Kaip be streso pradėti naujus mokslo metus?
Vasarai artėjant į pabaigą nerimą pradeda jausti ne tik vaikai, bet ir jų tėvai. Daugiausia streso dėl artėjančio rudens patiria ypač tie tėvai, kurie į mokyklą ruošiasi išleisti pradinuką. Stresą kelia ne tik finansinės išlaidos, naujo dienos režimo sudarymas, vaiko aplinkos pakeitimas, bet ir emocinis jo nuteikimas.
Kaip emociškai nuteikti vaiką mokyklai ir sužadinti jo norą sugrįžti į mokyklą?
Stresą sukelia patys tėvai
Tėvams labai svarbu suvokti, kad jie patys perduoda savo emocijas vaikams. Net trumpai ištartos negatyvios frazės gali giliai įsirėžti į vaiko atmintį ir formuoti jo nuomonę. Dėl šios priežasties vaiko aplinkoje nereikėtų neigiamai atsiliepti apie ugdymo įstaigą, pedagogus ar jo klasės draugus.
Vaikai su malonumu imasi praktinių užduočių, kai jos suformuojamos iš realių gyvenimo situacijų.
Vaiko motyvaciją eiti į mokyklą būtina kurti nuolatos, vos pasibaigus mokslo metams verta užsiminti, kaip bus smagu sugrįžti į mokyklą pailsėjus. Vasaros atostogų metu neklausinėkite vaiko, ar jau nori į mokyklą, ar pasiilgo draugų ir panašių kausimų, kurie verčia jį aiškiai pasirinkti teigiamą arba neigiamą atsakymą. Naivu tikėtis teigiamo atsakymo iš vaiko lūpų, jei vasaros atostogos itin linksmos, pilnos pramogų ir atrakcijų.
Vietoj vaiko kamantinėjimo geriau kalbėkitės su juo apie mokyklos teigiamas puses. Pasiilgtų draugų susitikimą, mokytojos pasiilgimą, naujų žinių įgijimo džiaugsmą. Apie viską, kas susiję su mokykla, kalbėdami teigiamai, su pagarba, skatinsite vaiko pozityvias mintis, todėl žadinsite jo norą eiti į mokyklą.
TAIP PAT SKAITYKITE: Vaiko sveikatos patikrinimas: ką reikia žinoti darželinuko ar mokyklinuko tėvams?
Nepamirškite lavinimo(si)
Žmogus nuolatos tobulėja. Tai turi suvokti ir jūsų vaikai. Mokykla neturi tapti „ta vieta, kur dirbama“, o namai – „kur ilsimasi“. Būtina nuolatos lavinti vaiką neprimetant jam frazių, kad „tai tavo darbas ar pareiga“. Bet koks tėvų reikalavimas vaikui kelia pasipriešinimo reakciją ir mokslas tampa atgrasus. Norint, kad vaikas būtų motyvuotas mokytis, mokslą reikia pateikti kaip žaidimą, smagų dalyką, o gerus rezultatus – kaip mažas jo pergales.
Kad atėję nauji mokslo metai nesukeltų vaikui streso dėl protinės veiklos gausos, nepamirškite nuolatinio lavinimosi. Atostogų metu ne raginkite, o kvieskite vaiką tobulėti. Tam užtenka tiesiog su juo kalbėtis, pavyzdžiui, einant gatve aptarkite medžių rūšis, būnant prie ežero pasikalbėkite, kuo jis skiriasi nuo upės ar jūros, keliaudami automobiliu galite skaičiuoti vienos ar kitos spalvos mašinas ir pan.
Su vyresniais vaikais visada verta pavartyti žemėlapį ir pažymėti vietas, kuriose esate lankęsi ar planuojate aplankyti, apskaičiuoti kelionės nuvažiuoto maršruto ilgį, dviračio ar automobilio vidutinį važiavimo greitį ir pan. Vaikai su malonumu imasi praktinių užduočių, kai jos suformuojamos iš realių gyvenimo situacijų. Geras pavyzdys visada užkrečia, o vaikai lygiuojasi į savo tėvus.
Skaitymo procesas taps dar malonesnis, jei skaitysite kartu su savo atžala. Perskaitytus tekstus aptarkite, papasakokite juos kitiems šeimos nariams, analizuokite juos. Taip visa šeima bendraus, o vaikas atras skaitymo džiaugsmą.
Nuolatos atlikdami įvairias užduotis, galvosūkius ir kitas protines veiklas, jokiu būdu nevartokite frazių „mokytoja prašė“, „visi bus perskaitę, o tu ne“, ,„mokykis, nes atsiliksi nuo kitų vaikų“ ir pan. Tokio pobūdžio frazės vaikui užsifiksuoja kaip prievolė, tuomet mokyklą jis pradeda matyti kaip kažkokį blogį, priešiškai nusiteikia prieš mokytoją. Nuolatinis lavinimasis pripratins vaiką prie protinės apkrovos ir su naujais mokslo metais jo neužgrius sunki našta, su kuria nesusitvarkius gali nuslūgti motyvacija mokytis.
