Laura Mizgirytė-Latour. Ar vyrų mada gali keistis?
Vyrų mada iš esmės nesikeitė nuo XIX amžiaus – buvo tik lengvų pakratymų aštuntajame ir devintajame XX amžiaus dešimtmečiuose. Kostiumas, marškiniai, santūri spalvų gama.
Teiginys „mums patinka vyriški vyrai“ suformavo vyriškumo ir vyriško stiliaus koncepciją: stojiškas, stiprus, valdingas, finansiškai pajėgus, nesuprantantis moterų ir mados, gali būti šiek tiek apšepęs, svarbiausia – toks, už kurio galėtum pasislėpti. Jo stilius – negrasinantis moters stiliaus saugumui.
Moterų identiteto suvokimas yra gerokai lankstesnis, dažnai lenkiantis į tą stojiškumo pusę: daugelis tėvų mano bendruomenėje didžiuojasi savo dukromis, kurios nežaidžia su lėlėmis, nemėgsta suknelių ir visokio blogio prado – rožinės spalvos, pirmauja nemergaitiškose sporto šakose – užuot, kaip teigia viena Lietuvos kailių ekstrasensė, sugėrusios į save neįtikėčiausias grožio ir moteriškumo pamokas.
Berniukų tėvai dažniau tyli, jei jų sūnų interesai ir asmenybės netelpa į paprastą kaip dukart du vyriškumo sampratą.
Mokykloje tokiems vaikams yra reikalų pritapti. Net suaugę vyrai vieni kitiems siekia įrodyti savo vyriškumą (raumenys, moterys, karjera, automobiliai ir kiti pajėgumai), o moterų teritorijoje moteriškumas turi daugiau atspalvių.
Mes kuičiam vyrų garderobus ieškodamos megztinių, švarkų, marškinių ir skrybėlių (apskritai nėra tiek daug moteriškų drabužių be vyriškos istorijos), raumeningų (tabako, kedrų, odos, dervų aromatų) kvepalų. Negana to, pasirodo, seksualiausios esame su vyrišku kostiumu (nesiginčiju) – ir net tada mūsų moteriškumas retai kam kelia klausimų.
Vyriškumas madoje nuo Beau Brummellio laikų turi griežtas estetines ir socialines ribas – tarsi elitinė grupė, kuriai gali priklausyti ne visi.
Vien posakis „koks nevyriškas“ lygu nuosprendis, nes reiškia „kaip boba“.
Tiesa, legendinis JAV jūrų pėstininkų generolas Jamesas Mattisas, kai Donaldas Trumpas pavadino jį „pervertintu“ generolu, ramiu tonu priminė, kad aktorę Meryl Streep nevykėlis prezidentas irgi pavadino „gerokai pervertinta“. „Vadinasi, aš esu jūrų pėstininkų Meryl Streep ir, jei atvirai, tai skamba labai gerai“, – šypsojosi generolas. Jis – vienintelis žinomas vyras, kuris atvirą palyginimą su „boba“ priėmė kaip komplimentą (Trumpo retorikoje „moteris“ turi negatyvią reikšmę – nesvarbu kontekstas).
Vyriškajai lyčiai pastarieji dveji metai buvo subinė – nors #metoo išvilko į dienos šviesą visokių šunsnukių atgrasią darbo etiką, šis judėjimas sugadino visų vyrų reputaciją. Vyrų ir vyriškumo temos tapo beveik išskirtinai toksiškos arba gynybinės.
Ir... šio triukšmo fone išniro nauja karta – kitokių vyrų, turinčių kitokius estetinius prioritetus ir stabilias vertybes.
Jie niekuo nepanašūs į tradicinius vyriškus vyrus – ne klūniai, pitai, kruzai, redfordai ar ystvudai.
Tai jauni, beveik elfiškų veido bruožų vyrai berniukai, savo stiliumi, pomėgiais, elgesiu sugestijuojantys, kad vyriškumas nėra jų pagrindinis rūpestis. Arba, kaip ir moteriškumas, turi sodresnių ir subtilesnių atspalvių. Jie pasitiki savimi, prieš nieką neprotestuoja ir komfortiškai jaučiasi savo talentingame kailyje – tokie kaip Timothée Chalamet, Harry Stylesas, Jaredas Leto, Troye Sivanas, internetą išsprogdinęs modelis Leonas Dame’as, jo kolega Milesas McMillanas. Šie vyrai patrauklūs abiem lytims.
Prieš kokius penkerius metus mada pakrypo aseksualumo linkme, kas reiškė vieną garderobą vyrams ir moterims, net jei jis spindi žvyneliais. Naujoji karta tai šiek tiek pakoregavo, neatsisakydama spindesio, bet ir neprarasdama modernaus vyriškumo. Ji rafinuotesnė ir ne tokia ekstravagantiška kaip Prince’as ar Davidas Bowie, kurių stilius buvo scenai skirtas ir į tuos mados pasirinkimus nekreipėm dėmesio – nepamenu, kad būčiau diskutavusi apie Prince’o violetinius kostiumus, beretes ir baltus aukštakulnius aulinius.
Moderniame sociume platesnio vyriškumo spektro karta tampa norma – tai yra didžiausias iššūkis solidžiam, nepajudinamam, išties amžius nekitusiam vyrų stiliui.
Ir nors dizaineriai nevengė tradicinio vyriškumo ribas peržengiančių kolekcijų, jos beveik išskirtinai buvo eksperimentinės: tabu, „dizainerio kūryba“, kuri telieka kūrėjui ir podiumui. Statistiniai tyrimai šiandien rodo kiek kitokius skaičius: vos 7 procentai vyrų sutinka su prekių ženklų reprezentuojamu vyriškumu ir net 69 procentai mano, kad populiarių prekių ženklų vyrai prasilenkia su moderniuoju vyriškumu.
Vienas geras dalykas, ką atnešė #metoo, – jautrumo, emocinio intelekto reikšmę, vienodai svarbią ir vyrams, dėmesį žmogui, ne jo lyčiai ar seksualinei orientacijai – o tai išlaisvino vyrų madą.
Ir – surprise – vyrams tai patinka. Naujosios vyrų kartos stilius tiesiog hipnotizuoja: nors ir tradicinių „vyriškų“ spalvų, bet išgrynintų, modernių siluetų, aitrių printų, su unikaliomis detalėmis. O tradiciškesnei vyrijai, tikiuosi, tai bus ženklas, kad estetika – ne tik „bobų“ reikalas.
Žurnalą „Laimė“ prenumeruokite ČIA.