Fotografas A.Repšys kviečia leistis į „Vaizduotės kelionę“ po Dubajų: idėja gimė Kazachstane

A.Repšys, E.Jackaitė, paroda „Vaizduotės kelionė“ „EXPO 2020“ Dubajuje / Asmeninio archyvo nuotr.
A.Repšys, E.Jackaitė, paroda „Vaizduotės kelionė“ „EXPO 2020“ Dubajuje / Asmeninio archyvo nuotr.
Pranešimas spaudai
Šaltinis: Žmonės
2022-01-05 09:23
AA

2022 metus Lietuvos paviljonas pasaulinėje parodoje Dubajuje pradėjo galingai – pristatydamas lankytojams naują ir kiek netikėtą fotografo Andriaus Repšio fotoparodą „Vaizduotės kelionė“. Ši paroda „EXPO 2020“ bendrame kontekste yra išskirtinė. Didžioji dali parodų, renginių ir instaliacijų pasaulinėje parodoje siekia pristatyti vieną ar kitą šalį. Tačiau šia fotografijų serija A.Repšys parodo žiūrovams pačią „EXPO 2020“ parodos erdvę Dubajuje, tik visiškai nematytu, nauju kampu.

Sausio 4 d. Lietuvos paviljono balkonėlyje gausiai susirinkusiems parodos atidarymo dalyviams sveikinimo žodį tarė Lietuvos ekspozicijos pasaulinėje parodoje „EXPO2020“ generalinis komisaras Romas Jankauskas ir paviljono komunikacijos vadovė Austėja Brasiūnaitė, o darbų autorius A.Repšys papasakojo apie tai, kaip kilo idėja surengti būtent tokią neįprastą parodą, bei tai, kaip gimė parodos nuotraukos.

„Mintis padaryti parodą pasaulinėje parodoje apie tuo metu vykstančią parodą atsirado dar apsilankius Astanoje, Kazachstane vykusioje „EXPO 2017“ ir pamačius kokia įvairi ir įdomi gali būti parodos architektūra. Tačiau įgyvendinti šią ideją pavyko tik Dubajuje“, – pasakoja parodos autorius.

A.Repšio paroda „Vaizduotės kelionė“ „EXPO 2020“ Dubajuje / Asmeninio archyvo nuotr.

A.Repšys sako, kad dėl saugumo sumetimų skraidinti bepiločius orlaivius EXPO teritorijoje gali tik specialūs sertifikuoti dronų pilotai. Jiems taikomi ir kiti reikalavimai.

„Dronai turi būti su radio atsakikliais (transponderiais) turėti  parašiutus ir būti patikrintais Expo parodos saugos tarnybos.  Po patikrinimo droną draudžiama išnešti iš parodos teritorijos. Taip pat dronas turėtų būti apdraustas mažiausiai 5mln JAV dolerių civilinės atsakomybės draudimu“, – dalijasi vyras.

A.Repšys tikina, kad jam pasisekė dirbti su labai patyrusiu ir technišku pilotu, tačiau susikalbėti jiems pavyko ne iškart.

A.Repšio paroda „Vaizduotės kelionė“ „EXPO 2020“ Dubajuje / Asmeninio archyvo nuotr.

„Kadangi pilotas valdo droną savo pulto pagalba, o aš per kitą pultą valdau kamerą ir fotografuoju, turėjome gerai suprasti vienas kitą, kad pasiekčiau sau reikalingo rezultato. Pradžioje pilotas buvo sutrikęs, pamatęs ką ir kaip aš noriu fotografuot – jis bandė dirbti taip, kaip reikia daugumai fotografų, skristi prie paradinių paviljonų pusių, kad galėčiau sukomponuoti tradicinius atviručių motyvus.

Aš tuo tarpu vis stengiausi ieškoti sau įdomių abstrakčių grafiškų vaizdų, kurių įprastai žmogus nepamato. Iš jo reakcijos supratau, kad viską dariau ne taip, kaip kiti fotografai, su kuriais jam teko dirbti. Tuo momentu, kai drono pilotas pradėjo skambinti telefonu savo įmonei ir sakyti, kad panašu, jog aš nemoku fotografuoti, supratau kad viską darau teisingai, nes reiškia kad iki šiol dar niekas taip nėra ten fotografavęs“, – džiaugiasi A.Repšys.

A.Repšio paroda „Vaizduotės kelionė“ „EXPO 2020“ Dubajuje / Asmeninio archyvo nuotr.

Fotografas ir pilotas kartu praleido 8 valandas, per kurias aplankė didžiąją dalį „EXPO 2020“ teritorijos. Kadangi parodos erdvė suskirstyta zonomis, jie turėjo tam tikrą tvarkaraštį, kada ir kur gali skraidyti, ir kiek aukštai gali pakilti skirtingose erdvėse.

