Kur kultūrinių patirčių karantine ieškojo garsiausi šalies muzikai?

Modestas Pitrėnas ir Martynas Levickis / Ado Vasiliausko nuotr.
Modestas Pitrėnas ir Martynas Levickis / Ado Vasiliausko nuotr.
Projekto partnerio turinys
Šaltinis: Projekto partnerio turinys
A
A

Pandemija iš meno gerbėjų ilgam atėmė galimybę klausytis gyvos muzikos, stebėti pasirodymus ar lankytis parodose. Interneto platformos ėmė ieškoti originalių sprendimų. Pavyzdžiui, sumanioji „Cgates“ TV ir „ŽMONĖS Cinema“ į virtualią erdvę perkėlė Nacionalinės filharmonijos koncertus. O kur visą šį laiką įkvėpimo ir kultūros ieškojo patys kultūros atstovai? Atšaukus renginius, vieni jų įkvepiančias patirtis atrado ekranuose, o kiti pasinaudojo proga padaryti „meno-pauzę“.

Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro vyriausiasis dirigentas ir meno vadovas Modestas Pitrėnas sako visada žavėjęsis vizualiuoju menu.

„Taip jau atsitiko, kad, studijuodamas muziką, labiau domėjausi vizualiais menais ir drama. Galerijos ir Jaunimo bei Lietuvos nacionalinis dramos teatrai man atstodavo koncertus ir operą, kuri buvo itin svetima. Tad nuo tų laikų užsiliko poreikis pirma matyti ir tik paskui girdėti. Muzikoje taip pat man svarbu vaizdinys ir tik po to – vibracija, garsas“, – teigia vienas iš žinomiausių mūsų šalies dirigentų.

Visgi, neslepia M.Pitrėnas, gavęs galimybę pasidaryti priverstinę „meno-pauzę“, nuo jos nebėgo.

„Naudojausi galimybe nedirbti pagal profesiją ir mėgautis vakuumu. Galiausiai, kai jau galėjome grįžti prie gyvų susitikimų, iki galo įvertinau tikrą alkį ir poreikį viskam, kas gražu. O per karantiną tai ką? Interneto platybės siūlo mums daugybę kultūrinių surogatų. Vieni vykę, kiti mažiau. Bet alkanam likti netenka – jei norisi, gali net labai kultūringai praleisti vakarus, stebint ir klausantis online operų, koncertų, filmų, dokumentikos“, – sako M.Pitrėnas.

Modestas Pitrėnas / Ado Vasiliausko nuotr.
Modestas Pitrėnas / Ado Vasiliausko nuotr.

Tuo tarpu iš garsiausio Lietuvos akordeonisto Martyno Levickio pandemija bei karantinai atėmė svarbų įkvėpimo šaltinį, tačiau pasiūlė ir naujų galimybių.

„Esu ištikimas muzikos vartotojas, tad dažniausiai einu klausyti koncertų. Labai patinka tai daryti užsienyje, man tai yra įkvėpimo šaltinis naujoms idėjoms, horizontų plėtimas. Be koncertų, retkarčiais lankau parodas ar spektaklius. Šiemet akivaizdžiai daugiau laiko praleidžiu prie ekranų.

Filmų bei serialų žiūrėjimo platformos tapo kasdienis laisvalaikio aspektas. Tačiau džiaugiuosi, kad karantino dėka atsiradus daugiau laiko (o jo atsirado labai daug, kadangi koncertai atšaukti), atradau tinklalaides. Labiausiai džiaugiuosi turįs daug daugiau laiko knygų skaitymui. Manyje, sakyčiau, įvyko skaitymo renesansas“, – dalinasi M.Levickis.

Martynas Levickis / Ado Vasiliausko nuotr.
Martynas Levickis / Ado Vasiliausko nuotr.

Pasak jo, technologijos šiuo laikotarpiu jam leido mėgautis renginiais ne tik Lietuvoje, bet ir visoje Europoje.

