Kaune – katalonų choreografo kūrinys „Orbes“: imituoja žvaigždžių judėjimą
Festivalyje „ConTempo“ pristatomo katalonų menininko Jordi Galí kūrinys „Orbes“ svyruoja tarp instaliacijos, šokio ir šiuolaikinio cirko. Dvi dienas – trečiadienį ir ketvirtadienį – prie Šv. arkangelo Mykolo (Įgulos) bažnyčios Kaune. 150 minučių vyksiantis tam tikrų taisyklių ir derinių žaidimas, kurio metu žiūrovui paliekama laisvė ateiti ir išeiti norimu metu, kvestionuoja judesio ir vietos sąsajas, o atlikėjų kūnams susidūrus su nerašytomis taisyklėmis gimsta keista fizinio kontakto poezija.
„Labai smagu suprasti, jog šokis mums siūlo išbandyti kitokį būdą suvokti pasaulio dėsnius ir mūsų santykį su juo. „Orbes“ puikiai pavyksta išlaisvinti mūsų suvokimą“, – apie pasirodymą yra sakęs prancūzų žurnalistas, šokio kritikas Gerardas Mayenas.
Šokėjas ir choreografas J.Galí dar 2010-aisiais sukūrė savitą judesio kalbą, kuriai būtinas kitas žmogus. „Aš niekada neieškau išskirtinių judesių – man reikalingi paprasti ir gražūs žmonių judėjimai“, – atskleidžia menininkas ir priduria, kad nenori būti apribotas vienos, tam tikros prasmės.
Kūrinys „Orbes“, kurio pavadinimas yra senas prancūzų kalbos žodis, reiškiantis planetas, žiūrovą žavi lygiai taip pat kaip žvaigždžių judėjimas: pritraukimas arčiau, atstūmimas, kontaktas be kontakto, taisyklės, kurias reikia iššifruoti… Penkių erdvėje esančių atlikėjų kūnai tampa pačios instaliacijos architektais, aktoriais, medžiagomis, statytojais ir konstrukto detalėmis, visus susirinkusius užburdami judesiais, kurie atitinka logiką, taisykles ir kartu vyksta netikėtomis kryptimis, tyrinėdami atsitiktinumą bei simetriją.
„Šis pasirodymas gali vykti tik dėl to, kad kiekvienas jo dalyvis prisiima atsakomybę“, – sako choreografas, atskleisdamas, kad būtent laikas yra pagrindinis „Orbes“ elementas, vaizduojamas savotiško laikrodžio – ant žemės esančio didžiulio apskritimo, ribojančio atlikėjų perimetrą ir pažymėto 120 mažų spalvotų kubelių. Vienas kubas reiškia vieną judesio struktūrą, kurią atlikus yra pašalinamas. „Orbes“ pabaigoje kubelių nelieka.
„Įtampa tarp kūnų, siekiančių sukurti figūras, suteikia galimybę kurti naratyvą ne psichologiniu, bet abstrakčiu požiūriu“, – po „Orbes“ pasirodymo Nacionaliniame Katalonijos meno muziejuje, Barselonoje, sakė menininkas Xavieras Manubens. – Yra begalė galimybių žiūrėti į figūras, o kiekviena galimybė turi daugybę požiūrio taškų. Rodyti spektaklį viešojoje erdvėje yra būdas jį įtraukti į viską, kas vyksta, kuo tampama, kad jis būtų to paties lygio kaip visi, ir suteikti jam galimybę atsiriboti nuo savęs. Urbi ir Orbi, miestui ir pasauliui“.
Visa festivalio programa: https://www.contempofestival.lt/programa
Fotogalerija: