Europos dizaino instituto meno vadovas Giovanni Ottonello: tvarumas madoje dažnai yra tik žodžiai

Giovanni Ottonello / Organizatorių nuotr.
Giovanni Ottonello / Organizatorių nuotr.
Šaltinis: Žmonės.lt
2018-07-15 08:00
AA

„Tvarus, perdirbamas, ekologiškas, draugiškas gamtai – daug mados gamintojų vartoja šiuos išsireiškimus pasakodami apie savo produktus, tačiau dažnu atveju tai – tik madingi žodžiai“, – teigia architektas, dizaineris, Europos dizaino instituto (IED) meno vadovas Giovanni Ottonello, jauniesiems dizaineriams akcentuodamas tvarumo esmę. Tris dienas Kijeve vykstantis Tarptautinis jaunųjų dizainerių konkursas subūrė mada gyvenančius žmones iš devynių Senojo žemyno šalių. Šio renginio tikslas ne tik išrinkti stipriausią jaunąjį kūrėją, bet ir diskutuoti apie globalias problemas mados pramonėje.

Nors tvarumo sąvoka išpopuliarėjo tik dabar, apie tvarią visuomenę pradėta kalbėti dar 1981 metais. „Worldwatch“ instituto steigėjas, aplinkosaugos tyrėjas Lesteris Brownas pirmasis apibūdino tvarumą kaip gebėjimą patenkinti savo poreikius nekenkiant ateities kartoms. G. Ottonello nuomone, žvelgiant į žmonių populiaciją šiandien, kur toje pačioje Žemėje išnykimas gresia 23 tūkstančių gyvūnų rūšių, egzistuoja plastiko šiukšlių žemynas Ramiajame vandenyje, o Maldyvų saloms dėl klimato kaitos 2050-aisiais prognozuojamas užsėmimas, darosi mažų mažiausiai neramu. Tačiau ką kiekvienas esame pasiruošę padaryti, jog tai sustabdytume?

Dizaineris turi kelis patarimus: „Leiskite, bet ne švaistykite, perdirbkite, mažiau važinėkite automobiliu, pirkite vietinį maistą, nešvaistykite elektros energijos ir vandens. Nuo dėmesio gamtai priklauso jūsų gyvenimo pokyčiai.“

Nors mados ir maisto gamintojai naudojasi skambiais žodžiais, ne vienas jų vietoje kalbos imasi darbo. Kaip pavyzdį lektorius įvardija tokius prekės ženklus kaip Fendi, Bottega Veneta, H&M, Javier Goyalfe. Pastarasis sukūrė ECOALE – būdą, kaip iš panaudoto plastiko sukurti madingus švarkus.

Tarptautinis jaunųjų dizainerių konkursas Kijeve – kolekcijų prisatymų komisijai diena / Organizatorių nuotr.

„Prekės ženklai jau naudoja surinktus daiktus ir iš jų gamina rankines, krepšius, drabužius ar papuošalus. Iš padangų galima pagaminti gumines šlepetes, iš tinklų galima pagaminti megztinį, rankinę ar kitą daiktą, be kurio neapsieiname kasdien. Kūrėjai sąmoningėja, bet jų yra vienetai. Tuo tarpu kiti – GUCCI ar Jimmy Choo – vis dar naudoja tiką gyvūnų kailį savo gaminiams sukurti… Belieka džiaugtis, jog organizacija „Fur free aliance“ (FFA) jungia mados kūrėjus, kurie pasirenka nenaudotai savo kūriniuose tikro gyvūnų kailio ir vietoje jo renkasi dirbtinį. Dėl to daug mados parduotuvių atsisako prekiauti GUCCI ar Jimmy Choo drabužiais, kurie naudoja gyvūnų kailį savo prekėms. Turime paversti mada būti atsakingu už tai, ką perki ir dėvi“, – sakė visame pasaulyje paskaitas vedantis dizaineris.

Pasak kūrėjo, prabanga dabar siejama su galimybe aplink save susikurti pakankamai vietos, tylos ir laisvės: „Kas apjungia visus šiuos žodžius? Sportinė, laisvalaikio apranga. Būtent dėl to ant podiumų vietoje aukštakulnių ar suknelių matome sportinius batelius ir trikotažinius marškinėlius. Prabangiausi prekės ženklai dabar siejasi su patogumu, jog atitiktų naująjį prabangos identitą.“

Lektorius kritikuoja dabartinius jaunuosius dizainerius, įsivaizduojančius, jog kūryba yra sukurti švarkelį su dvidešimt penkiomis rankovėmis: „Nepakartosite Alexander McQueen kūrybos, jis jau labai aukštai, nepasivysite. Jums tai jau praeitis.“

Tarptautinis jaunųjų dizainerių konkursas Kijeve – kolekcijų prisatymų komisijai diena / Organizatorių nuotr.

Kritikos susilaukė ir dabartinės klišės, kurios dažniausiai įkvepia jaunuosius kūrėjus, tokios kaip „jauna, nepriklausoma, keliaujanti moteris“ ar „tinklaraščio rašytojas“, „influenceris“.

„Tinklaraštis nėra išsilavinimas, o tinklaraštininkai yra tik maža dalis viso jūsų pyrago. Kurkite tikrų profesijų žmonėms, nebūkite trumparegiai. Galvokite apie tai, ką žmogui apsirengti einant į biurą ar į sporto salę ir kaip tą drabužį paversti tikrai tvariu. Nenoriu, kad svajotumėte, noriu, kad būtumėte sąmoningi. Pirkite mažiau. Pasirinkite teisingai. Stabdykite masinius pasirinkimus. Kokybė, ne kiekybė turėtų būti jūsų interesas“, – tarptautinei auditorijai Kijeve kalbėjo kūrėjas.

Giovanni Ottonello akcentuoja ir jauno žmogaus identitetą, be kurio šiandieniniame pasaulyje kūrėjo laukia pražūtis: „Turite jausti balansą tarp kūrybos, vadybos ir marketingo – žinokite, kaip pateiksite savo kūrybą pasauliui, kuriame kasdien sukuriami tūkstančiai naujų modelių, drabužių, detalių. Jūs turite pasakyti, kodėl klientui reikia įsigyti būtent jūsiškę, atsakingai pagamintą prekę.“

Ukrainos mados savaitė šiemet pirmą kartą Kijeve rengia Tarptautinį jaunųjų dizainerių konkursą, kuriame varžosi dizaineriai iš Lietuvos, Čekijos, Estijos, Vengrijos, Moldovos, Lenkijos, Gruzijos, Slovakijos ir Ukrainos. Lietuvai šiame konkurse atstovauja praėjusių metų „Mados Infekcijos“ nugalėtojai Rūta Lendraitytė ir Domantas Šmaižys. Jaunieji dizaineriai šiandien komisijai pristatė savo kolekcijos modelius, kurie jau rytoj žengs podiumu ir bus pristatyti mados ekspertams iš visos Europos. Iškart po madų šou bus paskelbtas ir pirmojo Tarptautinio jaunųjų dizainerių konkurso nugalėtojas.

Tarptautinis jaunųjų dizainerių konkursas Kijeve – kolekcijų pristatymo komisijai diena (172 nuotr.)
+166