Baleto išsiilgusiems žiūrovams – net dvi premjeros iš eilės: išskirtinio vakaro nepraleido ir žinomi žmonės
Sostinės baleto mylėtojai sulaukė pirmosios sezono premjeros. Net ne vienos, o dviejų iškart: LNOBT salėje susirinkusi garbinga publika išvydo Arnoldo Schoenbergo „Pragiedrėjusios nakties“ ir Igorio Stravinskio „Šventojo pavasario“ interpretacijas, parengtas choreografų Krzysztofo Pastoro ir Martyno Rimeikio.
„Šioje premjeroje itin svarbios skirtingų kūrėjų kartų – mokytojo ir mokinio, tėvo ir sūnaus jungtys. Pradėkime nuo Krzysztofo Pastoro, kuris devynerius metus dirbo LNOBT baleto meno vadovu. Retas atvejis, kad žmogus ne iš Lietuvos kurtų mūsų baleto tradicijoje, stengdamasis į procesą įtraukti kiek įmanoma daugiau vietos kūrėjų, dabar formuojančių Lietuvos baleto ateitį. Taip K. Pastoras įtvirtino atviros lyderystės principą. Šįmet apdovanotas ordino „Už nuopelnus Lietuvai“ Karininko kryžiumi, jis yra tikras pavyzdys menininko, gerbiančio šalį, į kurią atvyksta“, – prieš premjerą kalbėjo LNOBT generalinis direktorius Jonas Sakalauskas.
Vienaveiksmių baletų diptiko idėja priklauso K.Pastorui, 2011–2020 m. dirbusiam LNOBT baleto meno vadovu. Pernai šį postą jis paliko savo mokiniui Martynui Rimeikiui, kurį, kaip choreografą, išugdė K.Pastoro Lietuvoje įdiegta „Kūrybinio impulso“ iniciatyva.
„Dirbti su muzikos šedevrais – visada kiek nejauku. Tačiau mes, choreografai, būtent tai ir darome: „kalbamės“ su ryškiausiais kūriniais, kurie daugeliu atvejų net nebuvo specialiai sukurti šokio scenai. Tokio pobūdžio muzika man visada labai patiko. Beje, įdomus sutapimas: jaunystėje, kai vos antrus metus šokau kaip profesionalus baleto solistas, man teko dalyvauti balete „Pragiedrėjusi naktis“, kurį Lenkijoje pastatė vengrų choreografas. Jau tada įsimylėjau šį opusą ir pirmą kartą pagalvojau, kad vieną dieną norėčiau sukurti savąją baleto versiją“, – prieš premjerą pasakojo K. Pastoras.
Pagrindinius vaidmenis „Pragiedrėjusios nakties“ spektakliuose atliko Anastasija Čumakova (Moteris), Jonas Laucius (Meilužis), Gohar Mkrtchyan (Moteris-Prisiminimas) ir Danielis Dolanas (Sutuoktinis). Plunksniniu debesimi virš šokėjų kabančią konstrukciją sukūrė scenografas Adomas Jacovskis, šilku plazdančius kostiumus – Jurgita Jankutė, šviesų dailininkas – Levas Kleinas.
M.Rimeikis neslepė, kad „Šventojo pavasario“ pasirinkimą nulėmė pirmasis pandemijos pavasaris. „Bet mintys apie šį kūrinį kaupėsi beveik du dešimtmečius – nuo tada, kai pirmą kartą šokau „Šventojo pavasario“ spektaklyje mūsų teatre. Aišku, tada dar negalvojau, kad kada nors statysiu šį baletą, bet energetika, kuri sklido iš I. Stravinskio muzikos, man labai patiko. „Šventasis pavasaris“ man kalba apie žmogaus dualumą, santykį su savo vidiniais kontrastais ir verčia svarstyti, kaip skambėtų pokalbis tarp susiskaldžiusių individo dalių“, – pasakojo dabartinis LNOBT baleto meno vadovas.
Pagrindinius vaidmenis (tiksliau – vieną dvigubą personažą) „Šventajame pavasaryje“ atliko balerinos Julija Stankevičiūtė ir Gohar Mkrtchyan. Konceptualią scenografiją šiam spektakliui sukūrė Marijus Jacovskis, ryškiaspalvius kostiumus – Elvita Brazdylytė, šviesų dailininkas – L.Kleinas.
LNOBT simfoniniam orkestrui premjeroje dirigavo teatro vyriausiasis dirigentas Ričardas Šumila. „A.Schoenbergo „Pragiedrėjusi naktis“ – romantinis kūrinys, kurį atlieka vien styginių orkestras. O „Šventajame pavasaryje“ groja pati didžiausia muzikantų sudėtis, kokią kada nors esame sutalpinę teatro orkestro ložėje“, – atskleidė jis.
Vienaveiksmius baletus „Pragiedrėjusi naktis“ ir „Šventasis pavasaris“ LNOBT scenoje dar galima pamatyti spalio 30 ir lapkričio 4, 5, 6 dienomis.