Jurga Barilaitė savo parodos svečius panardino į transą

Parodos atidarymo akimirka / Gretos Skaraitienės / BNS nuotr.
Parodos atidarymo akimirka / Gretos Skaraitienės / BNS nuotr.
Šaltinis: Žmonės.lt
A
A

Antradienio pavakarę sostinėje įsikūrusioje galerijoje „Vartai“ buvo atidaryta lietuvių menininkės Jurgos Barilaitės solo paroda „BBB. Bamba Big Band“. Parodos metu galerija virto į „postpunkpsychoanarchistinį“ klubą, kuriame eklektiškais, psichodeliniais ritmais ir ritualais menininkė tyrinėjo kūno, jo transformacijos, politinio konteksto ir ideologijos santykį.

Jurgos Barilaitės projektas „Bamba Big Band“ (BBB) yra performatyvi erdvė, kurioje groja kūnas-orkestras ir pankiškai perdainuojama istorija. J. Barilaitės studijų VDA pradžia sutapo su dainuojančia 1990-ųjų revoliucija – laisvės, maišto, barikadų dvasia persmelkė jos kartos menininkų kūrybą. Jurga nestato paminklo protestuotojams – ji kuria sceną gyvam veiksmui, į kurį gali įsilieti visi parodos lankytojai.

BBB atskaitos taškas – specialiai šiam projektui sukurtas autorės dydžio būgnas-bamba. Kiekviena menininkė yra „pasaulio bamba“, tačiau Jurgos asmeninė ir kūrybinė biografija yra tik pretekstas prisiminti savo ištakas. Iš kur mes ir kur einame? Kas šviečia tunelio gale? Ar ne J. Barilaitės dainuojanti akis? Pasitikrinti galima parodos gide. Jame pristatyti hibridinio orkestro atlikėjai-instrumentai: švilpaujanti bamba, dainuojanti akis, aidinti ausis, repuojanti kaukolė, dejuojanti šaknis, tylinti galva, šokantis triko, mikrofono kailinukai, sintezatorius keikūnas, gitaristo ranka, smilkstanti cigaretė, diskas „sport“ ir kiti.

Ne mažiau svarbus parodos elementas – pašiūrė „Senai P“. Tai iš senų kino juostų sukonstruota perregima palapinė, kurioje rodomi Kalvarijų turguje pirkti ir atsitiktinai rasti buitinės erotikos kadrai. Pati pašiūrė ir filmų turinys asocijuojasi su Gustave’o Courbet paveikslu L'Origine du monde („Pasaulio pradžia“, 1866). Tik J. Barilaitės surastos pasaulio ištakos ne nutapytos, o nufilmuotos Nidoje 8 mm mėgėjiškomis kino juostomis 1962–1964 metais. Ši parapornografinė dokumentika yra savotiška BBB projekto priešistorė. Tai sukultūrinta „natūros“ konstrukcija, celuloidinės įsčios.

Parodos atidarymo akimirka
Parodos atidarymo akimirka / Gretos Skaraitienės / BNS nuotr.

Ir pašiūrė, ir būgnas yra namai-kūnai, menininkės susapnuotos vidinės erdvės. Jas jungia J. Barilaitės performansas, kurį atkartoja parodos lankytojų veiksmai. Mušdama būgną ir laisvai improvizuodama autorė išvaro Vitruvijaus žmogų iš apskritimo ir apsigyvena būgne kaip Diogenas statinėje. Įžengdami į pašiūrę žiūrovai iš racionalaus, taisyklių ir logikos pasaulio patenka į geismų zoną. Niekas iš anksto negali pasakyti, kuo baigsis šie iniciacijos ritualai. Gal „Bamba Big Band“ virs „Bamba Big Bang“ – Didžiuoju sprogimu?

Vaizdo ir garso instaliaciją papildo interaktyvūs archyvai – 10 metų kaupiamas jaustukų ir keiksmažodžių rinkinys, beprasmių priedainių karaoke tekstai. Dauguma parodos objektų sukonstruoti perdirbant ir sukryžminant senus daiktus, ir su jais susijusias asmenines, kultūrines ir istorines asociacijas.

Parodos atidarymo akimirka
Parodos atidarymo akimirka / Gretos Skaraitienės / BNS nuotr.

Apie autorę

Jurga Barilaitė (g. 1972 m.) gyvena ir kuria Vilniuje. 1990 – 1996 studijavo tapybą Vilniaus Dailės Akademijoje. Jurga Barilaitė yra tarpdisciplininė menininkė, tapytoja ir asambliažų, tekstų, performansų bei videomeno kūrėja. Menininkės kūrybos pagrindą sudaro kritiškas požiūris į tapybos tradiciją ir jos diskursą, samprotavimai apie menininko tapatybę ir kūrybos prigimtį, taip pat feministinio konstrukto išryškinimas. Svarbi materiali ir konceptuali menininkės kūrybinė medžiaga yra kūnas.

J.Barilaitė analizuoja savo pačios ir kitų individų fizinių galimybių ribas, taip pat kūno kaip tam tikros smantinės figūros, menkiausiais gestais, judesiais ir garsais kuriančios reikšmes ir pranešimus, poveikį. Ypatingu performatyvumu pasižyminčiais kūriniais su judančiais vaizdais menininkė pasitelkia savo kūną tam, kad perteiktų įvairiausius pranešimus – nuo erotikos iki agresijos, nuo sentimentalumo iki ironijos.

Idėjos ir vaizdiniai kyla iš tiesioginės menininkės aplinkos: vaikystės prisiminimų ir paaugliško maišto, motinystės rūpesčių ir klajokliško gyvenimo patirčių, kuriuos ji derina su meno istorija ir popkultūra. Nuo 1998 yra Lietuvos Tarpdisciplininio Meno Sąjungos narė. Menininkės darbų yra įsigiję Lietuvos Nacionalinė Galerija, Mo muziejus bei kolekcininkai Lietuvoje ir užsienyje.