Marija Palaikytė: kokia yra mados verslo ir mados, kaip mūsų saviraiškos, ateitis?

Marija Palaikytė
Marija Palaikytė
Šaltinis: Žmonės
A
A

Mados tendencijų prognozuotoja Marija Palaikytė ne tik savo straipsniuose apie madą, bet ir pranešimuose, kuriuos skaito konferencijose ar seminaruose, stengiasi atskleisti tai, ko klausytojas negali lengvai rasti internete. Žinoma mados ekspertė dalijasi savo asmenine patirtimi bei įžvalgomis, kurios visada būna įdomios ir itin vertingos mados industrijos atstovams. Naujausias  mados tendencijas ji pristatys jau spalio 19 d. Tarptautinėje mados konferencijoje „Driving Fashion Business: What Matters Tomorrow“.    

Jus, kaip mados ekspertę, turėtų džiuginti tai, kad šis ruduo ypatingai gausus mados renginių, įvairių mokymų, mados konferencijų, „pop upų“. Kaip manote, ką tai rodo?

Mados tema yra naujoji mini obsesija Lietuvoje. Visų pirma, apie madą kalbėjo tik pavieniai, drąsiai ir plačiąja prasme nekalbėjo niekas, o dabar kalbėti nori visi. Tad, aš šį periodą vertinu kaip pereinamąjį etapą tarp nežinomybės ir realių žinių. Ilgainiui tikri profesionalai atsisijos, o ir klausytojai įgaus patirties rinktis.

 Aš jau 5 metus nuosekliai dirbu edukacinėje veikloje: dėstau, konsultuoju ir organizuoju tarptautinio turinio mados konferencijas Lietuvoje, o dabar jau ir Baltijos šalyse. Tad, džiaugiuosi, kad galiausiai pavyko pramušti ledus – įrodyti, kad tai svarbu. O dabartinė edukacinių iniciatyvų gausa mane domina kaip talentų kalvė – matau naujų puikių veidų lietuviškoje mados industrijoje ir tikiu, kad gero turinio nebus per daug! Tikiu išsilavinimu ir nuolatinėmis investicijomis į save! Ar renginių per daug? Galbūt.. Bet tikiuosi, kad tikslas yra ne pragmatiška konkurencija, o tikras noras kovoti už savas vertybes, kurios ir gali sukurti geresnę kūrybinių industrijų ateitį Lietuvoje.

Ar tikrai pastaruoju metu lietuviai pradėjo labiau domėtis mada? Kokį pokytį Jūs pati jaučiate mados industrijoje?

Tikrai stebiu nuolatinį domėjimosi augimą. Ir ne tik domėjimosi, bet nevaržomo bandymo įgyvendinti pasaulines sėkmės istorijas jau pačioje mados industrijoje. Savo radijo laidoje apie madą nuolat kalbinu įvairius Lietuvos mados pasaulio veikėjus – dažnas nori užkariauti pasaulį. Aš sakyčiau, kad būtų puiku pradėti nuo Lietuvos, bet ši taisyklė galioja daugumai, o išimčių visada yra ir jos ne mažiau intriguoja. Ar lietuviai madingesni plačiąja prasme? Tikrai taip, bet svarbiausia, kad jie vis laisvesni ir drąsesni būti ne tik madingais, bet išties savitais – stilingais. O čia jau žymiai daugiau reikia ir pajautimo, ir drąsos, ir noro žaisti kasdieninius mados žaidimus.

Marija Palaikytė
Marija Palaikytė

Kaip manote, kokią įtaką mados industrijai daro socialiniai tinklai? Ar mergina, kuri tiesiog geba gražiai rengtis ir turi tūkstančius sekėjų instagram paskyroje ir yra mados influencerė, mados tendencijų prognozuotoja?

Socialiniai tinklai daro didžiulę įtaką ir tai yra mūsų dabarties realybė. Ar tai gerai ar blogai – vienos nuomonės nėra ir nebus. Aš už gerą turinį, kad ir kokiu kanalu jis transliuojamas! Ar visų socialinių tinklų žvaigždžių nuomonė yra svarbi? Tikrai ne visų, o net gi atvirkščiai – labai nedaugelio. Tačiau, jei paklaustumėte, ar mada tapo priklausoma nuo socialinių tinklų? Tikrai taip! Mada turi kelti emocijas, bet kartu ji turi būti trokštama. Todėl, jei pasaulis kalba apie tai, kad mada turi atsisakyti kailių ir pasaulis už šias idėjas kovoja socialiniuose tinkluose – mada paklūsta.

Čia tik pavyzdys to, kaip socialiniai tinklai padeda perduoti laikmečio žinutę ir keisti mados industrijos taisykles. Tačiau galima kalbėti ir kiek praktiškiau: yra influencerių, kurių reklaminės žinutės kuria milžinišką finansinę vertę, o tai – ne tik nuomonių žaidimas, bet ir verslas. Pavyzdžiui, tarptautinio lygio influencerės Chiara Ferragni vestuvės socialiniuose tinkluose sugeneravo žymiai daugiau reklaminės vertės visiems prisidėjusiems prekių ženklams nei karališkosios princo Harry ir Meghan Markle tuoktuvės. Kalbame apie milijonus... Taigi, socialiniai tinklai seniai – ne žaidimas. Ar šie žmonės tampa tendencijų prognozuotojais? Žvelgiant pasauliniu mastu, įtakingiausieji tampa tendencijų kūrėjais. Ar panašų lygį esame pasiekę Lietuvoje? Manau, kad šiuo metu esame tik noro pasiekti etape, nors ryškių socialinių tinklų personažų jau tikrai turime.

