Ką daryti, kad geri darbai patys jus susirastų?
Lietuvoje yra žmonių, niekada neieškojusių darbo. Jie dažnai sulaukia darbo pasiūlymų iš vadinamųjų „headhunterių“ – galvų medžiotojų, ieškančių aukščiausio lygio darbuotojų. Ir yra tokių, kurie pasiūlymų nesulaukia niekada. Bet tai galima pakeisti. Svarbiausia – motyvacija dirbti ir gebėjimas viešai komunikuoti.
Kaip tapti patraukliam kandidatui, kad darbo pasiūlymas pats atkeliautų pas jus, konsultuoja įmonės „Master Class Lietuva“ vadovė Laura Duksaitė-Iškauskienė.
– Papasakokite, ką veikia „galvų medžiotojai“ Lietuvoje? Mūsų rinka gana siaura.
– Esame tiesioginės darbuotojų paieškos konsultantai ir užsiimame vadovų ir sunkiai rinkoje surandamų darbuotojų paieška. Dėl pastarųjų vyksta didžiausia konkurencija.
IT, rinkodaros, prekių ženklų vadovų Lietuvoje nėra labai daug, jie turi aiškias kompetencijas, ir klientai jų ieško tiesioginiu būdu, o ne viešai skelbdami apie darbo poziciją. Tam reikia nuodugnaus rinkos tyrimo, įgūdžių įvertinimo. Rasti kandidatai informuojami, kad yra darbo pasiūlymas jiems, ir atrenkamas tinkamiausias darbuotojas.
– Jeigu tam tikrų sričių aukštos kvalifikacijos darbuotojų trūksta, kaip tuomet jų randate?
– Randame darbo rinkoje, kuri yra visiškai atvira. Toks būdas naudojamas įmonių vadovų, nepriklausomų valdybos narių ir vadovų komandos narių (pardavimų, rinkodaros, finansų vadovų) paieškai. „Galvų medžiotojai“ žino, kas rinkoje yra kompetentingas, o klientas aiškiai žino, ko jam reikia. Noriu pabrėžti, kad užsakovai ieško, ne kokių žmonių, o kokių kompetencijų jiems reikia.
– Kiek svarbus būna tų kandidatų darbo statusas? Tikriausiai jie jau turi darbą ir tenka pervilioti?
– Ieškomi geriausi darbuotojai, ir jų darbo statusas tuo metu būna įvairus. Nėra labai svarbu, ar jie tuo metu dirba, ar ne.
– O ar žmonės iš kitų, Lietuvoje populiaresnių, sričių neturi šansų būti „medžiojami“?
– Tie, kurie turi gerą patirtį, kompetenciją ir yra naudingi klientui, visada gali sulaukti darbo pasiūlymo. Lietuvoje yra tokių žmonių, kurie niekada nėra ieškoję darbo. Dėl gerai atliekamo darbo ir gerų atsiliepimų, jie yra labai paklausūs ir gauna daugiau pasiūlymų, nei jų gali priimti.
– Ką patartumėte žmonėms, norintiems, kad juos susirastų „galvų medžiotojai“? Kaip tapti patraukliems kandidatams?
Labai jaučiama, ar žmogui patinka tai, ką daro. Jei jis entuziastingai pasakoja apie savo darbą, suponuoja, kad yra sėkmingas ir atneša daug naudos savo organizacijai.
– Kad darbo rinka jus pastebėtų, reikia šiek tiek pagalbos. Tai gali būti savęs viešinimas, pavyzdžiui, galima susikurti gerą, išsamų ir lengvai darbdaviui prieinamą „LinkedIn“ profilį. Turite gebėti aiškiai papasakoti, ką dirbate ir ką darote. Daugeliui žmonių papasakoti apie savo darbą paprastai – sunku; kai jie tą daro, pasakoja lyg kolegai, su kuriuo kasdien bendrauja, ir vartoja specifinių terminų.
Taip pat labai jaučiama, ar konkrečiam žmogui patinka tai, ką daro. Jei jis entuziastingai pasakoja apie savo darbą, suponuoja, kad yra sėkmingas ir atneša daug naudos savo organizacijai. O jei nuolat skundžiasi, kaip darbe sunku, nuobodu, tai rodo, kad žmogus arba iš tiesų ne savo rogėse, arba nėra labai patrauklus kandidatas, jei ir pakeitęs darbą kalba tą patį.
– Taigi norint tapti patraukliam reikia labai valdyti padėtį socialiniuose tinkluose?
– Komunikuojant apie savo darbą reikia įvertinti, kokią žinią skleidžiate. Žinios pasiekiamumas yra didelis, tai nėra trijų draugų ratas. Juk draugų draugai tą žinią gali matyti, tad pats žmogus kuria nuomonę apie save. Jis tam gali daryti įtaką.
– Kokios darbuotojų savybės labiausiai vertinamos, gal yra kažkas bendro visiems?
– Apibendrinimą daryti sunku, nes tai reikštų, kad visiems darbams tiktų tam tikrą savybių rinkinį turintis žmogus. Taip nėra: pasiekimai darbe nekoreliuoja su asmens savybėmis. Gerai dirbti gali labai skirtingos asmenybės. Tačiau galiu pasakyti, kas darbdaviams labai patinka, – tai motyvuoti žmonės, kuriems jų darbas įmonėje nuoširdžiai rūpi. O darbuotojams patinka tie darbdaviai, kurie suteikia savirealizacijos galimybę: augti kaip profesionalams, daryti įtaką sprendimams, būti gerbiamiems. Tuomet įvyksta bendradarbiavimas.
Nepatraukliu darbo rinkoje gali padaryti nesąžiningumas. Taip pat atbaido žalingi įpročiai.
– Kas gali sugadinti aukštos kvalifikacijos darbuotojo įvaizdį? Gal yra tokių dalykų, kurie atbaido, tarkime, kadaise mesti mokslai ar per dažnai keičiami darbai?..
– Nepatraukliu darbo rinkoje gali padaryti nesąžiningumas. Jei su ankstesniu darbdaviu žmogus buvo nesąžiningas, perspektyvų jis turės mažai. Taip pat atbaido žalingi įpročiai. Bet pas mus tai gana slepiama, ir darbdaviui pasakyti, kad turėjo atsisveikinti su žmogumi, nes alkoholis trukdė pastarajam dirbti, yra labai sunku.
– Rasdami darbuotoją galvų medžiotojai klientams suteikia kokybės garantiją. Kas tai?
– Tai reiškia, kad esame susipažinę su kandidatu, mums svarbu, kokį darbą jis nori dirbti, kur gali pasiekti geriausių rezultatų. Darbdavys gauna labai daug informacijos apie potencialų darbuotoją. Daug dėmesio skiriama atsiliepimų apie kandidatą (su jo leidimu) rinkimui iš jo buvusių vadovų, kolegų. Darbdavys nori žinoti, ko iš savo naujojo kolegos gali tikėtis. Tai ir yra garantija.