„Tik skaitmeninių technologijų dėka žmonija šiais metais turėjo galimybę nenutolti nuo meno, išlikti artimame, gal kartais – net artimesniame ryšyje. Savo pavyzdžiu galiu remtis: vieną dieną klausausi Nacionalinės filharmonijos koncerto, kitą – jau Londono Simfoninio orkestro, trečią aš jau mintimis Berlyno Filharmonijoje... Juk fiziškai tai būtų sunkiai įmanoma, tačiau esamomis aplinkybėmis, turime unikalias galimybes pasinerti į virtualias meno keliones“, – teigia akordeono virtuozas.

Ar ekranai gali pakeisti gyvas kultūros patirtis ateityje?

Kalbėdami apie galimybę plačiai auditorijai stebėti aukštos kokybės Lietuvos nacionalinės  filhamonijos koncertus sumanioje „Cgates“ televizijoje, muzikai – vieningi: tai – ateitis, tačiau salės ir toliau bus pilnos kultūros gerbėjų.

„Labiausiai didžiuojuosi tuo, kad Lietuvos nacionalinė filharmonija pranašiškai anksti, dar gerokai iki pandemijos, sukūrė savo nuosavą platformą – skaitmeninę koncertų salę. Taigi, prasidėjus sunkmečiui mes turėjome jau įgytas startines pozicijas ir, nors ir seklų, bet įdirbį. Tai leido neprarasti laiko ir, kas man svarbu sekant analogiškus bandymus Lietuvoje ir pasaulyje, nedaryti kokybinių kompromisų. Šios platformos transliuojamas garsas ir vaizdas A. ir V. Kerų dėka – pasaulinio lygio. Todėl dažnas mano kalbintas muzikas man pusiau juokais mesteldavo, neva tokia lepinančiai gera kokybė išties gali atpratinti klausytojus nuo gyvo koncerto.

Visgi manau, kad gyvo garso, susitikimų vibracijos, teatro kvapo ir filharmonijos auros skaitmeninės technologijos nepakeis. Jos neišvengiamai išliks kaip alternatyva. Reikėtų pabrėžti dar ir tai, kad, plečiantis mūsų matomumui dėka „Cgates“ ir „ŽMONĖS Cinema“ platformų, mus internete gali stebėti visas pasaulis. Tai įpareigoja, skatina, įkvepia“, – sako dirigentas.

Panašios nuomonės laikosi ir M.Levickis. Jis įsitikinęs – į koncertų sales žmonės renkasi ne tik klausytis, bet ir kurti ryšio.

„XXI-ame amžiuje visi meno žanrai, stiliai ir jų pateikimo būdai yra vienyje. Todėl nematau jokių kliūčių menui būti vartojamam ir virtualiai. Galbūt tai žmoniją veda į visai naujas, nematytas ir nepajaustas patirtis. Tačiau kol kas empiriškai viršų ima gyvos muzikos atlikimo ir klausymo patirtis. Tai yra susiję ne tik su garso vibracija, kuriama scenoje, bet ir su energijos dalinimusi tarp atlikėjų ir klausytojų. Tai yra unikaliausia, ką žmogus kultūriškai gali patirti“, – teigia M. Levickis.

Sumanios „Cgates“ TV ir „Žmonės Cinema“ siūlomoje kolekcijoje „Koncertai jūsų namuose“ žiūrovai išvys akordeono virtuozą Martyną Levickį, dirigentus Modestą Pitrėną, Giedrę Šlekytę, smuikininką Sergejų Krylovą,  pianistą Luką Geniušą, vieną garsiausių Lietuvos tenorų Edgarą Montvidą. Taip pat žiūrovai turės išskirtinę galimybę – išgirsti lietuvių kompozitorės Žibuoklės Martinaitytės premjerinį kūrinį, kurį atliks Lietuvos kamerinis orkestras bei perkusininkas Pavelas Giunteris. Koncertų įrašais rūpinasi „Grammy“ nominantų, garso inžinierių Viliaus ir Aleksandros Kerų įmonė „Baltic Mobile Recordings“.