„Kino pavasario“ rezultatai: augantis lankomumas ir specialūs seansai Kanų festivalyje
Tendencingai augantis lankomumas, daug žadančios perspektyvos talentingiems kino kūrėjams, kokybiškai perteiktos pasaulio kino industrijos tendencijos – bruožai apibendrinantys šiemet 22-ą kartą įvykusį „Kino pavasarį“. Visa tai ganėtinai jaunam Vilniaus kino festivaliui padėjo sulaukti itin svarbaus įvertinimo – vakar prasidėjusio 70-ojo Kanų festivalio programoje „Goes to Cannes“ įvyks specialios „Kino pavasario“ peržiūros.
Gero kino platinimo alternatyva
„Kino pavasario“ lankomumas kasmet auga nuo 2005 m. Praėjusiais metais festivalis per dvi savaites Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje sulaukė 112 927 žiūrovų, šiemet jų skaičius užaugo iki 114 250. Ir pasibaigus festivaliui, žiūrovų skaičius tebedidėja – jau šešta savaitė iš didžiųjų miestų repertuarų nesitraukia žiūroviškiausias festivalio filmas – italų komedija „Tobuli melagiai“, kurį platina „Kino Pavasaris Distribution“. Į šį filmą jau parduota virš 20 tūkst. bilietų.
„Ir šiemet esame įsigiję keletą festivalyje rodytų filmų. Turėdami platintojo teises galime pratęsti daugiausiai žiūrovų dėmesio susilaukusių filmų rodymą ir festivaliui pasibaigus. Atsižvelgiame ir į kitų miestų gyventojų poreikius – kokybiškas autorinis kinas mūsų iniciatyva atsiranda didžiųjų miestų kino teatrų repertuaruose, o vasarą mūsų vykdomas edukacinis projektas „Kino karavanas“ su tais filmais apkeliauja kelias dešimtis miestų ir miestelių. Tokiu būdu formuojame lietuvių įprotį žiūrėti gerą kiną“, – kalbėjo šių metų rezultatais besidžiaugiantis „Kino pavasario“ vykdantysis direktorius Algirdas Ramaška.
Svarbiausia – žiūrovo komfortas
22-ajame festivalyje buvo parodytas 131 pilnametražis filmas, įvyko 81 seansas–susitikimas su jų kūrėjais. Kai kurie iš atvykusiųjų svečių dalyvavo filmavimuose kino teatre „Forum Cinemas Vingis“ veikusiose TV studijose: LRT studijoje ir ERGO kino klube. Pastarajame vykstantys pokalbiai buvo tiesiogiai transliuojami „Kino pavasario“ socialinėje medijoje.
Pasak A. Ramaškos, „Kino pavasario“ filmų programa itin aukštos kokybės, įvertinta žymiausių pasaulio kino kritikų, prilygsta prestižiniams A klasės festivaliams. Kanų, Berlyno, Toronto kino festivaliuose rodomi žymiausių kino kūrėjų, sėkmingai pradedančių debiutų darbai pasiekia Lietuvą būtent „Kino pavasario“ metu. Šiemet festivalyje veikusi virtualios realybės kino salė įrodė, kad renginio organizatoriams rūpi supažindinti žiūrovą ir su šiuolaikinėmis technologijomis.
Dėmesys šalies kinui
Šiais metais „Naujus vėjus“ skelbęs festivalis tapo ypatinga švente lietuvių kino kūrėjams. Premjeriniuose seansuose netilpo visi norintieji išvysti šalies režisierių naujausius darbus. Tarptautinė žiuri Audriaus Stonio filmą „Moteris ir ledynas“ išrinko geriausiu „Baltijos žvilgsnio“ filmu. Geriausiu trumpametražiu festivalio filmu, remiantis žiūrovų balsais, buvo paskelbta Gedimino Šiaulio animacija „Kaukai“.
Studentų filmų konkursą nugalėjusio trumpametražio „Pasivaikščiojimas augalų pasaulyje“ režisierės Julija Paškevičiūtė ir Anouk Chambaz vyksta į Kanų festivalio prodiuserių kūrybines dirbtuves „Marche du Film“.
Daug žadantys kino industrijos susitikimai
„Kino pavasaris“ šiemet buvo ypatingu tramplinu tiek patyrusiems, tiek pradedantiems kino kūrėjams – festivalyje įvyko svarbiausias kino industrijos renginys žemyne „Europos kino forumas“, kurio šių metų maršruto pirminės stotelės – Berlynas, Vilnius, Kanai. „Europos kino forumas“ buvo dalis kasmetinės festivalio kino industrijos konferencijos „Meeting Point – Vilnius“ dalis.
Šiemet „Meeting Point – Vilnius“ akcentu tapo Baltijos šalių bendradarbiavimas, naujų talentų atradimas ir profesinių įgūdžių lavinimas, meistro Krzysztofo Zanussi kalba apie istorijų pasakojimą postmoderniame pasaulyje ir 17 dar kuriamų kino projektų peržiūros. Tarptautinė komisija išrinko keturis darbus, kurie gegužės 22 d. (14–16 val.) bus parodyti minėtoje specialioje Kanų programoje „Goes to Cannes“.
Vilniaus kino festivalis – vienas iš 10-ies festivalių, kuriuose atrinktus projektus išvys Kanuose susirinkę filmų pardavimo agentai, platintojai, prodiuseriai ir kiti įtakingi savo srities profesionalai, galintys pasiūlyti daug žadančius sandėrius.
Vienas iš keturių „Vilnius Goes to Cannes“ atrinktų darbų – Audriaus Stonio kartu su latvių režisiere Kristine Briede kuriamas filmas „Naujoji Baltijos banga“. Jis pasakoja apie poetinės dokumentikos gimimo Baltijos šalyse fenomeną, dar vadinamą poetinės dokumentikos kino mokykla. Tai koprodukcija tarp Lietuvos, Latvijos ir Estijos – vienas iš nedaugelio atvejų, kai kine susivienija visos Baltijos šalys.
Mokytis iš geriausiųjų
Konferencijos „Meeting Point – Vilnius“ vadovė Rita Stanelytė šiemet Kanuose lankysis ir kaip paralelinės Kanų festivalio programos „Dvi režisierių savaitės“ („Quinzaine des realisateurs“), Tarptautinės ART kino teatrų ir festivalių konfederacijos CICAE, žiuri narė. Šioje programoje drauge su tokių garsių kino režisierių, kaip Bruno Dumont‘o, Claire Denis, Philippe‘o Garrelio, Abelio Ferraros, filmais jau trečią kartą bus rodomas naujausia Šarūno Barto drama „Šerkšnas“ („Frost“). 2015 m. „Dviejose režisierių savaitėse“ buvo galima išvysti „Kino Pavasaris Distribution“ platinamą Š. Barto filmą „Ramybė mūsų sapnuose“.
Šiandien prasidedančiame 70-ajame Kanų festivalyje savo naujausius filmus pristatys šių metų „Kino pavasario“ programos „Baltijos žvilgsnis“ geriausiu režisieriumi pripažintas Sergejus Loznitsa („Austerlicas“), „Kino pavasaryje“ prieš porą metų viešėjęs Michelis Hazanavičius („Artistas“), Todd Haynes („Kerol“), Yorgos Lanthimos („Omaras“), Andrey Zvyagintsev („Leviatanas“) ir kiti pripažinti kino kūrėjai, kurių filmus taip pat buvo galima išvysti Vilniaus kino festivalyje.