Fotografas kasdien tuo pačiu metu fiksuoja tuščias miestų aikštes: kas keičiasi?
Naujausioje savo darbų serijoje menininkas Andrius Repšys nagrinėja šiuo metu pasaulyje kone aktualiausią temą – koronaviruso įtaką žmonėms ir jų kasdienybei.
Kaip ir ankstesnėse savo darbų serijose, fotografas savo kūriniuose kelia problemas sujungdamas geografines erdves ir jų specifiškumą su žiūrovui gana gerai įskaitomomis simbolinėmis prasmėmis, atsiskleidžiančiomis per kiekvienos geografinės vietos detales. Tik čia serija kuriama nuo pat Lietuvoje įvesto karantino pradžios, fiksuojant centrines didžiųjų miestų aikštes.
Pats projekto pavadinimas kreipia į šiuo metu Lietuvoje veikiančią koronaviruso karštąją liniją: 1808. Atsispyręs nuo šio numerio, A. Repšys dokumentuoja pasirinktas vietas kasdien tuo pačiu laiku – 18:08 val. Iš viršaus fiksuojamos architektūrinės kompozicijos pradeda panašėti į abstrakčių figūrų išsidėstymą bei ritmą, kartkartėmis nutraukiamą žmonių „paliktų“ ženklų, tokių kaip mašinos, šiukšliadėžės, stulpai ir panašiai.
Kardinaliai pasikeitęs mums įprastas vaizdas simbolizuoja ne tik kiekvieno mūsų laikinumą, bet ir šiandien patiriamos vienatvės, atskirties būseną. Kita vertus, menininko užfiksuotuose vaizduose galima įžvelgti ir retus praeivių siluetus, tačiau pastarieji tik dar labiau padidina tuštumos jausmą – išryškėja erdvių mastelis, sustiprinamas vienišo žmogaus įspūdis.
Tuo pačiu kvestionuojamas ir žmogaus vidinis pasaulis: ar tokioje situacijoje namai staiga virsta kalėjimu? Ar akistatoje su baime išliekame sąžiningi, o gal apsimetame, jog mums grėsmės nėra? Ir galiausiai, ar mokame gyventi bendruomenėje net būdami vieni?
Vykstant esminėms permainoms gamtoje ir visame pasaulyje, keičiasi ir mūsų vertybės bei nusistatymai. Be to, greta labiausiai vertinamų profesijų, tokių kaip medikai, policininkai ar ugniagesiai, šiandien mums ypatingai svarbūs tampa ir kurjeriai, kasininkai, ūkininkai ar mažmenine prekyba užsiimantys pardavėjai.
Kitaip tariant, pasaulinės krizės laikotarpiu, atsiranda ir ypač šviesių, nuotraukose matomas tuščias erdves užpildančių pokyčių, vedančių į dar didesnį suartėjimą su aplinkiniu pasauliu ir mumis pačiais.
Tad A. Repšio serija „1808, Karantinas“ ne tik dokumentuoja šį istorinį įvykį, bet ir nagrinėja šiam laikotarpiui artimas temas. Tarsi suvokiame, jog nėra abejonių, kad po viruso pasaulis pasikeis, tačiau rodos, menininkas mūsų klausia kaip? Atsakysime patys.