Išsipildžiusi Lauros Tekorės svajonė: Apvalaus kvadrato mokykla, kurioje viskas kitaip
Kaip jums patiktų toks pamokų tvarkaraštis, kur pirmoje vietoje įrašyta ryto meditacija, skirta kokybiškai pradėti dieną? Jeigu esate iš tų tėvų, kuriems svarbu ne tik mokymosi rezultatai, bet ir mažojo emocinis komfortas ir galimybė būti savimi jaučiantis saugiam, greičiausiai tai jums net labai patiktų.
Išmintingi tėvai žino: daugelyje mokymo įstaigų akcentuojamos vien akademinės žinios visgi nėra svarbiausias dalykas renkant mokyklą šiandienos vaikams. Žinių, o ir estetišką aplinką, galima rasti daugelyje mokyklų.
Privalumas yra palanki emocinė būsena. Kokybiška būtis. Tokia, kai nekonkuruojama laurais, mokomasi jausti ir atjausti, ištiesti pagalbos ranką lėtesniam. Santykių tikrumas, kai gali pasitikėti aplinka, kai tave paglosto, padrąsina ir įkvepia skrydžiui, o patys vadovai dovanoja nepaprastą vidinį saugumą ir laisvę.
„Taip, mes ugdome laisvus ir kritiškai mąstančius vaikus. Bet jie žino, kas yra pareigos ir atsakomybės. Mes žaidžiame, juokiamės ir verkiame, mokomės pažinti vieni kitus ir pasaulį tarsi ir lengvai, bet kartu žinodami, kad be darbo nebus vaisių, stengtis reikia“, – tuščių pažadų, kad mokykla – tik smagių žaidimų aikštelė ir dainelės, nežarsto mokyklos vadovė ir viena įkūrėjų Laura Tekorė.
Jei tokios aplinkos dairotės būsimam mokinukui, o gal nelabai džiaugiatės dabartine mokykla, užsukite į APVALAUS KVADRATO MOKYKLĄ Vilniaus širdyje, prie Lukiškių aikštės esančioje Šermukšnių gatvelėje.
Iš čia puikiai atsiveria sostinės ir Neries panorama, yra didelis kiemas vaikams žaisti, tvarus akcentas – įkrovimo stovas elektromobiliams, vidun kviečia jaukios erdvės vadovai ir kasmet vis kita tema džiuginantys mokyklos koridoriai.
„Šiemet mes gyvename Hario Poterio dvasia, kas bus kitąmet, dar nežinau, per vasarą sugalvosime“, – idėjomis ir jaunatviška energija žavi direktorė Laura Tekorė. Čia mokomasi suprasti ir atjausti.
Logotipo magija
Apvalus kvadratas? Pavadinimas ir forma intriguoja ir papildo vienas kitą.
„Tai tarsi užkoduoti du pradai: vyras ir moteris, kūnas ir dvasia, akademinis mokymas ir emocinis sąmoningumo ugdymas. Fizinis kūnas turi būti stiprus, kad siela turėtų kur apsigyventi. Tvirtas mėlynas kvadratas – stabilumas, žinios, pareigos, geltonas apskritimas – jautrios sielos atspindys. Tarsi svajonių balionas apskritimas kelia kvadratą plėsdamas sąmonės ribas ir augindamas: norisi būti stipresniam, geresniam.
Pastebėjote? Susijungus kvadratui su apskritimu, išryškėja baltas švarus kampas. Taip gimsta mažas vaikelis. Jis kuria savo istoriją. Taikios išminties istoriją, klausydamasis savo širdies“, – privačią, visus metus dirbančią visos dienos mokyklą pristato ne mažiau nei logotipas intriguojanti jos vadovė Laura Tekorė.
Pati įgyvendinusi svajonę apie kitokio formato mokyklą, šiandien ji, kartu su kolege, darželių tinklo „Klaužada“ įkūrėja ir mokyklos steigėja bei programų autore, trečios klasės vadove Vilma Grigoraitiene, bei puikiu savivaldos principu dirbančių pedagogų kolektyvu padeda jos siekti vaikams bendruomenėje, kurioje mokomasi suvokti pasaulį per žinias, dalijimąsi ir atidumą kitam – čia vieni kitiems tikrai rūpi.
