Filmo „Redirected / Už Lietuvą!“ kūrėjai į vieną tinklalapį surinko visus Lietuvos įvaizdžio draugus ir priešus
Sausį kinoteatruose pasirodysianti lietuviška juosta „Redirected / Už Lietuvą!” ėmėsi filmui neįprastos misijos – prisidėti prie Lietuvos įvaizdžio formavimo. Ir pirmiausiai tai pradeda nuo pačių lietuvių, kuriems sukūrė savotišką su Lietuvos įvaizdžio skandalais ir teigiamais įvykiais susijusią duomenų bazę – tinklalapį lithufuckingwhat.com. Pasak filmo kūrėjų, šios svetainės tikslas – į vieną vietą surinkti skirtingas istorijas, susijusias su Lietuvos įvaizdžiu užsieniečių akyse, nes būtent tai, kaip Lietuvą mato užsieniečiai, ir bus vaizduojama filme „Redirected / Už Lietuvą!”.
Sunkiai ištariamas projekto adresas Lithufuckingwhat.com gimė neatsitiktinai – būtent tokia fraze filme „Redirected / Už Lietuvą!” aktoriaus Vinnie Jones‘o herojus Golden Pole sureaguoja į valstybės, kurioje slepiasi jo ieškomi banditėliai, pavadinimą Lithuania. Po filmo anonso pristatymo frazė „Lithufuckingwhat“ internete tapo savotišku folkloru, atspindinčiu užsieniečiams kartais sunkiai įkandamą Lietuvos vardo tarimą.
Projektas – filmo socialinė atsakomybė
Filmo „Redirected / Už Lietuvą!” režisieriaus Emilio Vėlyvio teigimu, šis projektas – savotiška filmo misijos plėtra internetinėje erdvėje.
„Jeigu norite, galite tai vadinti, kaip dabar madinga, socialine atsakomybe. Juk alkoholį gaminančios bendrovės investuoja į reklamą, skatinančią nevartoti alkoholio, tabako gamintojai skatina nerūkyti. Taip ir su portalu Lithufuckingwhat.com – tai yra projektas tiems, kas nesupras filmo „Redirected / Už Lietuvą!” šaržo ir galbūt net pasipiktins juo. Mes jiems padėsime – imkite ir skaitykite Lithufuckingwhat.com, juokitės iš džiaugsmo, kad Lietuvą kažkas mini, arba verkite iš neapykantos, kad ją mini tokiais epitetais“, –teigia E.Vėlyvis.
„O kai jau būsite morališkai pasiruošę, ateikite į filmą, kuriame Lietuva vaizduojama užsieniečių akimis. Jį kurdamas pasistengiau pažiūrėti, kaip tie visi mums svetimi žmonės galėtų matyti mūsų šalį. Jokios išpūstos romantikos čia nebus, bet bus mūsų tautiečių, tikrąja to žodžio prasme kovojančių už savo kiemą. Vadinasi – ir už Lietuvą“, – sako režisierius.
Pasak jo, „Redirected / Už Lietuvą!“ pasakos apie meilę tėvynei, tačiau jos išraiška bus visiškai kitokia. Filmas žiūrovui pasakos, kaip lietuviškos kiaulės auklėja anglišką kiauliškumą. Filmu bus siekiama paneigti tai, kas yra neišvengiama – užsieniečių kuriamus mitus apie Lietuvą.
Nuo šalies įvaizdžio skandalų iki lietuviškas šaknis turinčių asmenybių
„Lietuvoje, kaip ir kiekviename mažame kaime, su dideliu dėmesiu gaudomos visos užsieniečių frazės, kuriomis jie apibūdina Lietuvą. Kai kurios iš jų palydimos plojimais ir ovacijomis, kai kurios – švilpimu, ašaromis ar net isterija. Atrodytų, kad nieko svarbiau už tai, ką apie mus pagalvos kaimynai, nėra ir net negali būti. Kas tai – mažos šalies kompleksas ar atkaklus bandymas formuoti savo šalies įvaizdį bei apsaugoti ją nuo neigiamų apibūdinimų?“ – tokia įžanga pradedamas Lithufuckingwhat.com pristatymas.