Nepasiduokite naujų mokslo metų karštligei
Nauji mokslo metai itin džiugina prekybininkus ir liūdina tėvelius dėl piniginių tuštinimo meto. Stresą tėvams kelia ne tik didelės išlaidos, bet ir bėgiojimas po įvairias prekybos vietas. Nusiraminkite ir neskubėkite visko supirkti vaikui dar neprasidėjus mokslo metams. Skubėdami viskuo apsirūpinti ne tik patirsite daug streso, bet ir išleisite daugiau pinigų. Būkite kantrūs, šiais laikais tikrai nebėra prekių deficito, todėl nereikia pirkti visko iš eilės, ką tik randate lentynose.
Pagalvokite su kitomis mamomis ir mokytojomis, gal verta suorganizuoti mokyklinių prekių mugę?
Pirmiausia atlikite inventorizaciją vaiko stalčiuose ir spintose. Patys nustebsite, kiek visiškai naujų ar vos kelis kartus paliestų mokymo(si) priemonių jis turi. Suprantama, kad vaikas norės visko naujo, tačiau būkite protingi ir paaiškinkite jam, kad sutaupius vienur lėšas galima panaudoti kitur. Gal vietoj naujų spalvinimų priemonių (kurios dar puikiai spalvina) verta kartu nueiti į kiną ar spektaklį?
Derėkitės su vaiku, tegul jis sudaro jam atrodančių būtiniausių prekių sąrašą, vėliau jį aptarkite su juo ir mokytoja. Mokytojo vaidmuo perkant mokyklines prekes labai svarbus, jis geriausiai žino, ko jums prireiks, tad drąsiai konsultuokitės ir laikykitės jo patarimų. Bendradarbiaukite ne tik su mokytojais, bet ir su kitais tėvais, draugais. Pagalvokite su kitomis mamomis ir mokytojomis, gal verta suorganizuoti mokyklinių prekių mugę? Taip ugdysite vaikų bendruomeniškumą, sutaupysite pinigų ir smagiai praleisite laiką.
TAIP PAT SKAITYKITE: Dalinasi mokytojai: absurdiškiausi dalykai, kuriuos kada teko išgirsti iš mokinių tėvų
Socialinė vaiko aplinka
Žmogus – sociali būtybė, kuriai būtinas bendravimas. Užsivėrus mokyklos durims, negali nutrūkti ir vaiko socialiniai ryšiai. Būtinas nuolatinis bendravimas su kitais vaikais. Pasirūpinkite, kad jūsų vaikas turėtų draugų ne tik klasėje, mokykloje, bet ir popamokinės veiklos užsiėmimuose, kieme. Mokykla negali tapti visu vaiko pasauliu, jis turi augti ir tobulėti kaip asmenybė ir už jos ribų, tad atėjus rudeniui pagalvokite, kokia veikla užsiims jūsų vaikas po pamokų.
Būrelių pasirinkimas labai svarbus klausimas kiekvienoje šeimoje. Renkantis veiklą būtina atsižvelgti į vaiko poreikius. Vaiko poreikis neretai tampa svarbesniu negu jo polinkiai. Ir čia labai svarbu tėvams pamiršti vaiko projekciją, nes ji labai dažnai nesutampa su vaiko norais. Įsiklausykite į jį, kalbėkitės, kodėl jis nori imtis vienos ar kitos veiklos, susidėliokite visus argumentus ir jokiu būdu nespauskite vaiko. Teisė rinktis popamokinę veiklą vaikui suteikia atsakomybę už jo pasirinkimą, paaiškinkite jam tai ir pritrūkus kantrybės lankyti naują būrelį priminkite, kad tai buvo jo sprendimas.
Žinoma, nebūkite labai kategoriški, jei vaikas suklydo pasirinkdamas, leiskite jam pripažinti savo klaidą ir tada nuspręskite, kokį kitą užsiėmimą jis galėtų ir norėtų lankyti. Būkite budrūs – vaikai linkę manipuliuoti, greitai prarasti susidomėjimą nauja veikla, tad prireiks jūsų įžvalgumo ir intuicijos pasirenkant naują būrelį. Tačiau jo svarba yra neginčytina. Mokykloje ugdomi dalykiniai ir profesiniai vaiko gebėjimai, būreliuose – jo bendrosios kompetencijos. Norint užauginti visavertę, atsakingą ir kūrybingą asmenybę, būtinas abiejų sričių balansas.
Lietuvos vaikų ir jaunimo centras ragina nepamiršti, kad ruduo nelengvas metas ne tik jums, bet ir jūsų vaikams. Nepasiduokite neigiamomis emocijoms, nes tai apkraus ir kitus jūsų šeimos narius. Nauji mokslo metai nesukels neigiamų emocijų, jei neskubėsite, elgsitės apgalvotai ir būsite pozityviai nusiteikę.