Penktadienio vakarą atidarytas jau dešimtą kartą vykstantis Tarptautinis moterų filmų festivalis „Šeršėliafam“, pristatantis moterų režisierių kūrybą ir kreipiantis dėmesį į moterų padėtį bei iššūkius visuomenėje siekia pagerbti aktyviai kino kūrimo ir sklaidos procese dalyvaujančias, „už kadro“ dirbančias kino moteris.
Festivalis tradiciškai rinko metų kino moterį ir kvietė 15min skaitytojus atiduoti savo balsus ir išrinkti Publikos simpatijų prizo laimėtoją.
Moterų filmų festivalio „Šeršėliafam“ atidarymo renginio metu paskelbta, kad 2016-ųjų kino moterimi tapo operatorė Kristina Sereikaitė, o publikos simpatija – režisierė Giedrė Žickytė.
Šioms nominacijoms festivalis šiemet nominavo operatorę Kristiną Sereikaitę, režisierę Giedrę Žickytę bei dainininkę, reklamų kūrėją, idėjos „Normalios bobos eina OUT“ inciatorę Dovilę Filmanavičiūtę. Metų kino moterį uždarame balsavime rinko Lietuvos kino industrijos atstovai, o Publikos simpatiją – 15min skaitytojai.
Dainininkė ir reklamos kūrėja Dovilė Filmanavičiūtė 15min pasakojo, kad „Šeršėliafam“ festivalis dar kartą įrodo, kad kurti geba ne tik vyrai, bet ir moterys.
„Aš nesu iš tų žmonių, kurie sako, kad moterys yra išskirtinės. Bet į tai aš žiūriu su didele aistra ir meile iš tos pusės, kad moterys viską gali. Jos gali kurti kiną, jos gali valdyti valstybes. Šis renginys yra dar vienas įrodymas, kada tu žinai, kad mergos viską gali“, – džiaugėsi D.Filmanavičiūtė.
Renginyje dalyvavusi aktorė Gražina Baikštytė teigė, kad vyrų ir moterų kino nederėtų tarpusavyje lyginti, tačiau moterų kūrybą vertina ypač palankiai.
„Pačiai teko filmuotis moterų režisuotuose filmuose. Esu už moterų kiną ir nereikėtų lyginti vyrų režisierių ir moterų. Yra moterų su vyrišku mąstymu ir lyriškesnių vyrų režisierių. Nemanau, kad moterys yra žemesnio luomo, kad negalėtų kurti kino“, – 15min sakė G.Baikštytė.
Lietuvos kino moterimi pripažinta Kristina Sereikaitė – kino operatorė, kurios darbas režisieriaus Lino Mikutos filme „Šaltos ausys“ (2016) pateko į svarbiausio kinematografijos menui skirto „Camerimage“ kino festivalio konkursinę programą. Krokuvos kino festivalyje pelnė pagrindinį prizą už kinematografiją, o tarptautiniame Rusijos dokumentinių filmų festivalyje „Rossia“ apdovanotas už geriausią operatoriaus darbą. Subtilus ir intymus kameros žvilgsnis lėmė sėkmingą filmo kelionę po prestižinių kino festivalių konkursines programas, pelnant pagrindinį apdovanojimą pilnametražių juostų kategorijoje Buenos Airių dokumentiniame kino festivalyje ir specialųjį tarptautinio festivalio „Doker“ prizą. Kristina Sereikaitė įkvepia sėkmingu motinystės ir profesinės karjeros bei partnerystės gyvenime ir kūryboje derinimu...
Publikos simpatija pripažinta Giedrė Žickytė – dokumentinio kino režisierė, nepailstamai ieškanti įdomių istorijų ir skinanti įspūdingas pergales tarptautiniuose kino festivaliuose. Giedrės Žickytės ir Maite Alberdi filmas „Čia aš tik svečias“ (I’m Not From Here, 2016, Lietuva, Čilė, Danija) pristatytas prestižinėje peržiūrų serijoje Los Andžele bei „The New York Times” internetinėje platformoje.