„Nors atrodo, kad susitelkus vien į fotografavimą turėtų būti paprasčiau, manau jog pačiam valdant droną fotografuoti yra vis gi kiek lengviau, nes gali tiksliau valdytį orlaivį. Tačiau „EXPO 2020“ sąlygomis labai džiaugiausi turėdamas galimybę dirbti su pilotu, nes be meistriško pilotavimo, jis išmanė dar ir vietines skraidymo taisykles. Prieš pakeldamas droną pilotas kaskart ištiesdavo pakilimui skirtą kilimėlį, apjuosdavo teritoriją kuoliukais, ir gaudavosi tikra pakilimo–nusileidimo aikštelė. Pilotas visą laiką per racija bendravo su vietos oro erdvės operatoriais, informuodamas juos apie mūsų lokaciją ir veiksmus. Man buvo nauja ir labai įdomi patirtis dirbti su pilotu tokioje erdvėje su griežtomis taisyklėmis“, – pasakojimą tęsia fotografas.

A.Repšio paroda „Vaizduotės kelionė“ „EXPO 2020“ Dubajuje / Asmeninio archyvo nuotr.

Šios parodos pagrindinis tikslas – sužadinti žiūrovų vaizduotę. Autorius serijos nuotraukas rinkosi pagal tai, kas jam pačiam atrodė grafiškai įdomu, neįprasta, kas sužadino jo paties vaizduotę ir primenė kokius nors buities objektus.

Kalbėdamas apie savo darbus A.Repšys sako, kad jam svarbu, kaip objektai susikomponuoja erdvėje, kaip erdvė virsta plokštuma, kaip neįprastos formos papildo viena kitą.

„Man buvo įdomu pamatyti EXPO paviljonus iš viršaus, nes tai yra labiau techninė pastato dalis, kurios specialiai niekas nepuošia, tačiau tie stogai gali būti estetiški – saulės baterijos, kondicionierių vamzdžiai turbūt nėra savaime labai gražūs objektai, bet jų formos ir linijos, jų metami šešėliai gali papasakoti savitas intriguojančias istorijas arba paprasčiausiai papildyti kompoziciją trūkstamais elementais“, – tikina jis.

A.Repšio paroda „Vaizduotės kelionė“ „EXPO 2020“ Dubajuje / Asmeninio archyvo nuotr.

Parodoje eskponuojamos tik dešimt atspausdintų serijos nuotraukų, likusias žiūrovai gali pamatyti atskirame ekrane. Pasak autoriaus, visos parodos nuotraukos turi potekstes, kiekvienam skirtingas prasmes.

„Nesiekiau užfiksuoti konkrečių paviljonų, bet labiau per architekturinius elementus, jų tarpusavio ryšius, žmogaus būvimą kadruose norėjau sužadinti žiūrovo vaizduotę. Pavyzdžiui Šveicarijos paviljono nuotrauka man kalba apie socialinius tinklus, pasitikėjimą ir įvairius tikrovės atspindžius. Tačiau kiekvienas šiame kadre pamatys tai, kas jam yra artima ir aktualu„, – sako A.Repšys.

A.Repšio paroda „Vaizduotės kelionė“ „EXPO 2020“ Dubajuje / Asmeninio archyvo nuotr.

Dėl neseniai Dubajuje pasidėjusių stiprių liūčių, kas šiam regionui nėra būdinga, dalis paviljonų, nepritaikytų tokioms oro sąlygoms, laikinai užsidarė. Tačiau tai nesutrukdė į parodos atidarymą Letuvos paviljone ateiti gausiam būriui žmonių. Atvyko Kataro paviljono direktorius Saeed Al-Bloshi, Japonijos paviljono komisaras Tomiyasu Nakamura, Liuksemburgo paviljono direktorius Daniel Sahr, Čilės paviljono direktorius Felipe Repeto, Italijos, Slovėnijos, Azerbaidžano paviljonų atstovai.

Apsilankė ir žymios lietuvių kūrėjos – aktorė E.Jackaitė ir choreografė M.Manlinauskaitė. Paviljono svečiai žiūrėdami nuotraukas drąsiai dalinosi jiems kylančiomis asociacijomis. Kataro paviljono komisaras buvo labai sužavėtas A.Repšio darbais ir kaip pagarbos ir padėkos ženklą kaligrafiškai užrašė autoriaus vardą senąja arabų kalba.

A.Repšio paroda „Vaizduotės kelionė“ „EXPO 2020“ Dubajuje / Asmeninio archyvo nuotr.

Šių metų Lietuvos paviljonas „Openarium“ pasaulinėje parodoje „EXPO 2020“ kasdien sulaukia pastovaus svečių srauto. Paviljonas turi ir ištikimų, sugrįžtančių lanklytojų, kurių tarpe ir JAE ministras pirmininkas Šeichas Mohammed bin Rashid Al Maktoum, kuris Lietuvos paviljone apsilankė jau antrą kartą per pastaruosius tris mėnesius.

Lankytojus traukia ne tik išskirtinė paviljono architektūra, bet ir renginiai, parodos ir pati paviljono idėja, jog graži Lietuvos gamta ir darni aplinka įkvepia žmones kūrybai, technologijniam augimui bei atvirumui bendradarbiauti įvairiose srityse.

Fotogalerija:

A.Repšio paroda „Vaizduotės kelionė“ „EXPO 2020“ Dubajuje (42 nuotr.)
+36