Naujokė darbe: kaip įveikti stresą
Metams bėgant vis rečiau tenka ta sunki dalia – būti naujoke. Tačiau pirmos savaitės naujame darbe – visada stresas. Juk reikia ne tik pademonstruoti profesionalumą, bet ir užsitikrinti vietą kolektyve.
Kad ir kiek būtų kalbama apie iššūkių žavesį, būtinybę išeiti iš komforto zonos ir keisti darbą kas 7 metus, nauja pradžia – visada nelengva. Net jei jus į naująją darbovietę pakvietė Didžiausias Bosas. Net jei esate itin talentinga ir profesionali, debiutas visada kelia stresą. Ir ne tik dėl darbo klausimų – šie paprastai numatomi pareigų instrukcijoje.
Juk, jei jau esate kurios nors srities profesionalė, tai ją ir išmanote. Tačiau biuras – ne vien jūsų rašomasis stalas ir kompiuteris. Ir išėjusi pro kontoros duris atsiduriate aplinkoje, kuri geriausiu atveju yra neutrali naujokei. Žinoma, visos darbovietės skirtingos, kaip ir aplinkybės, kuriomis mes jose atsiduriam, tačiau kai kurie bendri momentai gali palengvinti adaptaciją.
Pirmiausia – tinkama psichologinė nuostata. Tikriausiai kiekviena, kada nors pradėjusi dirbti naujoje vietoje (o kas nepradėjo?!), išgyveno bailių minčių: „Esu tokia vieniša, man niekas čia nepatinka (ir aš nepatinku), nesusidorosiu.“ arba „Rytoj čia nebeateisiu.“ Nepažįstamoje aplinkoje normalu jaustis susierzinusiai ir sutrikusiai, tačiau specialistai sako, kad adaptacija paprastai trunka nuo kelių savaičių iki mėnesio. Ir nėra tokia sunki, kaip atrodo pirmos dienos vakarą. Patikėjus, kad diskomfortą kelianti situacija – neamžina, ją ištverti lengviau.
Turbūt nereikia sakyti, kad tinkama – nei per daug prašmatni, nei per daug kukli – apranga ir rankinė, kurioje sukrauta viskas, ko gali prireikti pirmomis dienomis darbe, suteiks pasitikėjimo. Kam didinti įtampą desperatiškai ieškant rašiklio ar prašant naujų kolegų lapelio telefonui užsirašyti?
Skirkite laiko aplinkai tyrinėti. Įsivaizduokite, kad jūs – gamtininkė, o žmonės aplink – tyrinėjimo objektai. Pasistenkite suprasti, kaip ir kodėl jie elgiasi vienoje ar kitoje situacijoje, kaip vertina kompaniją, su kuo ir prieš ką draugauja, kas dirba pilkuoju kardinolu, kas atlieka juokdario pareigas, o kam tekusi amžinosios pelenės dalia. Stebėkite iš šalies, klausykite, darykite išvadas, susiformuokite nuomonę.
Mandagumas ir ramybė – tvirčiausi jūsų šarvai biuro džiunglėse.
Būkite maloni ir draugiška (ir, be abejonės, mandagi) su visais. Ypač jei atėjote į didelę organizaciją, kur per dieną tikrai nepažinsi visų veidų ir kur niekada iškart nežinai, kas yra kas. Mažose firmose tokie dalykai paprastai išsiaiškinami greičiau. Mandagumas ir ramybė (nepainiokite su nuolankumu ir pataikavimu) – tvirčiausi jūsų šarvai biuro džiunglėse. Jei dirbate užsienio kompanijoje, pasiskaitykite apie elgesio taisykles, priimtas tos šalies verslo pasaulyje. Galite būti (gana nemaloniai) nustebinta: tiesa, teisingumas ir žūtbūtinis savo nuomonės gynimas ne visur laikomi korporacinėmis vertybėmis.
