Batų istorija, pakerėjusi pasaulį
Pasaulis sparčiai žengia į priekį su mokslo išradimais ir naujausiomis išmaniosiomis technologijomis, tačiau, kad ir kaip sunku patikėti, vis dar labai daug vaikų neturi paprasčiausių batų. Blake’as Mycoskie, jaunas perspektyvus verslininkas, buvo priblokštas, kai 2006 metais apsilankęs Argentinoje išvydo tenykščius vaikus bėgiojančius gatvėse basomis ant šukių, šiukšlių ir purvo.
Tuomet vyras užsibrėžė tikslą padaryti šių vaikų gyvenimą geresnį ir padovanoti jiems batus. Tą jis ir padarė – įkūrė batų kompaniją, kuri per 11 veiklos metų vaikams padovanojo daugiau nei 70 mln. porų batų.
„Žmogus yra toks sutvėrimas, kuriam norisi daryti kažką svarbaus. Taip ir man gimė pirma tokia pasaulyje socialinio verslo idėja – kad žmogus, pirkdamas vieną porą batų, kitą dovanoja tiems, kuriems jų labiausiai reikia. Verslas šiuo atveju yra tik priemonė padėti vaikams. Galvojant apie veiklos tikslą, kilo ir kompanijos pavadinimas „Rytojaus batai“ (angl. Tomorrow‘s Shoes, trumpinys ir kompanijos pavadinimas – „TOMS“). Būtent tai ir siūlome žmonėms – šiandien pirkdamas sau, rytoj dovanoji kitam“, – apie veiklos idėją pasakoja Blake’as Mycoskie.
2006 m. įkurta kompanija žinoma daugeliui. Savo istorija ir tikslu sužavėjusi pasaulį, ji yra pelniusi ir ne vienos garsios žvaigždės pripažinimą: šiuos batus renkasi tokios pasaulio garsenybės, kaip Keira Knightley, Natalie Portman, Scarlett Johansson, Tobey Maguire‘as, Angelina Joly ir daugelis kitų. Idėją palaiko ir ne vienas Lietuvoje žinomas žmogus.
Kompanijos istorija susideda iš daugybės įdomių faktų, kurie tik padidina susižavėjimą jos misija. Keletas jų:
- B. Mycoskie pirmą kartą Argentinoje apsilankė 2002 m., kai su sese dalyvavo Amerikoje itin populiariame realybės šou „Nepaprastos lenktynės”, kuriame varžomasi lenktynėse aplink pasaulį. Po 31 dienos lėkimo broliui ir sesei iki 1 mln. dolerių prizo pritrūko vos 4 minučių. Bet šis išbandymas B. Mycoskie padovanojo daug daugiau – norą grįžti į Argentiną, kurioje ir gimė didžiulis troškimas padėti kitiems.
- Visa istorija prasidėjo nuo B. Mycoskie pažinties kavinėje su amerikiete, su maža grupele bendraminčių savanoriškai vykdžiusia batų kampaniją – jie vaikams dovanojo žmonių padovanotus batus. Tačiau buvo šios kampanijos „Achilo kulnas” – batai ne visada atitiko reikiamus dydžius, savanoriai buvo tiesiogiai priklausomi nuo žmonių noro dovanoti batus. Supratęs tai, o dar ir pakeliavęs kartu su savanoriais po Argentinos kaimelius, B. Mycoskie kaip niekada aiškiai suvokė avalynės trūkumo problemą, jos sukeliamus sveikatos sutrikimus ir užsidegė noru padėti vaikams.
- Firminiai „TOMS” batai yra nacionalinis argentiniečių apavas alpargata – minkšti, kasdieniai brezentiniai batai, kuriuos argentiniečiai avi visur ir visada: nuo polo žaidimo aikštelės iki naktinių klubų. Tiesa, amerikiečiams B. Mycoskie pasiūlė kiek patobulintą batų versiją – buvo sukurtas pagerintas guminis padas, įsiūtas odinis vidpadis, tad batai tapo patogesni ir patvaresni, be to, dailesni ir stilingesni. Įkūrėjas prisimena, kad pradžioje bijojo, jo amerikiečiai nepirks tradicinių spalvų – tamsiai mėlynos, juodos, raudonos, gelsvai rudos – batų, tad buvo pasiūti ir įvairesnių raštų batai. Spėkite, kokių spalvų batai yra populiariausi? Būtent tradicinių.
- Pirmoji sėkmė kompaniją aplankė lygiai po 9 mėnesių, kai apie jos istoriją pasirodė straipsnis viename populiariausių JAV laikraščių „Los Angeles Times”. Per dieną buvo užsakytos 2,2 tūkst. poros batų. Nors tuo metu kompanija, įsikūrusi B. Mycoskie nuomojamame bute, teturėjo pasiūtų 160 porų. Tąkart pirkėjai kantriai laukė batų net 8 savaites.
- Pardavus 10 tūkst. porų alpargatų, B. Mycoskie leidosi į pirmą kelionę, kurios metu išdalino lygiai tiek pat porų batų skurstantiems Argentinos vaikams. Kartu su juo vyko visa šeima: tėvai, brolis ir sesė, taip pat keli draugai. Šioje kelionėje nė vienas negalėjo suvaldyti emocijų, o B. Mycoskie pirmą kartą pajuto, ką reiškia džiaugsmo ašaros. Noras padėti dar daugiau vaikų užaugo akimirksniu.
Dabar kompanija žinoma visame pasaulyje. Ji prekiauja ne tik batais, bet ir aksesuarais: akiniais nuo saulės, kuprinėmis, viršutiniais drabužiais, kojinėmis. Kad ir ką beparduotų, kompanija vadovaujasi principu „vienas už vieną“ – už nupirktą prekę dovanoja batus skurstantiems vaikams, dengia skurstančių šalių gyventojų akių operacijas, teikia geriamąjį vandenį ar net aprūpina gimdyves rinkiniu, užtikrinančiu saugų vaiko gimimą. Parašęs apie savo istoriją knygą „Pradėkite kažką svarbaus”, B. Mycoskie 50 proc. iš jos platinimo gautų pinigų taip pat panaudojo įkvėptiems skaitytojams paremti, tiems, kurie perskaitę knygą ėmėsi savo projekto įgyvendinimo. B. Mycoskie kompanijos pagalbą gavusių žmonių skaičius siekia milijonus, dešimtyse šalių.