Sąmoningumas saugo nuo triukšmo
Magiškas ir šiandien toks svarbus žodis mindfulness, mokykloje vadinamas tiesiog meditacija, APVALAUS KVADRATO MOKYKLOS vaikams puikiai žinomas. Skamba gerai. Kaip tai veikia praktiškai ir kokia yra mokinuko diena? „Tėveliams patogiu laiku, nuo 7.30 val. jau galintys į mokyklą rinktis vaikai miego likučius sklaido žaisdami – taip dingsta ryto skubos įtampa.
Devintą prasideda pamokos, kurių pirmoji – meditacija. Susėdę ratu pirmiausia aptariame, kas rūpi, kas skauda, slegia ar, priešingai, džiugina širdį, pasidalijame savo išgyvenimais ir baimėmis – visiems tampa lengviau ir geriau. Nusiraminti ir suvokti dabarties momentą padeda ir pirmojo Lietuvoje vaikų sąmoningumo ugdymo Ugniaus Leimonto meditacijos praktikos. Jų mokomės drauge su mokytojais, jas galima ir net patartina atlikti drauge su tėveliais namuose.
Meditacijos pamoka – laikas sau. Laikas išsakyti, kas galbūt iš vakaro liko neiškalbėta. Laikas pabūti ir nurimti. Ar mes tai darysime per praktiką, ar tiesiog būdami ir fiksuodami ramybę, mintimis grįždami į čia ir dabar, nesvarbu. Svarbu pajusti momentą. Suvokti, kad visada ją turi savyje. O kai atsėlins koks juodulys, ar širdį apims nerimas, gali išsitraukti tą jausmą ir vėl saugiai nerti į gerą dieną“, – meditacijos privalumus vardija vadovė.
Laimingų vaikų mokykla
Šioje visas geros mokyklos taisykles atitinkančioje mokykloje apie laimę kalbama ne kaip apie momentinę ekstazės būseną. „Mūsų laimė kiekviename žingsnyje, ji nuolatinė, dovanota sąmoningumo suvokti ir pažinti pasaulį tiriant, vertinant, lyginant, užduodant klausimus“, – sako Laura Tekorė.
Panašu, kad klausimais šioje mokykloje tikrai lyja. Tai puiku, nes padeda išmokti kritiškai mąstyti. Kuo daugiau domiesi, tuo daugiau žinai, gali lyginti.
„Mes, mokytojai, irgi nuolatos mokomės. Man labai patinka skandinavų mokymo metodai bei žydų filosofija ugdant vaikus, kai sukuriama saugi erdvė priimti sprendimus ir visą kartu su tuo ateinančią atsakomybę. Labai patinka ypatinga žydų šeimose ugdoma pagarba mamai, močiutei, moteriai. Taip pat pagarba žinioms ir mokslui apskritai.
Grįžusių iš mokyklos vaikų klausiama ne „kaip sekėsi?“ ar „kiek šiandien gavai?“, o „kokius tris įdomiausius klausimus šiandien uždavei mokytojui?“ ir „kokie trys naujai sužinoti dalykai tave šiandien įkvėpė / nustebino / sužavėjo labiausiai?“ Tokie ir panašūs klausimai vaikus skatina sužinoti dar daugiau, kritiškai mąstyti ir patirti mokymosi džiaugsmą. Jiems svarbu ne tik išmokti rašyti raides, bet norėti tą daryti patiems aktyviai veikiant. Tokia ir savivaldžio ugdymo metodikos esmė, kuria vadovaujamės šioje mokykloje.“
Berniukai ir mergaitės mokosi atskirai
Jau tarpukariu Lietuvoje praktikuotas mokymo metodas, skirtingose klasėse šiandien veikiantis Anglijoje ir Amerikoje, vertinamas dėl galimybės kiekvienai lyčiai būti savimi. Apvalaus kvadrato mokykla – vienintelė tokia šalyje, kur dalį dalykų mergaitės ir berniukai mokosi atskirai: mergaites moko pedagogės moterys, berniukus – pedagogai vyrai. Yra tėvų, kurie mokyklą renkasi vien dėl šio privalumo.
Praktika mokytis atskirai grindžiama mergaičių ir berniukų smegenų veiklos skirtumais – jie skirtingu greičiu priima informaciją, išlaiko dėmesį. Mergaitės yra linkusios labiau susikaupti, o berniukai ir triukšme gali skaičiuoti.
Mergaičių ir berniukų interesai taip pat skirtingi: tradiciškai mergaitėms labiau patinka romantika, berniukams – veiksmas. Nenuostabu, kad stengiantis taikytis prie kitos lyties prigimtinių poreikių, mokytis yra sunkiau. Moksliniai tyrimai rodo, kad bendras mokymasis trukdo vaikams koncentruotis ir jaustis laisviems, berniukai ir mergaitės priversti žaisti pagal tas pačias taisykles – kad suprastų kitos lyties elgesį, išeikvoja daugybę energijos, kurią galėtų skirti dalykui mokytis.
