Naujoke būti sunku. Nesvarbu, mokykloje ar darbe, kurį laiką lydi nemalonus jausmas, kad esi svetima, įsibrovusi į jau susiformavusią nedidelę žmonių bendruomenę, su savomis taisyklėmis, kurių kol kas negali suprasti.
Paprasti dalykai – kur yra kopijavimo aparatas, ką daryti, kai „pakimba“ kompiuteris, ir kur laikomi kanceliariniai reikmenys, yra nemaži kasdienio darbo iššūkiai. O kur nerašytos tarpusavio bendravimo taisyklės! Ir, žinoma, bendradarbių santykiai – kas, su kuo ir prieš ką.
Galbūt sėkmingai išgyventi naujokės etapą padės šie patarimai?
1. Nesistenkite pritapti prie kurios nors grupelės. Gali paaiškėti, kad susidraugavote visai ne su tais žmonėmis. Verčiau domėkitės viskuo, kas susiję su naujomis pareigomis.
2. Venkite asmeninių pokalbių. Jūsų šeiminė padėtis, vaikų skaičius ir amžius nėra paslaptis, tačiau santykiai su anyta, finansinės problemos ar, priešingai, sėkmingas gyvenimas – ne kolegų reikalas.
3. Nebijokite klausti. Naujokės statusas yra kurį laiką naudingas, nes galite daug ko nežinoti. Išsiaiškinkite, kas – tiesioginis jūsų vadovas ar vienas iš kolegų – yra atsakingas už jūsų apmokymus. „Klausk drąsiai bet ko, visi padės“, – nėra geras patarimas, nes žmonės jausis varginami, o jūs jausitės nepatogiai, jei kils daug klausimų.
4. Nekeiskite nusistovėjusios tvarkos. Galbūt kai kurios įmonės vidaus gyvenimo taisyklės jums pasirodys keistos. Pavyzdžiui, bendras popietinės kavos gėrimas ar visų elektroninių laiškų registravimas. Nepulkite iškart stebėtis ir aiškinti, ką ir kaip reiktų keisti. Tai daryti galėsite, kai jūsų statusas pasikeis iš naujokės į savos.
5. Venkite familiarumo. Kadangi nepažįstate žmonių, nežinote, kokie jų tarpusavio santykiai, bendraukite su visais lygiai mandagiai ir šiek tiek oficialiai. Tegul vyresni kolegos pirmieji paprašo kreiptis „tu“ ar pradeda juokauti.
6. Nebijokite atsisveikinti. Jei jaučiate, kad atsidūrėte ne savo vietoje, jums nepriimtina kolegų bendravimo kultūra ar nepatinka darbas – nepabijokite ir atsisveikinkite su darbo vieta. Juk bandomasis laikotarpis nustatomas ne tik tam, kad darbdavys patikrintų darbuotojo kompetenciją, bet ir tam, kad jūs įsitikintumėte, jog tas darbas tinka būtent jums.