Kalėdinės verslo dovanos: kas galima ir kam sakyti „ne“
Atėjus gruodžiui, galvojame ne tik apie tai, ką padėsime po eglute savo šeimos nariams, bet ir kaip nustebinsime verslo partnerius, klientus, tiekėjus, įmonės darbuotojus. Privačiame sektoriuje dovanos paprastai yra vertinamos lanksčiau nei viešajame sektoriuje, tačiau ir privačiame versle išlieka daugybė etikos klausimų, kuriuos svarbu apsvarstyti prieš išsiunčiant paruoštas staigmenas.
Pagrindinė taisyklė – gera valia
Švenčių proga yra įprasta parodyti dėmesį klientams, verslo partneriams, tačiau dažnai kyla klausimas, kaip tai padaryti. Verslo dovanų teikimo praktika nagrinėjama Specialiųjų tyrimų tarnybos kartu su verslo bendruomene parengtame , kuris turėtų padėti įmonių vadovams rasti atsakymus į jiems kylančius dovanų politikos klausimus.
Kaip rašome šiame vadove, dažniausiai kiekviena organizacija gali pati nuspręsti, kokią dovanų politiką taikyti savo veikloje. Tačiau ir čia egzistuoja pagrindinė taisyklė – visos dovanos turi būti teikiamos bona fide, tai yra – gera valia, atvirai, sąžiningai, be jokių užslėptų kėslų. Be to, turėtų būti uždraustos bet kokios dovanos, kurių suteikimas ar gavimas galėtų turėti įtakos tarpusavio verslo sandoriams, paveiktų priimamus sprendimus arba leistų pagrįstai įtarti galimą tokį poveikį.
Renginių Galimybių akademija ir Karjeros stovykla organizatorė, verslo psichologijos magistrė Ugnė Juodytė sako, jog dovanos dažniausiai yra malonus paskatinimas, tačiau reikėtų labai gerai pagalvoti, ko siekiame dovanodami dovaną:
„Verslo vadovui svarbu apsvarstyti, kokio efekto jis tikisi ir kokią patirtį nori sukurti partneriams, tiekėjams ir pan. Ar tai yra atsidėkojimas už metų darbą, ar dėmesio parodymas, ar tai daroma, nes visos įmonės taip daro? Dovanos B2B (business to business, liet. verslas verslui)yra įprasta, maloni praktika. Tai gali būti puikus būdas daugiau sužinoti apie partnerius su kuriais dirbame neformaliose aplinkose (kelių įmonių komandos važiuoja žaisti boulingo ar pasivažinėti kartingais ir pan.). Arba savo produkcijos/paslaugų kitoks pristatymas. Mano manymu, svarbu atkreipti dėmesį, kokius partnerių poreikius galime patenkinti. Ir svarbu prisiminti, kad ilgiausiai atmintyje išlieka emocija. Tad pagalvokite apie 6 emocinius poreikius – užtikrintumas, įvairovė, svarbumas, ryšys, augimas, dalinimasis – ir kaip galite juos patenkinti“.
Dovanodami kuriame ryšį
Žurnalistė, Mamų radijo ir restorano „Vaflių namai“ bendrasavininkė Laura Mazalienė sako, jog didelių stebuklų per šventes partneriams nerengia, nors kartais norėtųsi: „Mūsų verslas yra dalis vyro tėvų verslo. Pajūryje jie turi konditerijos cechą, kuriame gimsta skanūs ir kokybiški gaminiai, todėl mes savo verslo draugams visada dovanojame kalėdinius pyragus arba laiką kartu su kavos ar arbatos puodeliu aptariant metus. Mums, kaip jaunam verslui, labai svarbus ryšys, norime, kad mus suptų sąžiningi, taurias idėjas versle puoselėjantys žmonės, todėl labai kruopščiai renkamės partnerius ir juos labai vertiname“.
Čiužinių centro vadovas Darius Kiaulakis teigia pernai savo verslo partneriams, žaliavų tiekimo įmonėms, su kuriomis puikiai bendradarbiavo, per praėjusias šventes dovanojęs rankų darbo šalikus, kuriuos siuntė lyg šilto apkabinimo idėją. Šiemet verslininkas ir vėl planuoja simbolinėmis dovanomis nustebinti savo verslo partnerius:
„Greičiausiai bus įdomesnių skonių arbatų rinkiniai – svarstau apie rožių žiedlapių arbatą – ir veganiškų skanėstų rinkiniai. Baigiantis metams norisi jaukiai aptarti praėjusius etapus ir galvoti apie artėjančius darbus, kuriuos galėsime kartu nuveikti“.
Iniciatyvos už skaidrų verslą „Baltoji banga“ komunikacijos vadovės Monikos Banevičiūtės teigimu, vis daugiau bendrovių Lietuvoje siekia kuo skaidresnės veiklos ir diegia įvairias tai užtikrinti padedančias priemones. Viena iš jų – dovanų politika:
„Paprastai ji tampa įmonės verslo etikos kodekso dalimi ir taikoma visiems darbuotojams. Tai – aiškiai išdėstytos taisyklės ir principai, kuriais vadovaujamasi priimant ir teikiant dovanas, siekiant išvengti galimų nesusipratimų. Taisyklės paprastai apibrėžia, ar ir kokios dovanos priimtinos, kokia jų vertė ir kokiais atvejais galima dovanoti ar priimti, o kada reikėtų atsisakyti“.