Marija Palaikytė
Marija Palaikytė

Pastaruoju metu kalbėti apie madą, vadintis stilistu ar mados tendencijų prognozuotoju tapo madinga. Patarkite, kaip atpažinti tikrą mados ekspertą, mados tendencijų prognozuotoją nuo diletanto?

Aš tikiu išsilavinimu bei nuolatinėmis investicijomis į savo patirtį ir žinias. Neabejoju, kad tikras ekspertas turi būti įvykių sūkuryje realiai, o ne tik prieš kompiuterio ekraną. Nūdienoje, kai visiems prieinama tokia gausybė informacijos – ypatingai svarbiu faktoriumi tampa savita argumentuota nuomonė. Taip pat labai vertinu reputacijos reikšmę ir nuoseklų, o ne „sprogiminį“ kelią pripažinimo link. Viskas visada ilgainiui stoja į savas vietas. Kodėl žmonės „nubunda“ žinovais? Nes jie stokoja savikritikos ir turi per daug drąsos. Svajonių kombinacija yra talentas, charizma, žinios ir patirtis. Tokių žmonių negali būti daug.

Marija Palaikytė
Marija Palaikytė

Vienas iš jūsų asmeninių tikslų, arba kitaip sakant, asmeninė misija – organizuoti mados konferencijas. Kodėl Jums taip svarbu šviesti žmones šioje srityje?

Aš dažnai kartoju, kad tikiu išsilavinimu ir nuolatinėmis investicijomis į save. Mano pačios karjeros pamatas yra mano išskirtinis išsilavinimas: kultūros istorijos bei antropologijos bakalauras ir magistras mados tendencijų prognozavimo profesijoje. Sukaupus žinias ir patirtį aš labai aiškiai pamačiau Lietuvoje vis dar akivaizdžias mados industrijos supratimo spragas.

Visų pirma, reikia gerokai keisti tai, kaip gebame suvokti madą, o tada jau galime gilintis į pačios industrijos vystymosi sėkmių/nesėkmių priežastis. Nuo pat pirmo karto, kai buvau pakviesta viešai kalbėti, dėstymą vertinu kaip išskirtinę galimybę skleisti platesnio požiūrio žinutę apie madą. Mada nėra tik parduotuvių vitrinos ar paviršutiniškos tendencijos – mada yra ir turi būti protinga.

Didžiuojuosi tuo, kad ilgainiui užsitarnavau tarptautinių partnerių paramą – jau du metus oficialiai atstovauju „Polimoda“ aukštąją mados mokyklą. Organizuoju užsienio ekspertų mokymus Lietuvoje, o dabar jau ir Baltijos šalyse bei padedu norintiems siekti panašaus išsilavinimo. Mes taip norime pavyti pasaulį, bet dar tiek daug galime ir turėtume išmokti. Jeigu aš galiu padėti tai padaryti, reiškia tai mano misija.

Sakykite, ar vis dar žmogų sutinka pagal drabužį, o palydi pagal protą? Ką jūs galite „išskaityti“ apie žmogų iš jo drabužio?

Visada yra pirmas įspūdis ir jis yra vienintelis įspūdis. Vėliau jau susidarome argumentuotą nuomonę... Visgi, išvaizda yra nebyli komunikacija, kuri kartais kalba garsiau. Nemanau, kad visi turi būti madingi, visai ne visi turi būti ir stilingi. Bet mūsų išvaizda neišvengiamai kalba ir apie mūsų vidinį pasaulį. Manau, kad siekiamybė yra harmonija tarp vidaus ir išorės. Negana tiesiog parinkti gražius drabužius – išorė turi tikti individualiam žmogui tik tada kai jis jaučiasi gerai – atrodo puikiai. Nenuvertinkime aprangos: drabužiai gali mus parodyti tokiais, kokie esame, gali gerokai pagerinti realybę, o nesėkmės atveju ir pabloginti. Norint sukurti sėkmingą įspūdį, ypač galingas įrankis – Sėkmingas įvaizdis.

Marija Palaikytė
Marija Palaikytė

Ar jūs visada turite kuo apsirengti?

Ar aš visada turiu kuo apsirengti?! (juokiasi) Aš aistringas žmogus visomis įmanomomis prasmėmis. Kartais dievinu madą, o kartais man jos taip per daug, kad pradedu nekęsti. Taip ir su mano pačios apranga: kartais deriniai gimsta savaime, kartais žmogiškai sunkiau, kartais pavyksta puikiai, kartais iš šalies pažiūrėjus matosi tai, ko pats savame veidrodyje nepastebi. Manau, kad tai neišvengiama – svarbiausia nedramatizuoti ir mėgautis mados žaidimais.

Atskleiskite, kokias mados tendencijas pristatysite Tarptautinėje mados konferencijoje „Driving Fashion Business: What Matters Tomorrow“ spalio 19 d.?

Šį kartą noriu kalbėti apie įdomų laikmečio fenomeną, kai formuodami ateities vizijas esame kupini vertybinės nostalgijos ir tarsi nuolat žvalgomės atgal. Visuose savo pranešimuose stengiuosi atskleisti tai, ko klausytojas negali tiesiog paprasčiausiai rasti internete. Tad, kokia yra mados verslo ir mados, kaip mūsų saviraiškos, ateitis? Kodėl man ji primena technoprimityvizmą pačia pozityviausia prasme? Mados fenomenas yra ypač žavingas ir keliantis amžiną intrigą. Mada intriguoja mane, o aš noriu suintriguoti savo klausytojus. Tad, kviečiu madą pamatyti plačiau!