Svetainę sudaro kelios nuolat pildomos skiltys. Daugiausiai dėmesio skiriama skandalingai pagarsėjusiems Lietuvos apibūdinimams – nuo aktoriaus Melo Gibsono epiteto „aštriadančiai lietuviai su beisbolo lazdomis“ iki visai nesenų įvykių, įskaudinusių bent dalį lietuvių – britų savaitraščio „The Independent“ karikatūros „Every Lithuanian helps“ arba lenkų futbolo fanų plakato, išvadinusio lietuvius chamais.
Atskira rubrika paskirta Lietuvoje viešėjusių arba čia gyvenančių užsienio piliečių nuomonei apie mūsų šalį – skirtingai nei aukščiau aprašytoje svetainės dalyje, joje dominuoja teigiami Lietuvos įvertinimai. Dar kitaip Lietuva vaizduojama keliose dešimtyse žemėlapių, kuriuos projekto autoriai surinko į vieną vietą. Būtent žemėlapiuose labiausiai pastebimi su Lietuva siejami stereotipai: pavyzdžiui, lotynų amerikiečiams Lietuva – savižudžių kraštas, lenkams – buvusi kolonija, norvegams – mafija. Žinoma, be humoro žvelgti į juos nepatartina.
Svetainėje Lithufuckingwhat.com taip pat galima rasti keliasdešimt lietuviškų šaknų turinčių pasaulyje žinomų asmenybių, tokių kaip Liudvikas Zamenhofas, Bobas Dylanas, Pink, Robertas Lee Zemeckis ir t.t.
Šaržuotas šalies vaizdas
Filmo prodiuserės Astos Liukaitytės teigimu, toks projektas niekada nebūtų įmanomas JAV, Jungtinėje Karalystėje, Vokietijoje ar panašaus dydžio valstybėje.
„Jie paprasčiausiai per dideli, kad rūpintųsi tuo, ką apie juos kalba kiti. Lietuva maža, todėl lietuviams rūpi. Ir kartais net labai juokingai rūpi – iki skausmo, ašarų, kerštingų frazių ar beveik informacinio karo paskelbimo. Mūsų nuomone, tai – kova su vėjo malūnais. Į daugelį Lithufuckingwhat.com svetainėje aprašytų situacijų tereikėjo pažvelgti su humoru, nereaguoti taip, lyg būtume dėl Borato istorijos įsižeidęs Kazachstanas. Šiuolaikiniame pasaulyje informacijos srautai per dideli, kad koks nors britas, ispanas ar japonas iš vienos nugirstos frazės susiformuotų nuomonę apie mažai pažįstamą valstybę – greičiausiai jis tą frazę tiesiog pamirš jau po 5 minučių“, – teigia A. Liukaitytė.
Anot jos, projektas Lithufuckingwhat.com, kaip ir filmas, yra savotiškas Lietuvos šaržas. „Tikimės, kad šis kūrinys padės kelti diskusijas apie Lietuvos įvaizdį, nebijoti dėmių ir kalbėti apie tai, koks jis yra iš tikrųjų, o ne kokį mes norėtumėme jį matyti”, – sako prodiuserė.
Filmo „Redirected / Už Lietuvą!” komanda tinklalapį Lithufuckingwhat.com kūrė kartu su partneriais – komunikacijos agentūra „Maniac“.
Apie filmą
Emilio Vėlyvio režisuoto filmo „Redirected / Už Lietuvą!“ premjera įvyks 2014 m. sausio 10 d.
„Redirected / Už Lietuvą!“ kuria prodiuserių kompanija „Kino kultas“. Tai trečiasis pilnametražis režisieriaus E. Vėlyvio filmas, pirmieji du – „Zero“ ir „Zero II“ – Lietuvoje susilaukė milžiniško žiūrovų dėmesio. Būsimi kino juostos „Redirected“ fanai kviečiami burtis „Facebook“ puslapyje, skirtame supažindinti su filmo naujienomis.