Naujokė bet kuriame kolektyve rizikuoja gauti užduočių, kurių nemėgsta senbuviai. Kai kurios jums gal ir priklauso pagal pareigų instrukciją, kai kurias pavedė viršininkas. Tačiau kuo greičiau išsiaiškinsite, kas išties gali dalyti jums nurodymus, o kas tiesiog naudojasi proga atsikratyti nemėgstamo darbo, tuo mažiau paskui vargsite stengdamasi nusimesti užduotis, kurių visai neprivalote atlikti. Nebijokite ir pasiūlyti pagalbą – bet vėliau, kai apsiuostysite ir... nudirbsite savo darbus.
Pirmas dienas net didžiausios pelėdos retai kada vėluoja į darbą. Tačiau žinovai sako, kad išvis verta įgyti įprotį ateiti anksčiau (ir nešokti namo lygiai penktą). Atsidūrusi prie stalo šiek tiek prieš darbo pradžią, jau būsite pasirengusi sutikti ateinančius kolegas, o tai pagal visas karybos strategijas naudinga pozicija.
Normalu ne tik nejaukiai jaustis naujame darbe. Normalu ilgėtis to, ankstesnio, kuriame viskas buvo taip žinoma ir įprasta. Tačiau jūs jį išaugote – juk buvo kokia nors priežastis, kodėl iš ten išėjote! Taigi net mintyse neleiskite sau lyginti šios ir ankstesnės darboviečių. Buvęs darbas – kaip buvęs mylimasis: apie jį nereikia kalbėti tik gerai – apie jį geriausia išvis nekalbėti.
Pirmos dienos naujame darbe – ne pats tinkamiausias laikas savo išskirtinumui demonstruoti. Apsidairykite, kokios tradicijos čia vyrauja, – ko nors nesupratusi ir paskubėjusi veikti rizikuojate apsijuokti.
Be panikos!
Bloga naujiena: bandomasis laikotarpis neišvengiamas bet kokiame žmonių sambūryje. Gera – jis anksčiau ar vėliau praeis. Geriausia – jis bus lengvesnis, jei laikysitės 6 punktų strategijos.
Kalbėkite. Bet ne apie globalius dalykus. Daug klauskite, atidžiai klausykite, linksėkite, šypsokitės ir paklausta neskubėkite pasakoti savo biografijos. Mandagus pokalbis apie orą, madą ir nieką pradžioje jus išgelbės ir padės suvokti, kas yra kas biure.
Valgykite. Kolektyvo pietūs kavinėje ar biuro virtuvėje – nepakeičiamas informacijos šaltinis. Eikite ten, kur eina dauguma kolegų, bet pasistenkite neprisiplakti prie jokios stovyklos. Ir nepasiduokite pagundai išbėgti pietų su buvusiais bendradarbiais – jums dabar svarbūs esami.
Bendraukite. Jei kompanijoje priimta penktadieniais eiti linksmintis, neatsisakykite. Nesistenkite tapti vakaro siela, tačiau nesocialaus žmogaus etiketė jums irgi nereikalinga. Tiesiog visada būna akimirka, kai galima tylomis dingti iš klubo ar baro.
Formuluokite. Norite atrodyti rimtai? Kūno kalbos ir retorikos specialistai pataria: aiškiai suformuluokite pirmiausia sau, ką norite pasakyti, ir būkite maksimaliai lakoniška. Kalbėkite trumpais sakiniais – tai profesionaliau nei ilgi išvedžiojimai.
Patylėkite. Nuoširdumas ir tiesos sakymas yra gerai, tačiau per didelis atvirumas – nebe taip gerai. Kolegos labiau gerbs naują bendradarbę, jei nežinos, kokia pravarde ji vadina draugą ir ar jis geras lovoje. Atsargiai su telefonu – asmeniniai pokalbiai todėl ir asmeniniai, kad neskirti kitų ausims.
Šypsokitės. Ir žvelkite visiems į akis. Galų gale jūs norėjote čia dirbti, įveikėte konkursą, kad gautumėte šią vietą, o gal jus kvietė. Bet kuriuo atveju turite, kuo didžiuotis, ir drąsiai tai parodykite.