Lietuvos meno pažinimo centre „Tartle“ – nauja paroda „Romantizmo amžius“
Lietuvos meno pažinimo centras „Tartle“ pristato antrąją privačios kolekcijos parodą ir šį kartą kviečia lankytojus per dailės istoriją pažinti XIX a. Daugiau nei 100 parodoje „Romantizmo amžius“ eksponuojamų darbų puikiai atskleidžia šiam laikotarpiui būdingas pastangas išsaugoti istorinę atmintį, tradicijų puoselėjimą, primena pasipriešinimo kovų aktualumą, atspindi tautos herojų ir dvasios lyderių kultą.
Joje jau nuo kitos savaitės lankytojai galės išvysti žymiausių tuo metu Lietuvoje kūrusių menininkų – Ferdinando Ruščico, Pranciškaus Smuglevičiaus, Edvardo Mato Riomerio, Kazimiero Alchimavičiaus, Juozapo Oleškevičiaus, Alberto Žameto kūrinius. Bus pristatomi ir iki šiol mažai žinomų autorių darbai. Parodoje pristatomi Lietuvos tapytojų, grafikų, skulptorių kūriniai, taip pat kai kurie lituanistinės temos užsienio dailininkų darbai. Ypač daug dėmesio skirta grafikai ir knygų iliustracijoms, parodančioms neatsiejamą dailės ir literatūros ryšį, kai meno kūriniai pradėjo plisti per spaudą ir tapo pasiekiami įvairiems visuomenės sluoksniams.
Pasak parodos kuratorės Rūtos Janonienės, dauguma XIX a. Lietuvos dailininkų priklausė smulkiajai aristokratijai, todėl dvarų aplinkos motyvai gana dažni jų kūriniuose. „Žinoma, to meto kūryboje atsispindėjo ir politinės-visuomeninės santvarkos kontekstas. XIX a. dailė ieškojo įkvepiančių pavyzdžių, herojiškų figūrų, kurios atitiktų romantizmo epochos didvyrio paveikslą. Jais dažnai tapdavo riteriški nobiliteto atstovai, atliekantys pareigą ir ginantys savo šalį kardu. Kita vertus, XIX a. atsigręžiama ir į valstiečius, kurių išlaisvinimas iš baudžiavos, jų patriotiškas nusiteikimas buvo suvokiamas kaip vienas iš valstybingumo išlaikymo garantų jau nuo Tado Kosciuškos sukilimo 1794 metais“, – pasakojo parodos kuratorė. Šią idėją perteikia parodoje eksponuojamas P. Smuglevičiaus tapybos darbas „Krokuviečiai karčemoje“.
„Vis dėlto šiame amžiuje vienu reikšmingiausiu žanru tapo gamtą ir architektūrą jungiantis peizažas, pasakojantis apie to meto asmens tapatybę formavusią aplinką ir įvykius. Daug dėmesio kraštovaizdžio vaizdavimui teikta manant, kad nuo jo pobūdžio priklauso ir krašte gyvenančių žmonių būdas, tautos dvasia. O štai architektūros paminklai asocijavosi su žymiais istoriniais įvykiais ir asmenimis, tad atliko savotišką istorijos iliustravimo funkciją. Bažnyčių atvaizdai ir religinės dailės siužetai bylojo apie krašto katalikiškumą“, – pristatė parodos koncepciją R. Janonienė.
„Tartle“ bus galima išvysti šiam žanrui priskiriamą T.Daugirdo paveikslą „Elgeta prie koplytstulpio“. Jame matomas tipiškas lietuviškas kraštovaizdis, kuris perteikia melancholišką nuotaiką ir primena dieviškąją globą. Gretimoje Lietuvos meno pažinimo centro salėje – visiškai kitos nuotaikos A.Žameto Italijos gamtovaizdis tęsia klasikines senąsias idealiojo peizažo tradicijas, išryškinančias dramatišką kalnuoto landšafto didybę.
Lietuvos meno pažinimo centro „Tartle“ direktorės Jurgitos Semenauskienės teigimu, antroji paroda išskirtinė ir tuo, jog joje pirmą kartą pristatomas platus spektras šioje privačioje kolekcijoje surinktų iliustruotų leidinių, atspindinčių XIX a. pasaulėžiūrą ir ypatingą dailininko vaidmenį įvaizdinant tiek mokslinius, tiek grožinės literatūros tekstus. Su pirmąja privačios kolekcijos ekspozicija per metus susipažino daugiau kaip 5000 svečių.
Vis dėlto lankytojams dažnai tekdavo ilgokai laukti „Tartle“ dailės istorikių vedamų ekskursijų. J. Semenauskienė šypsojosi sakydama, kad ir šį kartą nesuskubusiems registruotis į ekskursijas teks luktelėti taip pat. Su ekspozicija lankytojai supažindinami tik mažomis grupėmis, lydimi patyrusių menotyrininkų pasakojimo, todėl per savaitę „Tartle“ gali priimti ribotą svečių skaičių.
„Skatiname meną pažinti giliau, todėl skiriame daug asmeninio dėmesio kiekvienam čia ateinančiam. Tokioje jaukioje ir meno istorijos pasakojimų įkvėptoje erdvėje užsimezga diskusija, atsiranda nepaviršutiniškas ryšys su menu. Iš lankytojų dažnai atsisveikindami išgirstame, jog šios pažinties vertėjo laukti, todėl labai džiaugiuosi, kad vos per metus tapome terpe, formuojančia brandų požiūrį į mūsų dailės istoriją ir paveldą“, – sakė J. Semenauskienė.
Ekskursijai į parodą „Romantizmo amžius“ Lietuvos meno pažinimo centre „Tartle“ galima registruotis jau dabar internetinėje svetainėje. „Tartle“ ir toliau siekia supažindinti plačiąją visuomenę su jos istorija ir kultūriniu palikimu, todėl iki metų pabaigos lankytojai turės galimybę išvysti naująją ekspoziciją nemokamai.