Dizainerė Sandra Straukaitė: „Eskizai – negailestingi išdavikai!”

Sandra Straukaitė ir jos eskizai
Sandra Straukaitė ir jos eskizai
Šaltinis: Žmonės
2018-09-28 17:50
AA

Registracijai į tarptautinį mados talentų konkursą „Injekcija“ įsibėgėjant, pirmuoju barjeru taps eskizų peržiūra. „Eskizai – negailestingi išdavikai, atskleidžiantys polėkį, bet kartais apnuoginantys sustingusius pirštus. Tik nereikia bijoti: koliažas ar komiksas, tušu ar akvarele nulietas, o gal vis tik kompiuterinis – bet kokia technika atliktas eskizas visų pirma turi išryškinti autentiškumą ir ištransliuoti autoriaus idėją.

Gyvename laikais, kai visi viską supranta, moka ir gali geriau, bet vis brangesne valiuta tampa fantazija, kuri, pasak A. Einšteino, svarbiau už žinojimą. Drąsiai rodykite, ką mokate, nes jūsų idėjos – geriausia ateities investicija,“ – būsimus dalyvius drąsina konkurso komisijos vadė Sandra Straukaitė.

S. Straukaitės kolekcija, 1992 m. Drabužius demonstruoja J. Statkevičius, R. Piekautaitė, M. Jacovskis / Asmeninio albumo nuotr.
S. Straukaitės kolekcija, 1992 m. Drabužius demonstruoja J. Statkevičius, R. Piekautaitė, M. Jacovskis / Asmeninio albumo nuotr.
S. Straukaitės kolekcija, 1992 m. Drabužius demonstruoja J. Statkevičius, R. Piekautaitė, M. Jacovskis / Asmeninio albumo nuotr.

Šių metų konkurso „Injekcija” tema – UNI_FORMA. Vienijanti, reprezentuojanti, sudrausminanti, apsauganti, įgalintanti, o kartais – įkalinanti, paslepianti ar nuasmeninanti. Viename interviu japonų dizaineris Yohji Yamamoto prisipažino, jog kaimo kraštovaizdis jo nedomina, todėl visada kuria tik urbanistinės aplinkos fonui, o didžiausia svajone įvardijo norą, kad megapoliuose žmonės dėvėtų uniformas. Į konkursą Yohji kviesti lyg ir nepadoru, nors amžiaus cenzo nėra. Dalyvauti kviečiami profesionalūs mados dizaineriai ir studentai, kurie dar nėra dalyvavę „Mados infekcijoje“.

S. Straukaitės eskizai / Asmeninio albumo nuotr.
S. Straukaitės eskizai / Asmeninio albumo nuotr.
S. Straukaitės eskizas, 1992 m. / Asmeninio albumo nuotr.

Vartydama savo eskizus S. Straukaitė sako, kad jai tai paprasčiausias būdas užrašyti idėjas, kurių galybė prikaupta įvairiuose blonknotuose. Bet taip pat pastebi, kad talentingi menininkai nebūtinai tik piešia, kiekvienas eskizuoja savaip. „Mados infekciją“ karts nuo karto sudrebinantis Andrėjus Bartenevas vaikystėje buvo apsėstas popierinių koliažų manijos - sukarpydavo viską, kas pasitaikydavo po ranka. Vėliau pradėjo iš plastilino lipdyti realius objektus: skrybelaites katėms, plastelininį narvelį pelėms. Pats pripažįsta, kad ankstyvieji eksperimentai nulėmė jo požiūrį ir supratimą apie judėjimą erdvėje. Kad ir ką darytų dabar, viskas virsta absoliučia menų sinteze.

Vieno iš konkurso „Injekcija“ 2017 m. nugalėtojų Domanto Šmaižio eskizai / Asmenio albumo nuotr.
D. Šmaižio kolekcija / T. Stuko nuotr.

„Kiek reikėjo, studijų metais eskizavau, bet dabar mieliau skiriu laiko audinių paieškai ir iškart kuriu prototipus. Niekuomet nepavykdavo tik piešti – norėjosi iškart idėją išbandyti su audinu sėdus prie siuvimo mašinos. Taip kūrybinis procesas tampa spontaniškesnis, dinamiškesnis ir man artimesnis“, – sakė mados studijas Danijoje ir Londone baigusi Akvilė Jančauskaitė.

A. Bartenevo šou, 2016 m. / T. Tangurio nuotr.
S. Straukaitės kostiumai spektakliui „Kaulinis senis ant geležinio kalno“ / P. Gasiūno nuotr.

„Neretai eskizai tampa apgavikais. Gražūs piešiniai nėra įdomios kolekcijos garantas. Neatsitiktinai prašome ir vieno įgyvendinto modelio nuotraukų. Tiesa, ilgam įsimena tie, kurių vištos kojos eskizai finale virto įspūdingais modeliais. Būtent tokia buvo estės Kristel Kuslapuu mezginių kolekcija, papirkusi konceptualumu ir meistryste. Todėl komisijai itin svarbu pamatyti, kokius audinius, faktūras, spalvinius derinius ketina naudoti dizaineris. Tiesa, šiemet pirmą kartą paraiškas priimame tik internetu. Laikas žengti koja kojan su laiku ir technologijomis,“ – sako S. Straukaitė ir dar kartą pabrėžia, kad dalyvavimas konkurse „Injekcija“ finalininkams nieko nekainuoja – viskuo pasirūpina renginio organizatoriai.