Taikant šį metodą, žinios ramiai nugula galvoje mokantis atskirai, o draugiškai ir be įtampos susitinkama bendrose veiklose, kur į valias galima tyrinėti kitos lyties elgesį, priimti skirtumus, atsipalaidavus juokauti, būti savimi ir su pozityvia energija kurti projektus. Be jokios abejonės, bendradarbiauti vaikai mokosi ir per daugybę bendrai berniukams ir mergaitėms vykstančių pamokų.
Žinome, ką švenčiame
Mes esame daugiau, nei žinome, – toks mokyklos šūkis. Logiškas. Šiandienos mokyklai jau neužtenka vien suteikti žinias, kaip buvo iki šiol. Laikai pasikeitė, žinių gausu ir svarbiau nei jos pačios tampa žinių gylis, pasiekiamas užduodant teisingus klausimus.
„Mes žinome, kad yra Užgavėnės ar Helovinas, bet kodėl šias šventes švenčiame, ką jos simbolizuoja ir kiek svarbios mums, lietuviams, – štai kas svarbiau. Mes nešvenčiame tik dėl to, kad yra tokia šventė, mes suprantame, ką ir kodėl švenčiame, kokia šventės kilmė ir ištakos, todėl per Kaziuko mugę einame ieškoti tikrojo Kazimiero, o Pelenų dieną nevalgome mėsos. Ties savo šaknimis neliekame, minėdami kiekvieną tradiciškai Lietuvoje švenčiamą šventę, visad apžvelgiame ir tai, kaip šią šventę mini kitos Pasaulio tautos, ar ją iš viso švenčia, jei taip, tuomet kaip?
Siekiame vaikus supažindinti ne tik su tradicinėmis lietuvių šventėmis, o ir kitų kultūrų tradicijomis, pvz.: kinų Naujaisiais metais ar izraelitų chanuka. Taip jaučiame pasaulio pulsą ir auginame kritiniu mąstymu apdovanotą vaiką, kuris suvokia save globaliame kontekste mokėdamas gerbti visas kultūras ir gebėdamas laisvai komunikuoti. Tam ir kalbos, jos išlaisvina – mokomės anglų, ispanų, rusų ir kinų kalbų“, – mokyklos privalumus vardija Laura Tekorė. Smagu, kai sutikęs bendraamžį užsienietį antrokas gali drąsiai ištiesti ranką sakydamas buen dia ar dobryj den.
Svarbūs akcentai dvejojantiems
Taip, ši mokykla yra mokama. Tačiau mažuosius čia atvedę tėčiai ir mamos tikina nesigailintis nė vieno išleisto cento, nes tai – ne tik verslas, tai ir steigėjų svajonės išsipildymas. O kur svajonė tikra, rezultatas šviesus. Daugelis tėvų neabejoja, kad čia išleisti pinigai – geriausias jų sprendimas, o kaina yra tik vertės suvokimo klausimas.
„Per brangu tampa tada, kai mūsų galvose atiduodame yra verta daugiau nei gauname, – sako mokyklos vadovė Laura prisimindama atvejį, kaip argumentuotai vyriškai piniginį klausimą išsprendė vienas tėtis. – Lenkdamas pirštus vieną po kito – įprastos pamokos, joga, teatras, šachmatai, gatvės šokiai, dailės terapija, kinų, ispanų, rusų kalbos, plius maistas, saugumas – kiek laiko turėčiau turėti stovėti kamščiuose ir kiek uždirbti, kad vaikas galėtų lankyti tiek būrelių. O kur pažintys su būriais tėvelių, kas neišvengiamai veda į frustraciją.“
Kuo išskirtinė Apvalaus Kvadrato mokykla?
Ugdomas ateities žmogus. Spartūs kasdieniai pokyčiai pasaulyje lemia, kad užaugusiems vaikams profesiją keisti teks kelis kartus per gyvenimą – pasirinktoji tiesiog nunyks. Kokios savybės tampa svarbios norint lengvai prisitaikyti prie sąlygų?
„Emocinis stabilumas ir gebėjimas įgytas žinias panaudoti kitame kontekste, o šito galima išmokti tik per patirtį, sąmoningai suvokiant dalykus, stiprinant kūną, charakterio savybes ir kritišką mąstymą. Be jo – nė iš vietos. Turime mąstyti globaliai, būti draugiški ir atviri pasauliui, tam mokykloje ir skirtingos užsienio kalbos, intelektualinė veikla, auginanti laisvą, sąmoningą, ateities skrydžiui išskleidusį sparnus jauną žmogų“, – įsitikinusi mokyklos vadovė Laura Tekorė.
Laisvės ribos. Šiandien madinga frazė „aš gimiau laisvas ir galiu daryti ką noriu“ APVALAUS KVADRATO MOKYKLOJE skamba kiek kitaip. „Taip esi laisvas, bet iki tos ribos, kur prasideda kito laisvė. Todėl susitarimai, atsakomybė, pareigos, pagarba sau ir greta esančiam žmogui mums labai svarbu. Mokomės būti atidūs ir empatiški, suvokdami, kad mano laisvė būti tokiam, kokiu noriu būti, baigiasi ten, kur mano laisvė pradeda pažeisti kito laisvę“,– esminius dalykus primena direktorė.
Proto ir sielos darna. „Geri akademiniai rezultatai – vienas pagrindinių įrankių siekiant įgyvendinti savo svajones, jie būtini. Kaipgi be jų mūsų vaikai išpildys savo širdžių troškimus ir taps tuo, kuo nori būti? Gali kad ir 50 metų sėdėdamas ant kalno lotoso poza medituoti, jei nebus žinių, darbo, veiksmo, širdies troškimus įgyvendinti bus sunku. Taip pat mums labai svarbi pusiausvyra, kad lavindami protą, išsaugotume prigimtinį kiekvieno vaiko kūrybiškumą bei gebėjimą girdėti savo širdį, todėl laikomės pusiausvyros principo“, – dar vieną mokyklos privalumą pateikia vadovė.
Negudraujama. „Kokiems tėveliams skirta mokykla? Visada paklausiu, ko jie tikisi iš mokyklos, kokias pareigas vaikas turi namuose, kokiomis mokyklomis prieš tai domėjosi. Iš pokalbio gali daug sužinoti apie šeimos vertybes ir požiūrį į vaiko ugdymą. Tikrai pasitaiko atvejų, kai tenka ištarti, kad ši mokykla neatitiks lūkesčių. Neturime tikslo privilioti mokinukų, jei vaikai ir tėvai mokykla nesidžiaugs bei nevertins to, kas čia kuriama ir ko mokoma(si)“, – atvira Laura Tekorė.
Pasitikėjimas. Kaip ir tikėjimas, kad gali, pasitikėjimas labai svarbus. Tiek mokykla, tiek tėvams vaikais. Jei jau leidžiate vaikus čia, neabejokite kolektyvo profesionalumu ir nuoširdžiomis intencijomis. Dvejojate ir nepasitikite rekomendacijomis? Pasitikėkite savo MAMOS ir TĖČIO nuojauta bei širdimi: tiesiog ateikite ir pasikalbėkite su kitokios mokyklos svajonę įgyvendinusiais vadovais. Jei pajusite, kad jie mąsto teisingai, to ir užteks.
Mokoma mąstyti. Visus metus dirbanti visos dienos mokykla žavi šiuolaikišku požiūriu į mokymą, stipria ugdymo sistema ir intelektinėmis veiklomis, kurios drauge su žiniomis skatina kūrybiškumą ir kritinį mąstymą. Čia ne tik mokomasi, bet ir norima tą daryti, ne tik daug suprantama, bet ir žinoma, ką verta suprasti. Mokykloje skatinama mąstyti, o ne tik įsisavinti žinias.
Vertybės. Dar vienas mokyklos išskirtinumas – tvirtas stuburas. Čia nepataikaujama norint būti patogiam, itin stipri bendruomeniškumo dvasia ir galimybė augti draugiškoje aplinkoje. Vienas esi silpnas, drauge su kitais – jėga. Vaikais čia tikrai rūpinamasi. Jei kuris turi vien mokykloje neišsprendžiamų problemų, kartu su tėveliais ieškoma sprendimo, kaip padėti.
Veiklos. Emocinis intelektas ugdomas per dailės terapijos pamokas, protas mankštinamas šachmatų pamokose, fizinis kūnas stiprinamas per jogą ir gatvės šokius. Sąmoningumo praktikos ir teatro pamokos skiriamos jausmams pažinti, smalsumas patenkinamas veiklose už mokyklos ribų.