Batai mene: nuo Van Gogho paveikslų iki aukštakulnio formos bažnyčios Taivane

Joanos Vasconcela skulptūra „Marilyn“ / Autoriaus nuotr.
Joanos Vasconcela skulptūra „Marilyn“ / Autoriaus nuotr.
Šaltinis: Projekto partnerio remiamas turinys
A
A

Avalynė atlieka ne tik apsauginę funkciją, kartais batų pora tampa ir menininkų įkvėpimo šaltiniu. Iš skirtingais laikais gyvenusių menininkų darbų sužinome, kokiais batais tuomet avėjo karaliai ir vargetos, eiliniai miestiečiai ir dvaro ponios.

Batų motyvą savo kūryboje naudojo ne tik garsiausi pasaulio tapytojai, bet ir

architektai, skulptoriai. Šiandien batų porą stebinančiu meno kūriniu paversti geba ir modernaus meno kūrėjai. Jūsų akiratyje – populiarūs ir daug dėmesio sulaukę menininkų darbai. Kviečiame susipažinti su jais.

Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje

 Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje
Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje / Stop kadras

Tai paminklas garsiam Pietų Amerikos rašytojui Luisui Carlosui Lopezui (1883-1950) atminti, Viena žinomiausių jo poemų „Mano gimtasis miestas“ („A Mi Ciudad Nativa“) Kartacheną lygina su senų batų pora, kurie jau pakankamai nudėvėti, bet vis dar artimi ir patogūs. Pasirėmęs šio literatūros kūrinio turiniu, skulptorius, architektas, dailininkas Hectoras Lonbana sugalvojo šio paminklo koncepciją. Skulptūra buvo atidengta praėjusio amžiaus viduryje, vėliau dėl tilto statybos darbų ją teko perkelti į kitą vietą nei buvo sumanę jos autoriai.

Aukštakulnio formos bažnyčia Taivane

 Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje
Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje / Stop kadras

Nors bato formos statiniai pasaulyje nėra dažnas reiškinys, tačiau ir architektūroje egzistuoja keletas įdomių pavyzdžių. Šis netradicinės formos statinys duris lankytojams atvėrė prieš daugiau nei mėnesį, vasario 8 dieną, pasitinkant kinų Naujuosius metus. Stikliniame pastate įrengta bažnyčia, kuri bus atvira išskirtinai vestuvinėms fotosesijoms ir ceremonijoms – įprastinės pamaldos joje nevyks. Didžiulis batas yra 17 m aukščio ir 11 m pločio, pagamintas iš 320 vienetų stiklo plokščių. Tokia pastato forma pasirinkta neatsitiktinai – šalyje egzistuoja tradicija, kad nuotaka per tuoktuvių ceremoniją bateliu sudaužo stiklo gabaliuką ir išmeta šukes prieš patekdama į vyro šeimą. Tai simbolizuoja nesėkmių atsisakymą ir naujo gyvenimo pradžią.

Bato formos pastatas Pensilvanijos valstijoje, JAV

 Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje
Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje / Stop kadras

Dar vienas bato formos pastatas išdygo 1948 metais. Tam laikmečiui gana netradicinė idėja kilo batsiuviui Mahlonui Hainesui – vyras tikėjo, kad dar nematyta reklamos forma jam padės kilstelti 127 dolerius kainavusių darbo batų pardavimus. Ponas Hainesas, vykdamas pas architektą, turėjo aiškią viziją. Nuvežęs savo gaminamų batų pavyzdį jis paprašė, kad suprojektuotas pastatas atrodytų taip, kaip jo rankose laikomas batas. Pastate įrengti trys miegamieji, du vonios kambariai, virtuvė, svetainė. Penkių aukštų pastatas anksčiau buvo nuomojamas pagyvenusioms poroms ir jaunavedžiams. Šiandien jo durys atviros visiems – čia veikia muziejus bei ledų parduotuvė.

Vincento Van Gogho paveikslas „Pora batų“

 Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje
Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje / Stop kadras

Aplamdyti, beformiai, nudrengti juodi auliniai batai – tai daugiausiai karštų diskusijų meno istorijoje sukėlusi batų pora. Meno istorikai teigia, kad 1886 metais olandų tapytojas, postimpresionistas van Goghas apsilankė viename Paryžiaus blusturgyje ir įsigijo dėvėtų batų pora. Ketino juos avėti pats, tačiau parsinešęs į studiją Monmartre ir pasimatavęs suprato, kad batai jam per maži. Jis aistringai tapė viską, kas atsidurdavo jo akiratyje, tad nenuostabu, kad ir nudėvėti batai tapo jo įkvėpimo šaltiniu. Per dešimtmetį trukusią dailininko karjerą van Goghas iš viso nutapė penkias drobes, kuriose vaizduojami batai. Dvi iš jų eksponuojamos van Gogho muziejuje Amsterdame, po vieną – Metropoliteno, Baltimorės ir Harvardo meno muziejuose JAV.

Andy Warholo plakatų serija „The Taming of the Shoe“

 Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje
Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje / Stop kadras

Amerikiečių dailininko ir pop art meno judėjimo asmenybės Andy Warhol darbuose batų motyvai pradėjo atsispindėti jau ankstyvajame jo kūrybos periode, praėjusio amžiaus viduryje. Dirbdamas Niujorke reklamų dailininkų, jis sulaukdavo užsakymų parduotuvių reklamoms, žurnalams. Šeštajame dešimtmetyje šlovę ir pripažinimą jam pelnyti padėjo įnoringa plakatų serija „The Taming of the Shoes“. Šiandien šios reklamos vis dar populiarios, jų motyvus prikeliant antram gyvenimui – kuriant plakatus, užrašų knygelių dizainą, dėliones, kilimus ir kitas interjero detales. Darbai labai geidžiami ir privačiose meno gerbėjų kolekcijose.

Memorialas žydų aukoms atminti Budapešte, Vengrijoje

 Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje
Skulptūra „Seni batai“ Kartachenoje, Kolumbijoje / Stop kadras

Per II pasaulinį karą nužudytų žydų atminimui įamžinti 2005 metų pavasarį Vengrijos sostinėje buvo atidengtas paminklas, netrukęs tapti turistų traukos objektu. Ant Dunojaus kranto įrengtame memoriale vaizduojamos kelios dešimtys porų batų, likusių be savo šeimininkų. Mintis tokiu būdu pagerbti nukentėjusius kilo žinomam režisieriui Canui Togay, idėją įgyvendino architektas ir skulptorius Gyula Paueris.