Dizainerė Renata Maldutienė kuria spalvų namus

Renatos Maldutienės paroda / M. Ambrazo nuotr.
Renatos Maldutienės paroda / M. Ambrazo nuotr.
Šaltinis: Žmonės.lt
A
A

„Spalvos yra tik įrankis“, – sako mados dizainerė, Vilniaus dailės akademijos kostiumo dizaino katedros docentė Renata Maldutienė. Spalvas ji pasirinko savo meno tyrimui, o jo rezultatus susirinkusieji galėjo pamatyti vakar vienoje iš VDA parodų salių „Titanikas“. Savo vizualius spalvinius objektus – kostiumus, nuotraukas ir paveikslus menininkė sudėjo į parodą „Spalvų namai“.

Daugybę metų spalvomis, jų sąveika ir įtaka mados bei kultūros istorijai besidominti menininkė Vilniaus dailės akademijos Kostiumo dizaino katedroje dėsto mados dizaino projektavimo, mados tendencijų numatymo strategijos, mados iliustracijos ir kostiumo istorijos disciplinas. Ji vadovauja baigiamiesiems studentų darbams, dalyvauja vertinimo komisijose, skaito viešas paskaitas apie madą, veda seminarus.

Renatos Maldutienės paroda / M. Ambrazo nuotr.
Renatos Maldutienės paroda / M. Ambrazo nuotr.

Renata Maldutienė sako, kad globalios madų tendencijos, taip pat ir spalvų prognozės, ne visiškai prigyja Lietuvos rinkoje. Dažniausiai spalvų prognozavimo procesas apsiriboja tuo, kad mados įmonėje dirbantys dizaineriai mėgina adaptuoti pasaulinių mados tendencijų agentūrų prognozes Lietuvos rinkai. Lokaliems prognozuotojams-dizaineriams dažnai trūksta žinių, metodų ir įrankių, kaip tai gerai padaryti. Tačiau Lietuvos mados ženklai, norėdami išlikti šiuolaikinėje mados rinkoje, privalo atlaikyti milžinišką konkurenciją, greitai keistis ir atsinaujinti. „Spalvos – tai pirmasis ir labai svarbus veiksnys mados industrijos planavime. Gera spalvų prognozė gali pagerinti mados ženklų situaciją be didelių finansinių resursų“, – įsitikinusi Vilniaus dailės akademijos dėstytoja.

Mados spalvų tyrimas, kurį ji atliko, kalba apie tai, kad šiuolaikiniam dizainui istorija daro daug didesnę įtaką nei galime įsivaizduoti, net jei istorijos ir neišmanome. Praeities įvykiai ir jų pasekmių energija gali nulemti dabartinius pasirinkimus netgi mados dizaine. „Spalvų tendencijos ir jų prognozavimas kaip savarankiškas fenomenas neegzistuoja, – ji teigia, – viskas aplinkui yra tampriai susiję: esame priklausomi nuo vienas kito pasirinkimų ir sprendimų. Mano spalvų tyrimas rodo, kad dabar Lietuvos mada yra transformacijos momente – būti ar nebūti. Jei kalbame apie Lietuvos ateities madą, tai reikia pasakyti, kad šiandienos momente jos tiesiog nėra. Tačiau tai nereiškia, kad negali būti – viskas priklauso nuo mūsų visų – dizainerių, industrijos ir pirkėjų sprendimų. Suprantu, kad skamba populistiškai, bet taip yra. Esame susiję tampriau nei manome. Panašiai kaip spalvų gama“.

Renatos Maldutienės paroda / M. Ambrazo nuotr.
Renatos Maldutienės paroda / M. Ambrazo nuotr.

Parodoje „Spalvų namai“ objektai yra sukomponuoti į tris sąlygines laiko erdves – praeitį, dabartį ir ateitį. „Parodos kūriniai man panašūs į muziką, bent aš ją tikrai girdžiu. Joje daug garsų-spalvų, o kartais ir tylos. Jei klaustumėte žanro, sakyčiau, kad tai – opera“, – taip savo parodos eksponatus apibūdina menininkė.

Spalvos ir garso santykį parodos atidaryme Renatai Maldutienei atskleisti padėjo šviesų dailininkas Arvydas Buinauskas ir muzikantas Saulius Petreikis. „Šviesos, spalvos, muzikos garsai, kūrėjų energija – viskas yra elektromagnetinės bangos, – teigia savo tyrimą parodoje pristačiusi menininkė. – Šviesa, garsu, spalvomis ir kostiumais mes bandome kurti visumą, suderinti bangas ir veikti kaip vienas organizmas. Visa tai ir yra bendrystė“.