„Esame tikri, kad įmonės, kurios vadovaujasi aiškiais dovanų politikos principais, ne tik gerina savo organizacijos reputaciją, didina patikimumą ir sąžiningumą, bet ir stiprina verslo kultūrą šalyje“, – sako Monika Banevičiūtė.
Kaip nustebinti darbuotojus?
Verslo psichologė Ugnė Juodytė teigia iš darbuotojų dažnai girdinti, jog Kalėdų dovanos – tarsi norma, jas tiesiog tikimasi gauti. Pasak jos, problema būtų, jei dovanos darbuotojas negautų, kai prieš tai daug metų gaudavo. Bet taip pat yra daug žmonių, kuriems tai didelis paskatinimas ir įvertinimas iš įmonės pusės:
„Kadangi visi žmonės labai skirtingi – tiems, kuriems itin svarbus prestižas, kaina jiems labai svarbi. Tačiau kitiems tai gali neturėti jokios reikšmės. Svarbu suprasti, kas žmogui yra dovana. Turiu klasikinius atvejus savo praktikoje, kai dovanojamos atostogos svečioje šalyje, o darbuotoja nė kiek tuo nesidžiaugia, nes turi tris mažamečius vaikus ir atostogų išvykti negalės. Arba kaip dovana yra komandos formavimo vakarėlis Trakuose visam kolektyvui, o kolektyvas tiek pervargęs, kad jiems tai ne dovana, o labai nemaloni prievolė. Tad, kad suprastume, kokia dovana būtų labiausiai įvertinta – svarbu matyti žmonių poreikius ir kiek galima individualiau juos patenkinti“.
Paskutiniais metais U. Juodytė pastebėjo, kad padaugėjo nestandartinių dovanų, kai visas kolektyvas važiuoja į senelių, vaikų namus ar Maisto banko padalinį ir taip kartu praleidžia laiką, kurį įvardija kaip puikią kalėdinę dovaną komandai: „Puiku! Tokios patirtys tikrai gali ne tik suartinti kolektyvą, bet ir kuria antrinę vertę – pagalbą socialinėms grupėms, projektams, kuriems pagalbos labai reikia. Beje, tokias įmonės dovanas (nuvykimo suorganizavimą, priemonių supirkimą ir pan.) darbuotojai dažnai vertina kaip labai prasmingas patirtis“.
Klausimai, kuriuos reikia sau užduoti prieš dovanojant dovanas
Anksčiau minėtas antikorupcinis vadovas kiekvienai verslo organizacijai rekomenduoja formalizuoti jai priimtiną dovanų politiką siekiant išvengti keblių situacijų ir bereikalingų jų interpretacijų. Tai yra raštu išdėstyti ir viešai paskelbti apie tai, kokio pobūdžio ir vertės dovanas leidžiama teikti ir gauti jos darbuotojams. Tokia politika taip pat yra svarbi informacinio pobūdžio priemonė visiems organizacijos partneriams, leisianti išvengti abiem pusėms nepatogių situacijų ateityje.
Retai kuri verslo organizacija nustato visišką bet kokių dovanų draudimą savo darbuotojams. Įprastai yra nustatomos tam tikros dovanojimo/dovanų priėmimo sąlygos, pavyzdžiui, nustatoma maksimali leistina dovanų vertė, išvardijamos konkrečios dovanos ir pan.
Prieš apsisprendžiant, ar dovanoti verslo partneriams dovanas, antikorupcinis vadovas rekomenduoja pagalvoti apie:
- dovanos įteikimo aplinkybes: priežastis, vietą, laiką, būdą, dovanos formą
- dovanos vertę, ypač jei matosi, jog ji didesnė nei to įprastomis sąlygomis leistų tikėtis su dovanotoju (ar asmeniu, kuriam ketinama dovanoti) siejantys santykiai
- dovanojimų dažnumą ir jų periodiškumą (net smulkios, tačiau dažnai dovanojamos dovanos turėtų kelti susirūpinimą)
- kokie yra dovaną teikiančio asmens ketinimai (tai jis daro iš mandagumo ar pagarbos, o gal turėdamas ketinimų palankiu sau būdu paveikti būsimus sprendimus, tiesiogiai ar netiesiogiai atsidėkoti už daromus ar buvusius)
- ar su dovanotoju nesielgiama dviprasmiškai, savo elgesiu leidžiant jam susidaryti klaidingą nuomonę, jog dovanos (atsidėkojimo) iš jo laukiama ir tikimasi
- ar įteikus dovaną nejaučiama bet kokių galimų įsipareigojimų dovanotojui
- ar dovanos įteikimo faktas nekels jokių nepatogumų ar psichologinio diskomforto, jei apie tai taps viešai visiems (kolegoms, partneriams, žiniasklaidai, plačiajai visuomenei) žinoma.