Visgi įmonės, siekiančios atrodyti solidžiai, neretai pasitelkia juodą spalvą, kuri turi skelbti apie įmonės eleganciją, kokybę ir galią.
- Nustatyta, kad vyrai dažniau renkasi tamsesnes, sodresnes spalvas, pavyzdžiui, tamsiai mėlyną, žalią, o moterys švelnesnes, pastelines.
Muzika padeda įsiminti
Dabar garsą, muziką pasitelkia visos televizijos, radijas, o neretai ir interneto reklamos. Viena iš pagrindinių muzikos panaudojimo priežasčių – įsimenamumas. Jei vis niūniuojate tą pačią konkrečios reklamos melodiją, vadinasi, ji jau įsiminė. Gali būti, kad pasąmoningai veikiami pirksite būtent tą prekę, kurios reklamos melodija skambėjo mintyse. Siekiant būtent tokio poveikio dažniausiai pasirenkama ritminga, lengvai įsimenanti melodija. Svarbiausia, kad muzika paveiktų nuo pirmų sekundžių. Beje, muzika gali padėti sukelti geras emocijas ar skatinti prisiminimus. Todėl neretai pasinaudojama jau gerai žinomomis melodijomis, pavyzdžiui, reklamose mėgstamos kalėdinės arba hitais tapusios garsių dainininkų dainos, kurios žadina teigiamas emocijas.
Žodinės informacijos galia
Neką mažiau už spalvas ir muziką mus veikia žodinė informacija: šūkiai, klausimai, siūlymai, kreipiniai. Svarbu, kad reklamos tekstas būtų neilgas, iškalbus ir paveikus. Rinkodaros specialistai stengiasi sudėlioti akcentus ir raktinius žodžius, kurie priverstų pirkti. Pavyzdžiui, tokie klausimai ir siūlymai kaip ,,Nepraleiskite progos įsigyti“, ,,Išbandykite naują ir nematytą technologiją“, ,,Suskubkite ir būkite pirmi“ mus veikia kaip burtažodžiai. Beveik visuomet yra kreipinys, kuriuo stengiamasi paveikti: ,,Nes jūs (tu) to verta“, „Tik jums išskirtinis pasiūlymas“ ir pan. ,,Jūs“ turi pagarbumo atspalvį, o ,,tu“ kur kas familiaresnis, kuria artumo jausmą. Šie trumpi žodeliai yra paveikūs, nes pirkėjas jaučiasi reikalingas ir pastebėtas, kai kreipiamasi tiesiogiai į jį.
TAIP PAT SKAITYKITE: Blogos naujienos mus veikia labiau, nei manėme. Neprivalome jų sekti
Taikomasi į tikslines auditorijas
Skirtingoms žmonių grupėms aktuali skirtinga informacija. Paauglys gyvena ir mąsto visiškai kitaip nei senjoras. Būtent todėl rinkodaros specialistai turi gerai išmanyti žmonių psichologiją ir žinoti, kas vieno ar kito amžiaus bei kultūrinio sluoksnio žmogui gali būti aktualu. Paauglį labiau paveiks reklama apie aktyvų sportą, pramogas, naująsias technologijas. Siekiant atkreipti šios grupės dėmesį, dominuos ryškios spalvos, popmuzika ir pan. Senjorus, priešingai – labiau domins vaistų, sodo, buities, maisto prekės ir t. t. Neretai skirtingo amžiaus grupes dominančias prekes reklamuoja būtent tokio pat amžiaus žmogus. Pavyzdžiui, apie vaistus kalbės garbaus amžiaus senjoras, naujausiu dviračiu važinės sportiškas vaikinas ar mergina. Svarbu ir socialinė grupė, todėl prabangų automobilį siūlys elegantišku kostiumu vilkintis verslininkas. Siekiama, kad potencialus pirkėjas susitapatintų su reklamoje esančiu veikėju ir jo vietoje galėtų įsivaizduoti save.
Labiausiai veikiami vaikai
Suaugusieji neretai perpranta įvairius triukus, manipuliacijas, todėl gali racionaliai įvertinti pateiktą informaciją. Kur kas sudėtingiau yra vaikams, kurie nežino ir nesupranta, kaip tai veikia, o tiksliau – visiškai nesugeba analizuoti reklamos. Vaikai veikiami per emocijas, kurios dažniausiai yra teigiamos: džiaugsmas, susižavėjimas. Būtent jos inspiruoja norą būtinai turėti vieną ar kitą prekę. Mažiesiems reklama – tai gražių paveikslėlių, formų, spalvų, muzikos, pakuočių, magiškų burtažodžių rinkinys. Jei reklamuojami žaislai ar kita vaikiška prekė, dažniausiai neaktualizuojama kaina, kokybė ir kiti svarbūs dalykai, nes vaikams tai neaktualu. Todėl labai svarbu pamažu pradėti aiškinti vaikams, kas yra reklama, ko ja siekiama ir kokį poveikį ji daro.
Kaip neužkibti ant reklamos kabliuko?
- Atkreipkite dėmesį, kokias emocijas jums sukelia reklama. Galbūt būtent jos skatina pirkti?
- Pagalvokite, ar perkate todėl, kad daikto jums tikrai reikia, ar tik dėl to, kad suviliojo patraukli, spalvinga pakuotė?
- Pamąstykite, ar ryškiai pažymėtų, nukainotų prekių jums išties reikia. O gal perkate tik dėl to, kad pigu?
TAIP PAT SKAITYKITE: Taupymas: manija ar sąmoningas gyvenimo būdas?