Neretai pasitaiko, kad malonius kelionės įspūdžius užgožia oro uoste pasimetęs ar apgadintas bagažas. Nors tokiu atveju pirmiausia norisi apsiverkti ar ką nors apšaukti, pateikiame kur kas sėkmingesnį veiksmų planą.
Dingęs bagažas
Statistika rodo, kad mažų mažiausiai 25 proc. oro keleivių teisių bylų sudarė bylos dėl bagažo. Tai tik oficialiai užfiksuoti atvejai, nes toli gražu ne visi keleiviai kreipiasi į Europos vartotojų centrą, nes bagažą anksčiau ar vėliau pavyksta atgauti. Jeigu nutiko taip, kad nesulaukėte savo lagamino, pirmiausia oro uoste reikia užpildyti dokumentą dėl dingusio bagažo (angl. Property irregularity report), kuriame užfiksuojamos visos dingusio bagažo ir skrydžio detalės. Toliau reikėtų pretenziją pareikšti oro vežėjui (paštu, faksu, el. paštu) ne vėliau kaip per 21 dieną nuo bagažo perdavimo dienos. (Galite kreiptis jau ir kitą dieną neatgavusi lagamino.) Teisingai užpildžiusi visus dokumentus, galėsite gauti bagažo vertę atitinkančią kompensaciją, bet oro vežėjo atsakomybė ribojama iki maždaug 1200 eurų. Tiesa, oro vežėjas gali jūsų prašyti pateikti įrodymus, pavyzdžiui, lagamine buvusių daiktų čekius, todėl pravartu išsaugoti brangesnių daiktų pirkimą įrodančius kvitus. Jei bagažas vėluoja, o jūs esate užsienio šalyje, turite teisę reikalauti kompensuoti būtinąsias išlaidas, pavyzdžiui, už higienos reikmenis.
Pastaba: oro vežėjas neatsako už žalą, atsiradusią dėl vėlavimo, jeigu įrodo, kad buvo imtasi visų įmanomų priemonių jai išvengti arba buvo neįmanoma imtis šių priemonių.
Sugadintas bagažas
Kaip ir bagažo neatvykimo atveju oro uoste reikia užpildyti dokumentą dėl sugadinto bagažo (Property irregularity report). Be šio dokumento oro vežėjas pretenzijos nenagrinės, todėl pravartu lagaminą apžiūrėti ne tik iš išorės, bet ir iš vidaus ir įsitikinti, ar jis neapvogtas. Toliau reikia pretenziją pareikšti oro vežėjui. Šioje situacijoje terminas trumpesnis – tuoj pat arba vėliausiai per 7 dienas. Kompensacija taip pat ribojama maždaug iki 1200 eurų, bet savo nuostolius reikia protingai įvertinti už sugadintą užtrauktuką, sulaužytą lagaminą ar pavogtą mėgstamiausią suknelę.
Atidėtas skrydis
Prieš išvykdami į oro uostą, pasitikrinkite skrydžio laikus, nes jie gali būti pakeisti. Jei skrydis atšauktas ar atidėtas daugiau nei 5 valandoms, galite prašyti grąžinti pinigus už nepanaudotą bilietą ar jo segmentus. Atidėjus skrydį 2 ar daugiau valandų, turite teisę pareikalauti tam tikrų paslaugų: maitinimo, ryšio paslaugų ir nakvynės, jei būtina. Nakvynė suteikiama priklausomai nuo skrydžio atstumo ir atidėjimo laiko. Tam tikrais atvejais, jei skrydis atšaukiamas ar galutinė paskirties vieta pasiekiama 3 valandomis vėliau, nei planuota, keleiviams tam tikrais atvejais gali priklausyti ir piniginė kompensacija (250–600 eurų) priklausomai nuo kelionės atstumo.
Pastaba: pasirinkus pinigų grąžinimą už skrydžio bilietą, oro vežėjas neįpareigotas teikti teisę į rūpinimąsi ar kompensaciją.
Žymėkite bagažą
Atsargumas gėdos nedaro, todėl net nesitikėdama, kad jūsų bagažas pasimes, vis tiek galite užbėgti įvykiams už akių. Padarykite savo lagaminus išskirtinius. Štai oro vežėjai siūlo papildomas etiketes, kuriose reikia pažymėti vardą, pavardę, telefoną ir pritvirtinti prie lagamino – daugiau vilčių, kad dingęs bagažas sugrįš teisėtam šeimininkui. Dauguma lagaminų yra juodos spalvos, tad vertėtų atsiminti, jog visada lengviau apibūdinti dingusį bagažą ir jį rasti, jei šis būtų, pavyzdžiui, oranžinis, gėlėtas arba išsiskirtų ryškiu raišteliu, lipduku ar kitokia įsimintina detale. Jei registruotame bagaže vežate ypač vertingų daiktų, dėl viso pikto vertėtų juos apdrausti papildomai.
Patarimas: visada pasiskaitykite oro vežėjo bagažo vežimo taisykles – kokius daiktus vežti galima, kokių negalima ir už kuriuos kompensacija nebūtų mokama.
Konsultavo teisininkė patarėja Gabrielė Gaubienė, Europos vartotojų centras