Laukiamiausia madistų šventė Vilniuje: „Mados infekcijoje“ – stilingi svečiai ir ryškios kolekcijos

„Mados infekcijos 2022“ svečiai / Gretos Skaraitienės nuotr.
„Mados infekcijos 2022“ svečiai / Gretos Skaraitienės nuotr.
Pranešimas spaudai
Šaltinis: Žmonės
A
A

Paskutinį mėnesio savaitgalį,  gegužės 27 ir 28 dienomis, Taikomosios dailės ir dizaino muziejus kviečia ne į parodas, o į 24-ąją „Mados infekciją“. Erdvėje, kurioje sustingę oras ir laikas, dvi dienas siaus madų skersvėjai. Penktadienį įvyko renginio startas, subūręs daug ryškių madistų ir kūrėjų.

Mados ir stiliaus entuziastai kalendoriuje šį savaitgalį apsibraukė raudonai: penktadienį startavo vienas svarbiausių ir ryškiausių Lietuvos mados renginių „Mados infekcija“. Du vakarai, dešimt kolekcijų – jausmų, pelenų, sentimentų močiutėms ir juodos spalvos dozė garantuota.  Vietinius ir užsienio kūrėjus apjungusi mados šventė subūrė ir daug stilingų svečių. 

Kolekcijos pristatymus stebėjo stilistė Austėja Jablonskytė, modelis Julija Maslinskaja-Ulvydienė su vyru Nerijumi, menininkė Jolita Vaitkutė ir kiti stileivos.

Palikti pėdsaką istorijoje ar pardavinėti koka-kolą?

Festivalio įžanga tapo prieš savaitę vykusi Bruno Birmanio iš Latvijos paskaita. Tai žymus latvių lūžio kartos dizaineris, pirmasis Rytų Europoje 1990-aisiais suorganizavęs grandiozinį alternatyvios mados festivalį „Untaimed Fashion Assembly“, kuriame kasmet dalyvaudavo dabar jau kultiniai Lietuvos kūrėjai. B.Birmanis Lietuvos mados sceną iki šiol vertina kaip vieną perspektyviausių iš visų trijų Baltijos šalių ir prisimena, kaip blokados laikais, visiems gąsdinant degalų stygiumi, lietuviai į Rygą ruošėsi atjoti arkliais.

„Mūsų lūžio karta buvo nepaprastai užsispyrusi ir iki šiol nemoka nuleisti rankų. Todėl dabartinė dizainerių anemija man nesuprantama. Atrodo, kad dvidešimties modelių kolekcija greitu laiku taps istorija. Idėjinius iššūkius nusveria pragmatiški išskaičiavimai. Bet, kaip sakė B.Birmanis, prieš pasirinkdamas kelią turi apsispręsti: nori palikti žymę istorijoje ar visą gyvenimą pardavinėti koka kolą“, – retoriškai užbaigia festivalio idėjinė vadė Sandra Straukaitė.          

Močiučių palikimas, prikeltas antram gyvenimui

Penktadienio programą savo retrospektyvine kolekcija pradės lietuviams jau pažįstama Iveta Vecmane iš Latvijos, prieš ketverius metus užkariavusi publiką juodų siluetų elegancija. Kaip sako pati dizainerė, laikas nupūsti dulkes nuo savo geriausių modelių.

Kardinaliu kontrastu latviškam santūrumui taps dizainerių Aleksandros Jendrykos ir Klaudios Markiewicz iš Lenkijos ryškios ir spalvingos kolekcijos. K.Markiewicz Vilniaus žiūrovai turėtų prisiminti iš žaižaruojančių blizgučių ir akį rėžiančių spalvų. Bet šįkart ir jos pačios laukia eksperimentas – „Mados infekcijoje“ Klaudia bendradarbiauja su lietuvių stiliste Simona Senkauskaite. Kolekcijos pagrindinė tema – nepažintas povandeninis pasaulis. Mitinės jūrų būtybės, aštuonkojo Krakeno, leitmotyvas kolekcijoje vyrauja kaip gebėjimo prisitaikyti ir keistis simbolis, perteikiamas hipertrofuotais ir beformiais siluetais, žvilgančiomis faktūromis.

Sutapimas, ar ne, bet močiutės – kaip asmenybės – istorija, išgyvenimai ir paveldas tapo esminiu įkvėpimu iš karto dviem dizaineriams: Ingai Skripkai ir Saimonui Tarteniui. I.Skripkos manymu, tradicijų puoselėjimas dažnai sutapatinamas su tam tikru konservatyvumu, kuris priešpastatomas šiuolaikiškumui, galimybei laisvai mąstyti ir kurti, ieškoti savęs. Todėl į dizainerės gyvenimą atėjęs artimas santykis su tradicija per močiutės audinius leido sukurti savitą žvilgsnį į lietuvišką mitologinį pasaulį: įtraukiant siurrealius vaizdinius, šiandienos aktualijas, apjungiant fikciją ir faktus.

„Mados infekcijos 2022“ svečiai / Gretos Skaraitienės nuotr.
„Mados infekcijos 2022“ svečiai / Gretos Skaraitienės nuotr.

Specialiai iš Londono atvykstančio Saimono Tartenio kolekcijos atspirties taškas – močiutės išgyvenimai, evakuojantis iš degančio pastato, iš kurio liko tik pelenų krūva. Aktuali metafora į tai, kokiame pasaulyje gyvename  dabar – absurdiška realybė, kurioje viskas gali akimirksniu negrįžtamai pasikeisti. Kolekciją įkvėpė 90-ųjų ir 2000-ųjų mados, siluetai būdingi Rytų Europai. Močiutės mylėti ir nešioti drabužiai, iš atminties atkurti šiuolaikišku Es.tar stiliumi. 

„Mados infekcijos 2022“ svečiai / Gretos Skaraitienės nuotr.
„Mados infekcijos 2022“ svečiai / Gretos Skaraitienės nuotr.

Mados infekcijos“ išsišokėlės Adelės Burokaitės kolekcijos personažas – žmogus, bandantis atrasti pusiausvyrą tarp dviejų savo pusių – žemiškosios ir dvasinės. Viena jo pusė yra sąmoninga, egzistuojanti materialiame pasaulyje, įstrigusi nuolatinėje rutinoje ir viliojama žemiškų malonumų. Tačiau pažvelgęs į savo vidų jis atranda kitą – dvasinę, pasąmoningą savo pusę, kurią sudaro gryna energija, neapribota fizinio kūno ir identiteto.

Pirmą kartą ant didžiojo podiumo pasirodys trys „Injekcijos“ konkurso nugalėtojai: Ema Ugianskytė, Lukas Ivanavičius ir Lavinia Jianqing Zhao. E.Ugianskytės pagrindinė kolekcijos mintis – netobulumą perteikti kaip tam tikrą standartų nesilaikymą ir raktą į išsilaisvinimą, autentišką, netradicinę saviraišką. L.Ivanavičiaus ieškojimai byloja apie išsitrynusius skirtumus tarp lyčių, vizualią kūno transformaciją, oversized stiliaus išaukštinimą. Dizainerio tikslas – pateikti naujas hiperbolizuoto silueto interpretacijas.

Sandra Straukaitė sako, kad ši kolekcija jai bus visiškai nebūdinga, bet atspindės tai, kas dedasi aplink. „Kviečiu į renginį švęsti gyvenimą, kūrybą ir laisvę. Nes viskas, kas atrodo savaime suprantama duotybe, labai greitai gali subyrėti“, – sako S.Straukaitė.