Lengvas, oranžinis ir gerai rieda. Kas? Ne, ne, ne garsusis oranžinis Vilniaus viešasis dviratis. Tai – į šiuolaikinės moters rankinę telpantis jauno dizainerio Igno Survilos (23) sukurtas sulankstomas paspirtukas „Pigeon“. Netrukus serijinė jo gamyba bus pradėta Kinijoje.
Aliumininę, lengvą – tik pusketvirto kilogramo sveriančią – susisiekimo priemonę autorius siekia padaryti dar lengvesnę – vos trijų kilogramų!
„Tuomet paspirtukas „Pigeon“ taptų lengviausiu pasaulio rinkoje, – pristato Dailės akademijos pramoninio dizaino magistrantas Ignas. – Oranžinis sulankstomas paspirtukas buvo mano bakalauro darbas. Kodėl būtent šis daiktas? Idėja kilo seniai. Kažkada gimtadienio proga dovanų gavau paspirtuką.
Jis turėjo daug minusų: buvo nepatogus, klibėjo, neestetiškai atrodė, galiausiai visai sulūžo. Kilo ambicija jį patobulinti. Rengdamas bakalauro darbą, kuriam vadovavo mano treneris Šarūnas Šlektavičius, pradėjau tobulinti. Pribraižiau krūvas brėžinių, sukonstravau daugybę modelių, kol galiausiai pavyko sukurti.“
Igno paspirtukas funkcionalus: susilanksto vienu kojos paspaudimu – žmogui nereikia lankstytis, rankomis spaudinėti, perlenkus jis pasidaro visiškai kompaktiškas – telpa net į mažiausio automobilio bagažinę.
Sulanksčius išeina žmogaus petį atkartojantis įlinkis, tad užsimetus ant peties galima drąsiai lipti į viešąjį transportą – nekliudysi pakeleivių. Beje, tas vairo įlinkis, kai paspirtukas paruoštas kelionei, iš šono atkartoja balandžio profilį – taip kilo angliškas pavadinimas „Pigeon“ – balandis.
Paklausus, kodėl oranžinis, oranžinius sportinius batelius avintis Ignas nusijuokia: „Jums reikia oficialios versijos ar neoficialios? Oficiali: mes, Y karta, norime būti išskirtinė, norime ekspozicionuoti savo asmenybes, todėl ryškiai oranžinė – mūsų spalva. Nors gaminamų „Pigeon“ spalvų paletė bus įvairesnė. Neoficiali: prieš peržiūrą nuvažiavau pirkti dažų, turėjau mažai pinigų, o tie oranžiniai buvo patys pigiausi...“
Apgynęs bakalauro darbą vaikinukas su bičiuliais įkūrė įmonę, „balandžio“ nuotraukas įkėlė į sutelktinio finansavimo – kai žmonės aukodami pinigus paremia pradedančius – platformą „Kickstarter“: „Nors šiuo žingsniu siekėme gauti kuo daugiau gamintojų ir investuotojų kontaktų, gal penkiagubai viršijome sumą, kurią tikėjomės surinkti.
Žmonės pradėjo iš anksto pirkti mano paspirtukus, kol jie dar nebuvo pagaminti. Taip surinkau septynis tūkstančius svarų sterlingų savo verslo – oranžinių paspirtukų gamybos – pradžiai.“ Per „Kickstarter“ rado gamintoją – kiną Zwangą Guyuną, jis pagamino serijinio „Pigeon“ prototipą. Deja, su lietuviais nepavyko susitarti, nes, pasakoja, beveik visų gamyba orientuota į eksportą.
Taip pat gavo investuotojų kontaktų: „Patikimiausias pasirodė šveicaras Michelis Barro. Susipakavau Zwango gamintą paspirtuką ir nieko nežinodamas – nei kas bus, nei kas atsitiks, gal mane pagrobs, nepažinodamas investuotojo, tik feisbuke pasižiūrėjęs, kaip jis atrodo, vienas nuvykau į Ženevą.
Draugai juokėsi, kad į viešbutį manęs pasiimti jis atvažiuos porše ar ferariu. O prisistatė toks kietas bičelis su dviem elektriniais paspirtukais: „Vienas tau, kitas – man, važiuojam į biurą.“ Taip susipažinau su Micheliu. Mūsų tikslai labai susiję, kai per pirmą susitikimą pasakiau, kad noriu pakeisti pasaulį ir padėti žmonėms geriau pasijusti rutinoje, o „Pigeon“ tikrai padėtų, Michelis nepažiūrėjo į mane kaip į kvailį, tik pasakė: „Jo, geras, aš turiu lygiai tokius pačius tikslus!“ Jis – inžinierius, turi savo kompaniją, pagrindinis jos verslas – nusiperka paprasto paspirktuko brendą ir pagamina elektrinį. Michelis remia startuolius kaip aš, yra pakvaišęs dėl ekologinių transporto priemonių, dievina paspirtukus, juos kolekcionuoja – turi gal 100 skirtingų!“
Tos trys derybų dienos Ženevoje, pamena, buvo nepaprastai įtemptos, tačiau suteikė milžiniškos patirties ir drąsos Micheliui Barro pasiūlyti kartu steigti kompaniją: „Sukūrėme korporacinę įmonę „City Birds“, kuri gamins įvairius „paukščius“: „Kolibri“ – paspirtukus vaikams, taip pat elektrinius, skirtus kaimui. Michelis – pagrindinis mano verslo partneris ir investuotojas. Dabar esu savo įmonės Šveicarijoje prezidentas – skamba gerai, tiesa? Bet kai žinai, kokia atsakomybė krinta ant galvos, tas statusas pasidaro ne toks malonus, o sunkus ir labai įpareigojantis.“
Oranžinis „balandis“ jau atnešė Ignui ir jo kompanijai ne vieną prestižinį apdovanojimą: šiemet Ženevos inovacijų parodoje laimėjo sidabrą ekotransporto kategorijoje ir prestižiniame „A’Design Award“ sidabro apdovanojimą transporto dizaino kategorijoje.
„Nuo pat pradžių mane nepaprastai parėmė ir padėjo tėvai, palaikė bičiuliai. Buvo momentų, kai nesisekė, kai ketinau viską mesti, o jie motyvavo: daryk! „Pigeon“ tapo branduoliu, jungiančiu daugybę žmonių ne tik Lietuvoje.“