Jurgis Didžiulis: „Nebijokime sau užduoti nepatogius klausimus“

Festivalis „Burning Man“/ Erica Jennings ir Jurgis Didžiulis nuotr.
Festivalis „Burning Man“/ Erica Jennings ir Jurgis Didžiulis nuotr.
Šaltinis: Žmonės
2020-09-02 16:58
AA

Sąmoningas vartojimas ir tvarumo siekis kartais gali pasirodyti nuo mūsų tarsi nutolusios sąvokos. „Smart Pop Up“ renginių metu Kaune ir Vilniuje diskusijose dalyvausiantis Jurgis Didžiulis (40) įsitikinęs, kad kiekvieno iš mūsų veiksmai ir sprendimai gali prisidėti prie mus supančios aplinkos gerovės ir pozityvių pokyčių.

Jurgi, kas jums yra sąmoningumas?

Visi esame susiję, o net ir mažiausi kiekvieno iš mūsų sprendimai turi didelę įtaką. Manau, kad sąmoningumas – tai žmogaus mąstymas apie savo veiksmus ir jų pasekmes. Kalbu ne tik apie veiksmus, susijusius su žmonėmis, bet ir apie elgseną, kuri daro didelį poveikį mus supančiai aplinkai ir gamtai. Šiais laikais mes jaučiamės tarsi atskirti vieni nuo kitų ir neturime pojūčio, jog visi esame susiję. Turime įvertinti savo poelgių pasekmes plačiąja prasme. Man svarbu galvoti apie žmogų, pagaminusį drabužį, kurį dėviu, apie maisto mano lėkštėje kilmę ir apie naftos gręžinius, kurie tenkina kasdienius žmonių poreikius.

Jurgis Didžiulis

Kaip manote, kokie pirmieji žingsniai galėtų pagelbėti pradedant kelią sąmoningesnio vartojimo link?

Svarbiausia įsivardinti ir žinoti, kas kiekvienam iš mūsų tikrai rūpi. Paprasčiausiai kelkime klausimus sau. Ar man tikrai rūpi gamta ar aplinkosauga domiuosi tik paviršutiniškai? Ar man rūpi humaniškos darbo sąlygos pasaulyje? Ar man tikrai rūpi lietuviškos mados klestėjimas? Atsakius į klausimus sau, labai lengva susipažinti su asmeninėmis vertybėmis, kurios tampa mūsų kompasu. Juo vadovaudamiesi nebijokime užduoti nepatogius klausimus tiek sau, tiek ir pardavėjams, kasdien apsiperkant maisto parduotuvėje ar ieškant naujo drabužio. Iš kur atkeliavo produktas? Kas jį gamino? Klausimų kėlimas – tai kelio link sąmoningesnio vartojimo pradžia.

Temos, susijusios su tvarumu ir atsakingu vartojimu mados ir dizaino srityje, ne visuomet patogios. Kodėl būtina apie jas garsiai kalbėti?

Išgirdus nepatogius klausimus visada lengviau akis sukti į šoną ir ignoruoti tam tikrus faktus. Manau, labai svarbu, kad žmonės jaustųsi atsakingi už savo priimamus sprendimus. Visi tikrai vertiname savo laisves, o ypatingai laisvę rinktis, tad kartu su ja mus turi lydėti ir atsakomybė už savo sprendimus. Kiekvienas pasirinkimas turi savo kainą, todėl apie mados vartojimą ir tvarumą mados industrijoje turime diskutuoti nesislėpdami ir nepalikdami svarbių temų nuošalyje.

Ar matote pozityvius pokyčius lietuvių kūrėjų bendruomenėje?

Manau, sąmoningumo tendencija lietuvių kūrėjų tarpe eina teisinga kryptimi. Būtent vietinių gamintojų produkcijos vartojimas turi didelę įtaką atsakingo verslo modelio plėtrai Lietuvoje. Palaikydami vietinius ženklus keliame vietinių kūrėjų verslumą bei kuriame šiltą bendruomeniškumo jausmą.

Jurgis Didžiulis / Teodoro Biliūno / BNS nuotr.

Kaip galime tapti draugiškesni ir, kaip mėgstate įvardinti, sąžiningesni mus supančiai aplinkai?

Sąžiningumas tarsi įvardija, kad turime savo standartus ir įvertiname savo veiksmus. Sąmoningumas ir sąžiningumas labai susijusios sąvokos. Kadangi sąmoningai galime priimti sprendimą, kuris nebūtinai yra geras, būtent sąžinė dažnai mus priverčia išlaikyti savo vertybes. Jei sąmoningumas – tai mūsų akys, ausys ir mus supančių procesų stebėjimas, tai vertybės tampa mūsų kompasu, o sąžinė – gebėjimu laikytis vertybių krypties.

Kaip galime išlaikyti sąmoningą mąstymą kasdieniuose pasirinkimuose?

Mano manymu, žmonės dažnai nesupranta, kiek galios jie iš tikrųjų turi. Kiekvieno iš mūsų sprendimas, kur renkamės leisti savo pinigus, yra didžiulė galia. Net ir mūsų apsisprendimas nepirkti tam tikrų produktų, įvardijant tikslias priežasties, įmonėms ir prekiniams ženklams signalizuoja, kad jų gamybos procesai turi keistis, kad jie nebegali masiškai naudoti gamtą teršiančių medžiagų. Rinkdamiesi kaip leidžiame savo pinigus, rodome rinkai ir skirtingiems gamintojams ko iš jų tikimės, kokius lūkesčius jų gaminamai produkcijai turime.

„Smart Pop Up“

Smart Pop Up“ renginiuose vyksiančios diskusijos – tai platforma mokytis, dalintis idėjomis. Ko tikitės iš šių renginių?

Tikrai pritariu, kad visi į šiuos renginius einame mokytis. Juk neretai savo mintimis besidalinantis pranešėjas ar diskusijos dalyvis tikrina savo prielaidas, pats ieško atsakymų ar naujų idėjų. Esu iš tų žmonių, kuriems visuomet svarbu mokytis, stengtis geriau suprasti aplinką, įvertinti žmonių poreikius bei suvokti egzistuojančius barjerus. Taip pat manau, kad bet kokia informacija geriausiai juda dialogo kontekste. Tikiu, kad „Smart Pop Up“ diskusijų Kaune ir Vilniuje metu bus daug dinamikos, visi galėsime keistis savo mintimis, požiūriu ir taip, kartu ieškant atsakymų, judėti link sąmoningesnio vartojimo ir tvarių idėjų įgyvendinimo.

Smart Pop Up Kaune vyks rugsėjo 56 d., Mykolo Žilinsko dailės galerijos terasoje. Į Vilnių Smart Pop Up“ persikels rugsėjo 1213 d. ir renginio svečiai bus laukiami MO muziejuje. Plačiau: popup.lt

„Smart Pop Up“ (9 nuotr.)
+3