Svarbiausiuose pasaulio dokumentinio kino festivaliuose pasirodęs darbas pelnė pagrindinius prizus „Visions du Réel“ (Šveicarija), „Sheffield Doc/Fest“ (Didžioji Britanija), „Prix EFA Krakow 2016“ (Lenkija) ir yra nominuotas Europos „Oskarais“ vadinamų Europos kino apdovanojimų geriausio trumpametražio filmo kategorijoje.
Festivalio atidarymo metu įvyko ir režisierės Janinos Lapinskaitės trumpametražio filmo „Akordas“ premjera.
TAIP PAT SKAITYKITE: „Šeršėliafam“ atvėrusio filmo „Akordas“ režisierė J.Lapinskaitė: „Gyvenime matome ne tik gražias vaivorykštės spalvas“
Apie festivalį
Festivalio įkūrėja ir vadovė Greta Akcijonaitė teigė, kad festivalio programa ir šiemet – koncentruota, tačiau kokybiška, o jos pažiba – Anne Fontaine filmas „Nekaltosios“, pasakojantis apie prancūzę gydytoją Matildą, kuri kartu su Raudonuoju Kryžiumi gelbsti Antrojo pasaulinio karo aukas. Netikėtai pasirodžiusi vienuolė prašo gydytojos vykti į nuošalų vienuolyną, kur turi gimdyti viena seserijos narių. Netrukus paaiškėja, kad nėščių, sovietų karių išprievartautų vienuolių šioje bendruomenėje yra ne viena.
Festivalio programoje bus galima susipažinti ir su ryškiais debiutais: estų režisierės Triin Ruumet pasakojimu apie laukinį devintąjį dešimtmetį filme „Sumaišties dienos“ bei subtilia beduinų šeimos drama iš Izraelio „Smėlio audra“ (rež. Elite Zexer). G.Akcijonaitė taip pat išskyrė dramą apie vyro ir moters santykius „Tikras grožis“, šmaikščią komediją „Lovoje su Viktorija“ bei noirišką melodramą „Astragalas“.
Šių metų retrospektyva skiriama aktorei Charlottei Gainsbourg – „Šeršėliafam“ siūlys prisiminti filmus „Melancholija“, „Tėve mūsų, kuris esi medyje“, „Mergaitė su katinu“, „Samba“ bei „Nimfomanė“, kurios abi dalis organizatoriai kvies išvysti specialiame naktiniame seanse.
Festivalyje žiūrovų lauks ir nauja dokumentinių filmų programa „Moters sveikata“, kurioje bus gilinamasi ne tik į fizinę, bet ir į psichinę bei mentalinę sveikatą. Programoje bus pristatomi filmai „Keistas romanas su ego“, „Kalės dukra” bei „Kalifornija“.
Programa „Menas kaip protestas“ nagrinės meno, politikos ir pasipriešinimo temas šiuolaikiniame pasaulyje. Šioje programoje žiūrovai galės susipažinti su dokumentiniu filmu „Revoliucijos muziejus“, kuris nukels į Kijevo gatves, po Maidano virtusias karo relikvijų paroda, bei filmu „Pussy Riot: pasirodymas ir bausmė“, pasakojančiu skandalingosios merginų grupės istoriją.
Specialiuosiuose seansuose bus tęsiama pernai festivalio pradėta tema apie tėvus, dirbančius kine – programoje pristatomas Aslaug Holm dokumentinis filmas „Broliai“. Žiūrovus taip pat turėtų sudominti flamenko istoriją pasakojanti juosta „Sakromantė: genties išminčiai“ bei dokumentinis filmas apie į Vakarus budizmą atnešusią hipę „Hana: neapsakoma budizmo kelionė“.
Jau antrus metus „Šeršėliafam“ vyks konferencija „Ieškokite moters. Įkvėpimai“. Jos metu įkvepiančiomis istorijomis dalinsis moterys ir vyrai: Jolita Vaitkutė, Nida Degutienė, Vytenis Pauliukaitis, Rasa Tapinienė, Laisvė Radzevičienė ir kt.
Festivalis „Šeršėliafam“ vyks nuo lapkričio 25 iki gruodžio 4-osios dienos Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Gargžduose.