Estų nacionalinio baleto „Goblinas“ premjera Vilniuje subūrė meno mylėtojus
Trečiadienį Vilniuje Estijos nacionalinės operos trupė pristatė pirmąjį estų nacionalinį baletą „Goblinas“. Liaudies muzikos ir pasakų motyvais sukurtą veikalą apie antgamtiško įnamio Goblino nešamus pinigus estų choreografė Marina Kesler pritaikė nūdienos verslo aplinkai.
Estų premjera į Lietuvos nacionalinį operos ir baleto teatrą pritraukė gausų būrį meno mylėtojų. Tarp jų netrūko ir visuomenei puikiai žinomų veidų.
„Goblino“ spektaklį Vilniuje dirigavo Estijos nacionalinės operos meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Vello Pähn. Scenoje šoko estų nacionalinės baleto trupės solistai Anatoli Arhangelski, John Rhys Halliwell, Sergei Upkin, Marta Navasardyan, Jevgeni Grib ir kt.
Ūkininkas iš pasakos, parduodantis sielą Velniui, šiame spektaklyje virsta smulkios bankrutuojančios verslo įmonės savininku. Jo Samdinys, įsimylintis Ūkininko dukterį, žinoma, yra tos pačios įmonės samdomas darbuotojas, netyčia sužinantis apie šefo kartu su Velnio pasiuntiniu Goblinu sukamas finansines machinacijas. O bendras verslas su mafijos vadeivą primenančiu Velniu pelningas pasirodo tik iš pradžių...
2015 m. „Gobliną“ Taline pastačiusi choreografė M.Kesler pasakoja, kad pirmajame kompozitoriaus ir dirigento Eduardo Tubino (1905-1982) sukurto baleto variante, kuris 1943 m. išvydo sceną Tartu „Vanemuine“ teatre, nebuvo Samdinio ir Ūkininko dukters meilės istorijos: ji išplėtota tik po metų, kai „Goblinas“ buvo statomas Estijos nacionalinėje operoje. Tačiau dėl dažnėjančių vokiečių oro antskrydžių 1944-aisiais Taline pavyko parodyti vos penkis „Goblino“ spektaklius. Šeštojo spektaklio metu nuaidėjus oro pavojaus sirenoms, šokėjai paskui žiūrovus išpuolė į gatvę nespėję persivilkti personažų kostiumų. Ir taip išsigelbėjo, mat tą 1944-ųjų kovo 9-osios vakarą ant teatro pastato nukrito aviacinė bomba.
„Partitūroje ir dabar galima justi, kad meilės motyvas „Gobline“, kuris laikomas pirmuoju originaliu estų baletu, yra tarsi antraeilis. Tai keista, mat 90 procentų pasaulio baletų yra apie nelaimingą meilę arba meilę tarp skirtingų socialinių sluoksnių atstovų. Visgi man meilė šiame spektaklyje yra labai svarbi: ji, dosni ir nesavanaudiška, čia iškyla kaip godaus, pinigų valdomo pasaulio priešybė“, – pabrėžia M.Kesler.
„Nežinau, koks yra Goblinas – geras ar blogas. Galbūt Goblinas – tai mūsų sąžinė, primenanti, jog už visus pasirinkimus kada nors teks atsiskaityti. Galėtume šį personažą vadinti ir žmogaus karma. Ruošdamasi pastatymui, vaikščiojau į Estijos nacionalinį muziejų ir skaičiau jame sukauptus etnologinius tyrinėjimus. Sužinojau, kad laikyti savo namuose gobliną mūsų protėviams neatrodė pramoga ar žaidimas. Anksčiau ar vėliau goblinas visuomet pradeda veikti prieš savo šeimininką. Kiekvienas tikisi, kad atėjus laikui sugebės iš savo namų išvyti piktąsias dvasias, tačiau iš pasakojimų aiškėja, kad dažniau būtent goblinai užvaldo namus ir pasmerkia pražūčiai savo šeimininkus. Vertinant iš nūdienos pozicijų, Goblinu gali tapti ir kredito kortelė“, – svarsto spektaklio kostiumų dailininkė Gerly Tinn.
Estijos nacionalinės operos gastrolės Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre vyksta gegužės 15-17 dienomis.