Išskirtiniai kino seansai po Liubarto tiltu: klasika tapusius ukrainiečių filmus lydės gyva muzika

Ukrainos muzikantai / Organizatorių nuotr.
Ukrainos muzikantai / Organizatorių nuotr.
Šaltinis: Pranešimas spaudai
A
A

Vasaros seansų cikle „Gilios upės tyliai plaukia“ po Liubarto tiltu šiemet bus rodoma programa „Avangardinis Ukrainos kinas“: liepos 5, 12 ir 19 dienomis. Brolių Mіchailo Kaufmano ir Dziga Vertovo klasika tapusių filmų seansus lydės gyva muzika, atliekama pripažintų muzikančių(-tų) iš Ukrainos ir Lietuvos.

Liepos 5 d. M. Kaufmano filmą „Ypatinga kampanija“ ir liepos 12 d. d. Vertovo „Vienuoliktieji“, pagal vieno ryškiausių Ukrainos kino kompozitorių Antonas Baibakovas šiuolaikinę muzikinę interpretaciją, įgarsins seserys Sofia Turta (fortepijonas, vokalas) ir Varvara Turta (fortepijonas), Andriy Nadolsky (perkusija), Yegor Gavrilenko (bosinė gitara).

Liepos 19 d. M. Kaufmano „Pavasarį“ įgarsins Lietuvos muzikantai: Arminas Bižys (saksofonas), Simonas Kaupinis (tūba), Dominykas Norkūnas (elektrinė gitara).

Vilniuje viešintis šiuolaikinės kino muzikos kompozitorius A.Baibakovas yra pelnęs ne vieną tarptautinį ir Ukrainos apdovanojimą ir turi daugybę patirties nebylaus kino muzikos kūrime. Jo kūryba išsiskiria ypatingu muzikiniu stiliumi ir originaliu požiūriu į darbą su klasikiniais instrumentais. Kompozitorius įsigauna į režisūros teritoriją ir pakeičia paties kino filmo prasmę, paversdamas jį itin aktualiu ir šiandien.

Ukrainos muzikantai
Ukrainos muzikantai / Organizatorių nuotr.

Ir eksperimentai, ir dokumentai

XX a. pirmosios pusės Ukrainos avangardiniai nebylieji filmai – tai ir eksperimentai, autonomišką kino kalbą steigę kūriniai, ir dokumentai, liudijantys Ukrainos transformaciją, lydimą sovietinės modernizacijos, industrializacijos ir kolektyvizacijos.

Programoje „Avangardinis Ukrainos kinas“ dviejų kino kūrėjų žvilgsniai – M.Kaufmano ir D.Vertovo – susitinka prieštaringame Ukrainos laikmetyje, įprasmintame skirtingų erdvių (miesto ir kaimo), kultūrinių strategijų (ukrainizacijos ir sovietizacijos) ir būsenų (optimizmo ir tragizmo). Filmai svarbūs ne tik Ukrainos, bet ir pasaulio dokumentinio kino kūrimo kontekste.

Taigi šia programa norima supažindinti su svarbiais, tačiau svetur mažai žinomais ukrainiečių kūriniais, kurie vos prieš keletą metų buvo naujai pristatyti Ukrainos visuomenei šios šalies kino istorijos tyrėjų.

Ukrainos muzikantai
Ukrainos muzikantai / Organizatorių nuotr.

Šiuos seansus, drauge su didžiausiu Ukrainos filmų archyvu – Nacionaliniu Oleksandro Dovženko centru (Kyjivas), – organizuoja medijų edukacijos ir tyrimų centro „Meno avilys“.

Ukrainos kino peržiūras papildys tuo metu, liepos 5 d., „Meno avilio“ Sinematekoje (A.Goštauto g. 2) vyksiantis tarptautinis simpoziumas „Kino gimimas imperijų paribiuose Vidurio Rytų Europoje“, kurį, bendradarbiaujant su Lietuvos muzikos ir teatro akademija, organizuoja kino ir medijų tyrinėtoja doc. dr. L. Kaminskaitė ir kultūros istorikas dr. Juozapas Paškauskas.

