MO muziejus: ar narystės gali tapti nauja mecenavimo forma Lietuvoje?
MO muziejus, kaip ir garsieji pasaulio muziejai, taiko mecenavimo narysčių praktiką. Pasak muziejaus atstovų, nors tai – naujovė, Lietuvoje vis dar ieškanti savo tradicijų, pradžia ir rezultatai nustebino kai kuriuos skeptikus. MO vadovų teigimu, tai būdas įsitikinti, kad ir nedidelė parama gali būti reikšmingas palaikymas muziejaus veiklai, o muziejaus palaikytojai gyvena ne tik Vilniuje, bet ir Berlyne, Toronte, Niujorke, Los Andžele.
Naujovė, kuriai reikėjo laiko prigyti
Pasak MO vadovės Mildos Ivanauskienės, dažnai muziejus remiamas ne tik dėl pomėgio menui, bet ir dėl bendros muziejaus vizijos, kuriamos vertės kultūros ir švietimo srityse, supratimo, kad parodų temos ir veikla prisideda prie progresyvios bei kritiškai mąstančios visuomenės kūrimo, rašoma muziejaus pranešime spaudai.
Net ir būdamas sėkmingai veikiantis muziejus, MO muziejus pats uždirba iki 50 proc. savo pajamų. Likusią dalį muziejaus veiklos finansuoja MO palaikytojai – institucijos, mecenatai, privatūs verslai, mecenavimo narysčių bendruomenė.
„Džiaugiamės, kad pavyksta burti tokią įdomių skirtingų žmonių bendruomenę. Jaučiame jų palaikymą visai organizacijos veiklai, jos kuriamam pokyčiui. Kai pasakoju apie mecenavimo narystes, žmonės dažnai nustemba, kad MO galima paremti ir tokia nedidele suma, kaip 500 ar 1 000 eurų per metus ir tai irgi gali būti reikšminga muziejaus veiklai. Tokia parama tampa neįpareigojančia pradžia, kuri dažnai virsta ilgalaike draugyste“, – apie MO Ambasadorių ir MO Draugų narystes sako M.Ivanauskienė.
Auganti bendruomenė
Kaip teigia MO muziejaus vystymo vadovas Mindaugas Morkūnas, šios narystės yra prieinamas formatas MO palaikyti pagal savo galimybes, prioritetus ir visiems dalyvauti mecenatų bendruomenėje. Pasak jo, startavus su šia iniciatyva, buvo sulaukta ir skeptiškų komentarų, kad Lietuvoje tokių asmeniškai remiančių žmonių pavyks suburti ne daugiau nei dvidešimt. Visgi, MO patirtis buvo kitokia.
„Atvėrus MO pristatėme mecenavimo narystes MO Draugai ir MO Ambasadoriai, kurių parama muziejui siekia nuo 500 iki 5 000 eurų per metus. Pradžioje buvome laikomi optimistais, bet dabar, mecenavimo narysčių bendruomenei artėjant prie 100 palaikančių žmonių, manome, kad mūsų optimizmas pasiteisino. Tikimės, kad ši bendruomenė dar augs, o tai padės augti ir MO veiklai“, – sako Mindaugas Morkūnas.
Bendruomenėje – profesoriai, startuoliai, investuotojai
MO palaikytojų bendruomenės auditorija įvairi: prie muziejaus veiklos parama prisideda profesoriai, startuoliai, komunikacijos ir kitų sričių atstovai.
Vilniaus „Porsche“ centro vadovė Rasa Klimavičiūtė džiaugiasi, kad jai būti tokios bendruomenės nare yra įdomu ir prasminga. „MO aplinkoje sutinku daug įdomių žmonių ir tai puikus būdas plėsti jau turimą pažinčių ratą“, – teigia R.Klimavičiūtė.
Toronto universiteto mokslininkas prof. dr. Artūras Petronis teigia, kad jam MO veikla primena geriausias pasaulio muziejininkystės tradicijas.
„Esu MO istorijos liudininkas nuo pačių ištakų, nuo tų laikų, kai Viktoras su Danguole važinėdavo savaitgaliais pas menininkus, atrinkdavo darbus būsimam muziejui ir saugodavo juos savo namų rūsyje. Galutinis rezultatas yra fantastiškas: vertinga meno kolekcija, įspūdingas muziejaus pastatas ir aktyvus, kūrybingas MO kolektyvas! Linkiu MO toliau skleisti filantropijos virusą, koks jis yra Vakarų pasaulyje, o Lietuvai – pradėti taikyti mokestines lengvatas muziejų rėmėjams“, – sako prof. dr. Artūras Petronis.
Komunikacijos agentūros „Sons & Daughters“ partnerė Daiva Tonkūnienė sako, kad MO yra įdomus reiškinys ne tik meno, bet ir komunikacijos industrijoje, todėl įdomu per narystes iš arčiau dalyvauti MO gyvenime.
„Mūsų agentūros atliekamuose prekinių ženklų tyrimuose matome, kad kultūros prekiniai ženklai yra pastebimi ir svarbūs, o MO muziejus čia yra tarp lyderių. Įspūdinga, kaip per tokį trumpą laiką šis prekės ženklas išaugo – tai tik patvirtina jo aktualumą ir svarbą Lietuvai. Dabar, kai vis garsiau kalbame apie tvarumą ir kiekvieno iš mūsų asmeninę atsakomybę vartoti mažiau, kultūra ir menas yra vienos iš nedaugelių sričių, kurių vartojimo augimą turėtume skatinti ir šiuo augimu džiaugtis“, – pastebi D.Tonkūnienė.
Metų startuolio „Omnisend“ įkūrėjas ir vadovas Rytis Laurinavičius 2023 metais prisijungė prie MO palaikytojų bendruomenės ir teigia, jog jį tai padaryti paskatino žinia apie įvairias palaikymo galimybes.
„Anksčiau galvojau, kad MO palaikyti gali tik didesni mecenatai. Kai sužinojau apie šias narystes, jos pasirodė patraukli galimybė lanksčiai prisidėti prie MO. Man imponuoja, jog MO yra ne tik apie meną, bet ir apie švietimą, veiklas vaikams ir šeimoms, kūrybiškumo skatinimą“, – apie MO veiklos palaikymą sako „Omnisend“ vadovas Rytis Laurinavičius.
Jam antrina ir rizikos kapitalo fondų valdymo „LitCapital” vadovaujantysis partneris Šarūnas Šiugžda. „MO komanda nenustoja kūrybiškai veikti. Jie yra geras kultūros verslumo pavyzdys, kaip galima kurti vertę, prasmę ir pokyčius vienu metu. Man be galo malonu būti to dalimi“, – sako Š.Šiugžda.
MO matymas iš arti
MO mecenavimo narysčių bendruomenės nariai turi galimybę dalyvauti specialiuose tik mecenatams skirtuose renginiuose, išankstinėse parodų peržiūrose, matyti muziejaus veiklos užkulisius, susipažinti su MO komanda, plėsti pažinčių ratą uždaruose renginiuose. Nariams suteikiama galimybė lankyti muziejaus kolekcijos saugyklą, parodas, renginius, atsivesti svečių.
Pasak Mindaugo Morkūno, MO mecenavimo narystės populiarėja ir kaip tėvų dovana vaikams arba vaikų tėvams. Jo teigimu, mecenavimo narystes namiškiams Lietuvoje dovanoja užsienyje gyvenantys, studijuojantys arba žiemos sezoną šiltuose kraštuose leidžiantys artimieji.
Daugiau sužinoti apie MO muziejaus mecenavimo narystes galima čia: