Odeta Valiuškytė – apie mados ateitį internete, dirbtinį intelektą ir alternatyvias medžiagas

Odeta Valiuškytė
Odeta Valiuškytė
Šaltinis: Žmonės
2018-12-13 11:05
AA

Šiandien vakare Socialinių mokslų kolegijoje (SMK) vyks penktasis Arnoldo Remeikos-Bomberio organizuojamas seminaras iš paskaitų ciklo „Suprasti madą“. Tai paskutinė galimybė sutikti mados profesionalus ir išgirsti jų nuomonę apie mados ateitį. Viena iš keturių šio vakaro pranešėjų – Odeta Valiuškytė, dienomis dirbanti „IBM“ verslo ir IT konsultante, o laisvu metu savo kūrybiškąją pusę išreiškianti kūrybinėje studijoje „Storyfounders“. Kartu su ja pabandėme pažvelgti į neįtikėtiną mados rytojų.

Kokias mados rinkos tendencijas iš technologijų pusės pastebi šiomis dienomis?

Mados versle šiuo metu, mano akimis, yra trys labai ryškūs pokyčiai, kurie paliečia kiekvieną mados vartotoją.

1. Parduotuvės „išsikrausto“ į virtualią erdvę. Tikrai pastebėjote, kad vis dažniau apsilankote ir perkate internete, o lygiagrečiai mažiau laiko praleidžiate fiziškai būdami parduotuvėse, turėdami galimybę pirkimo tranzakciją atlikti bet kur ir bet kada. Pasaulinėje rinkoje šimtais užsidarinėjamos parduotuvės. Vien JAV, tyrimų duomenimis, 2018 metais užsidarė daugiau nei 6000 fizinių parduotuvių. Lietuvoje kol kas šios tendencijos stipriai dar nejaučiame, bet vis daugiau jaunųjų kūrėjų savo prekiniams ženklams sukuria tik internetėje erdvėje pardavimus įgalinančią erdvę. O kodėl taip vyksta? Tai vyksta ne dėl to, kad mažmena ar vartotojų perkamoji galia miršta, bet dėl to, kad įtakoti įvairių faktorių, tarp kurių yra ir technologijos, ir tvarumo problema,  keičiasi vartotojų įpročiai.

2. Personalizavimo galimybės, paremtos dirbtinio intelekto ir didžiųjų duomenų (angl. big data) vartotojo elgsenos analizėmis, sukuria neaprėmiamą galią tiek verslams, tiek vartotojams daryti daug labiau suasmenintas specifines įžvalgas bei sprendimus tiek apsipirkimo, tiek mados kūrimo procesuose. Pavyzdžiui, vartotojas, naudodamas dirbtiniu intelekto vartotojo analizėmis paremtą „Thread“ aplikaciją, nesimatavęs gali nusipirkti sau tiek dydžiu, tiek turimu biudžetu tinkamą prekę. Taip pat pats gigantas „Amazon“ pateikdamas personalizuotus, išanalizuotus pasiūlymus suteikia laisvę konkrečiau išsirinkti. Tuo pačiu metu kitai pusei – įmonėms – dirbtinis intelektas padeda efektyviau ir tiksliau planuoti paklausą bei patenkinti rinkos poreikių išpildymo apimtis.

3. Tvarumas bei naujų ekologiškų medžiagų propagavimas. Ši tema pastaraisiais metais tapo ypatingai populiari tiek pasaulyje, tiek lokaliai – Lietuvoje. Įvariausios alternatyvios medžiagos kuriamos tiek iš dar masiškai pardavimui neprieinamų gyvūnų kraujo („ShaharLivDesign“) ar žuvies odos („Visleer“), tiek iš prieinamų voro tinklų (Stella McCartney), apelsinų („Orange Fabric“) ir kitų vaisių („Pinatex“), tiek ir odos alternatyvas puikiai atitinkančių medžio žievių („Studio Sarmite“) ar grybų („ZVNDER“). 

Įvariausios alternatyvios medžiagos, kuriamos tiek iš dar masiškai pardavimui neprieinamų gyvūnų kraujo ar žuvies odos, tiek iš prieinamų voro tinklų, apelsinų ir kitų vaisių, tiek ir odos alternatyvas puikiai atitinkančių medžio žievių, grybų.

Kelias jų kuria ir lietuviai, pavyzdžiui, Vokietijoje studijuojanti Kamilė Vaitkutė tiria medžiagų dažymo bakterijomis galimybes. Kauno technologijos universitete, tekstilės inžinerijos centre nuolatos vyksta įvairūs medžiagų tyrimai ir daug įmonių, siekiančių ekologiškumo užtikrinančių sertifikatų ieško tvarumo gamybos procesuose. Tad tekstilės inovacijų yra begalė. Palaipsniui jos suteiks mados rinkai tikrai įdomų pasirinkimo skonį. Įmonės taip pat tvarumą vis dažniau skatina ir pritaiko gamybos procesuose, mažindami ir eliminuodami chemikalus bei kitus kenksmingus veiksnius aplinkai.

Gaila, bet galima pastebėti atvejų, jog prekių ženklai, nebūdami tvarūs, pasinaudoja šia sąvoka pridėtinei vertei sukurti.

Kaip mados verslą keičia dirbtinis intelektas?

Dirbtinis intelektas yra tik viena nedidelė dalis technologijų, kurios pamažu kardinaliai keičia mados verslą. Mados industrijos atstovai turi plačias galimybes lygiagrečiai naudotis ir integruoti į savo procesus Blockchain technologiją, virtualią ir papildytą realybę, vizualinį atpažinimą, jau plačiai naudojamą 3D spausdinimo sprendimą, dirbtiniu intelektu ir didžiaisiais duomenų analizės sprendimais paremtą vartotojų personalizavimo funkciją bei daug kitų, inovatyvių ir sparčiai augančių technologijų.

Tačiau, grįžtant prie klausimo, o kas gi tai – dirbtinis intelektas ir kaip jis keičia madą? Labai primityviai kalbant, tai žmogaus sukurta, nuolatos „besimokanti“ žinių bazė, galinti išanalizuoti milijardus kiekių informacijos per trumpą laiką ir pateikti žmogui rekomendacijas vienu ar kitu klausimu. Trumpai tariant, dirbtinis intelektas yra kaip mažas, augantis ir vis daugiau per patirtį išmokstantis vaikas. Kuom tai gali būti naudinga mados verslui? Kaip ir minėjau prieš tai, dirbtinis intelektas naudingas ir vartotojams, ir verslui. Pavyzdžiui, „IBM Watson“ superkompiuteris paremtas dirbtiniu intelektu ir „Marchesa“ bendrai kurta pirmoji kognityvinė išmaniosios mados suknelė savo nuostabiu grožiu nustelbė ne vieną Met Gala dalyvių aprangą. Taigi, teisingas dirbtinio intelekto panaudojimas gali pagerinti vartotojų apsipirkimo sprendimus, paskatinti ir patarti rinktis vienokį ar kitokį produktą, sudaryti daug efektyvesnes ir tikslesnes paklausos analizes, palengvinti bei įkvėpti mados kūrybos procesus, sukurti plačias galimybes aprangos stilizavimui ir daug kitų pokyčių.

Odeta Valiuškytė

Kodėl dizaineriams ir kūrėjams svarbu domėtis technologijomis? Kuo jos gali būti naudingos?

Viena, technologijos, kad ir kaip banaliai skambėtų, tačiau tikrai yra neatsiejama mūsų gyvenimo dalis, todėl vienu ar kitokiu atveju visi dizaineriai ir kūrėjai privalo susidurti su jomis. Antra, technologijos nuolatos keičiasi ir vystosi, todėl bet kuris iš mūsų, norintis tobulėti ir žengti į priekį, privalo jomis domėtis. Asmeniškai aš Lietuvos kūrėjams labai siūlyčiau pasidomėti ir pasistengti į savo kūrybą įtraukti pasaulyje naudojamomis ir laisvai prieinamomis ne tik tekstilės naujovėmis, dizaino bei mados programomis, apie kurias daugiau paminėsiu rytojaus seminare, tačiau ir e-komercijos bei socialinių medijų rinkodaros naujovėmis, kurios tapo vienareikšmiškai viena svarbiausių mados verslo dalių. Domėjimasis naujovėmis padėtų susikurti nepriekaištingą portfolio, surasti naujų idėjų, įžvalgų ne tik kūrėjų ir dizainerių kasdienybės procesuose, tačiau ir duotų naują polėkį jų prekės ženklų vartotojams.

Kokiuose porcesuose mados industrijoje vis labiau įsigalina technologiniai sprendimai?

Technologijos jau senokai tapo neatsiejama kūrybos dalimi. Pasaulinėse rinkose technologijos naudojamos jau ne tik siuvimo procesui, bet ir visoje mados verslo grandinėje, pradedant nuo idėjų ir įkvėpimo paieškos technologijų apsuptyje (pvz. „Trend bunker“), eskizo bendru kūrimu platformose kartu bendradarbiaujant su kitais žmonėmis (pvz. „Awaytomars“), spalvos parinkimu specialiose dirbtiniu intelektu paremtose programose (pvz. „Xrite“), robotų naudojimu gamybos procesuose (dar bandomas, pilnai drabužį nuo pradžių iki galo pasiuvantis „Sewbot“), tiek pardavimuose, papildytuose virtualia ar papildyta realybe. Pavyzdžiui, ne vien inovacijų studijos ir startup’ai, tokie kaip „Takeleap“ ar „Holition“, kuria naujas apsipirkimo patirtis, bet ir didieji prekių ženklai, tokie kaip „Burberry“, naudodamiesi „Apple ARKit“, „Gucci“ ar „GAP“ kuria papildytos realybės reklamas, apsirengimo kambarius bei parduotuves.

Odeta Valiuškytė

Kaip mados industrijos procesai atrodys dar po dvidešimties metų? Kur tai turėtų mus nuvesti?

Manau, kad mados technologijos įsilies į mūsų gyvenimus visose kasdieninėse veiklose. Tai bus neatsiejama dalis, gerinanti ir papildanti mūsų gyvenimo kokybę sveikatos, sporto, apsipirkimo, namų ar laisvalaikio srityse. Kaip minėjau prieš tai, įvairios naujosios alternatyvios ir ekologiškos medžiagos kuriamos ne vien tvarumui didinti, tačiau inovatyvias, šilumos daviklius turinčias, atsparias vandeniui ir dėmėms ar save išsivalančias medžiagas naudojantys drabužiai palengvins mums tam tikras gyvenimo situacijas.

Beje, ateityje, vis populiarėjantys nešiojamosios „wearable“ technologijos aksesuarai bus taip pat neatsiejama mūsų gyvenimo dalis. Kol kas tai nėra labai išvaizdūs aksesuarai ir drabužiai, turintys funkcijas, nuo veiklos sekimo iki sveikatos patikrinimo, tačiau ateityje atsiras daug daugiau įmonių, tokių kaip „Ringly“ ar „Aries“, kuriančių nuostabaus grožio išmaniuosius aksesuarus.

Taip pat ateityje, užsidėję išmaniuosius akinius, galėsime iškart nusipirkti patinkančią prekę, nes šiuo metu vizualinis, greitu metu ir balso atpažinimas bus pilnai integuotas ir naudojamas apsiperkant.

Mados technologijų yra begalė, daugelio iš jų nepaminėjau, kasdien kuriasi vis naujų, inovatyvesnių bei naudingesių įmonių, kurios transformuoja mados verslą bei keičia mūsų kasdienį mados vartojimo suvokimą.