XX a. avangardinio kino šedevrai ir XXI a. TV dokumentika

Operatoriaus, dokumentinių filmų režisieriaus, fotografo ir išradėjo M.Kaufmano „Ypatinga kampanija“ („Nebuvalyi Pokhid“ / „Unprecedented Campaign“, 1931) atvaizdavo kolektyvizacijos pažangą prieš pat Holodomoro tragediją.

Kadras iš filmo „Ypatinga kampanija“
Kadras iš filmo „Ypatinga kampanija“ / Organizatorių nuotr.

2017 m. kompozitorius A.Baibakov, parašęs muziką šiam filmui, ne tik suteikė jam kitokį garsą, bet ir visiškai naujai konceptualizavo jo turinį per istorinę katastrofos nuojautos prizmę. Naujai interpretuodamas filmą jis aptiko tam tikrą filmuotos medžiagos šifrą: filmas buvo nufilmuotas likus metams iki Holodomoro, taigi, galima sakyti, išpranašavo šią nacionalinę tragediją.

Vieno iškiliausių Rusijos ir Ukrainos avangardo režisieriaus ir dokumentinio kino pradininko D.Vertovo „Vienuoliktieji“ („Odynadtsiatyi“ / „The Eleventh Year“, 1928) buvo pirmasis eksperimentas įgyvendinant jo sumanymą – sukurti specifinę kino kalbą, atskirą nuo teatro ir literatūros kalbos, kurioje kamera tiesiogiai fiksuotų neapdorotą gyvenimo medžiagą.

A.Baibakov muzika šiam filmui buvo ne ką mažiau preciziška nei „Ypatingai kampanijai“ ir sulaukė šių dienų žiūrovų pripažinimo.

Ukrainos muzikantai
Ukrainos muzikantai / Organizatorių nuotr.

Na, o M.Kaufmano „Pavasarį“ („Navesni“ / „In Spring“, 1929) laikomas Ukrainos avangardinio kino šedevru ir vienu lyriškiausių visų laikų filmų apie Kyjivą, kuriame režisierius ir operatorius pirmą kartą panaudojo „paslėptos kameros“ metodą.

Liepos 28 d. Ukrainos kinui skirtoje programoje bus galima susipažinti ir su iš Mariupolio kilusio, nepriklausomo šių dienų eksperimentinių filmų kūrėjų kolektyvo „Free Filmers“ trumpaisiais filmais. Seansas prasidės Rytų Ukrainos realybei ir kultūros kompleksiškumui pažinti skirta TV dokumentika. Jį pratęs poetiniai, atmosferiniai kūriniai, leidžiantys giliau patirti vaizduotės ir laisvo, dreifuojančio buvimo svarbą politiškai įkrautoje kasdienybėje.

Ukrainos muzikantai
Ukrainos muzikantai / Organizatorių nuotr.

Seansai – nemokami. Jų pradžia – 21.30 val.:

  • liepos 5 d. „Ypatinga kampanija“ su gyva ukrainiečių atliekama muzika
  • liepos 12 d. „Vienuoliktieji“ su gyva ukrainiečių atliekama muzika
  • liepos 19 d. „Pavasarį“ su gyva lietuvių atliekama muzika
  • liepos 28 d. „Free Filmers“ trumpųjų filmų programa

„Gilios upės tyliai plaukia“ – trečius metus „Meno avilio“ organizuojamas nemokamų kino seansų ciklas, kuris šiemet vyks iki rugpjūčio 16 dienos. Unikalioje erdvėje po Liubarto tiltu, skulptorių Andriaus Labašausko ir Ryčio Urbansko sukurtoje „žiūrovų ložėje“, šią vasarą įvyks 20 seansų. Visa programa https://menoavilys.org/giliosupes22