Italų kino meistras Paolo Sorrentino: „Ateitis duoda mums laisvę, o laisvė leidžia jaustis jaunam“
„Senstame visi, neturime kito pasirinkimo. Bet aš mieliau stosiu akis į akį su šia problema nei lauksiu, kol pakliūsiu į jos kilpą“, – sako italų kino režisierius Paolo Sorrentino, savo naujausiame filme „Jaunystė“ (it. La Giovinezza) ironiškai žvelgiantis į senatvę. Viename interviu 45-erių metų kūrėjas atvirauja, jog dėl neaiškių psichologinių priežasčių jį visą gyvenimą labiau domino senstantys žmonės. Ir tuoj pat juokdamasis priduria: „Bet mieliau išlikčiau jaunas“.
Nuo šiandien Lietuvos kino teatruose pradedamą rodyti filmą apie pagyvenusį kompozitorių ir dirigentą Fredą Ballingerį, kuris mėgaujasi prabangaus viešbučio malonumais Alpių apsuptyje, pasak režisieriaus, įkvėpė straipsnis laikraštyje apie garsų italų dirigentą.
„Visą laiką žavėjausi dirigento profesija. O vieną dieną laikraštyje perskaičiau istoriją apie didį italų dirigentą, kuris atsisakė groti karalienei. Mane tai sukrėtė. Esu kilęs iš mažo miestelio, todėl atrodė neįtikėtina, jog kažkas gali sau tai leisti – lygiuotis į karalienę“, – apie filmo priešistorę pasakoja P.Sorrentino.
Tačiau šis faktas nebuvo vienintelis impulsas sukurti filmą. Šiuolaikinio italų kino ambasadoriumi kartais pavadinamas kūrėjas prisipažįsta, kad laiko tėkmė jam visada buvo įdomi tema. „Bėgantis laikas mane jaudina. Nes ateitis suteikia mums laisvę, o laisvė – tai jausmas, kuris priklauso jauniems žmonėms“, – sako menininkas.
Kaip ir ankstesniame filme – „Oskaru“ apdovanotame kultiniame „Didžiame grožyje“ – italų kino režisierius „Jaunystėje“ rodo turtingus ir išlepusius žmones. Tačiau pagrindinis veikėjas, autoriaus teigimu, yra visiška priešingybė naktinio Romos gyvenimo išvargintam „Didžio grožio“ herojui. Jis kur kas simpatiškesnis ir labiau linkęs į apmąstymus.
Humorą galiu kurti tik su nevilties temomis
Tiesa, vos pasirodęs Kanuose, filmas sulaukė kontroversiškų vertinimų. Vieni liaupsino režisierių už įžvalgumą ir drąsą apie senatvę kalbėti drąsiai ir ironiškai. Kiti, priešingai, premjeros metu iš nepasitenkinimo trypė kojomis. Tačiau tiesa viena – filmas nepaliko abejingų.
Pats režisierius prieš kritikos strėles išlieka ramus ir kiek sarkastiškas. „Giliai viduje man juokinga. Nes dauguma žmonių – taip pat ir aš – turi iškrypusį norą kurti problemas, o ne ramybę“, – sako P.Sorrentino.
Tačiau turbūt geriausiai P. Sorrentino kūrinius apibūdino garsus amerikiečių aktorius Seannas Pennas, pasakęs, jog šis kuria greitus filmus lėtiems žmonėms ir linksmus filmus liūdniems žmonėms. Tokia yra ir „Jaunystė“.
„Tai tiesa, visiška tiesa. Humoras visada kyla iš liūdesio. Humorą galiu kurti tik su nevilties temomis“, – sako P.Sorrentino, naujame filme pagrindinį herojų apdovanojęs kandžiais ir pilnais humoro „išminties perlais“.
„Jaunystė“ yra šeštas italo kūrinys, kuris pateko į konkursinę Kanų kino festivalio programą. Filmas jau dabar pretenduoja į geriausio Europos metų filmo prizą. Prieš dvejus metus šį apdovanojimą laimėjo „Didis grožis“, o anksčiau buvo nominuoti dar du P. Sorrentino darbai – „Il Divo“ ir „Meilės pasekmės“.