Orijus Gasanovas: „Kai kurie pasinaudoję karantinu net sukūrė sėkmingą verslą“
Pavasarį šalyje paskelbus karantiną, visų gyvenimai tarsi sustojo: retesni susitikimai su draugais, pasikeitusios laisvalaikio veiklos, darbas nuotoliniu būdu. Laidų vedėjas ir keliautojas Orijus Gasanovas prisipažįsta, kad jam tuo metu buvo sunkiausia susitaikyti su nežinomybe – kiek laiko visa tai truks.
Tačiau sėdėti namuose ir skųstis „nauja realybe“ garsus žurnalistas nesiruošė – greitai perdėliojęs savo planus, dar aktyviau kibo į darbus. Verslo įmonių sėkmę jis taip pat vertina pagal greitą prisitaikymą prie situacijos.
„Tos įmonės, kurios kompiuterizavosi, išgyveno šį laikotarpį arba mažiau skausmingai, arba visai neskausmingai. Pandemija tik paspartino tuos, kurie iš pradžių gal nenorėjo eiti „į internetą“, bijojo, netikėjo, bet jie tai padarė ir, man atrodo, nesigaili. O kai kurie, pasinaudoję karantino aplinkybėmis, netgi sukūrė sėkmingą verslą“, – sako lapkričio 12 d. vyksiančioje konferencijoje „Full Digital“ šia tema reportažą pristatysiantis O.Gasanovas.
Keitėsi įpročiai
Anot O.Gasanovo, karantino metu jam visai patiko sėdėti namuose ir žiūrėti serialus ar skaityti knygas. Tačiau psichologiškai vargino nežinomybė, kiek šitai truks ir kas bus po to.
Prieš karantiną su draugais dažnai mėgdavęs lankytis restoranuose bei atrasti naujas vietas, garsus žurnalistas ir pandemijos metu jų nepamiršo. Kasdien užsakinėdavo maisto pristatymą į namus bei sunkiu metu taip prisidėjo prie mėgstamų vietų palaikymo.
Taip pat žurnalistas atrado nemažai elektroninių parduotuvių. Iki tol ne itin dažnai pirkdavęs daiktus internetu, pavasarį jis galėjo įvertinti jų teikiamų paslaugų privalumus.
„Pirmoji prekė karantino metu buvo kompiuterio pelė, nes senoji sugedo. Atvežė per dvi valandas, tad tuomet supratau, kaip gali būti patogu, kaip greitai atveža prie pat namų durų, niekur gali neiti. Ir laiko sutaupo, ir šiaip labai patogu. Tai karantino metu įsitikinau, koks geras dalykas – internetinė prekyba“, – pasakoja O.Gasanovas.
Daugiau bendrauja virtualiai
Daug keliaujantis ir retai Lietuvoje būnantis žurnalistas ir prieš karantiną su draugais dažniau bendraudavo virtualiai: socialinių tinklų, skambučių, trumpųjų žinučių pagalba. Karantino metu ryšys nenutrūko, kasdien ir toliau bendraudavo internetu. Tačiau kelios su draugais turėtos susitikimų tradicijos pandemijos metu užgeso.
„Savaitgaliais, jei būdavau Lietuvoje, su draugais turėdavome tradiciją vaikščioti į kiną. Per savaitgalį nueidavome po kelis kartus. Taip pat su draugais mėgdavome vaikščioti į naujus restoranus. Tačiau šios tradicijos dar iki šiol neatsigavo“, – vardija keliautojas.
Per karantiną jam itin sunku buvo tiek laiko nematyti šeimos. „Velykas bei savo gimtadienį teko švęsti Vilniuje, o ne su šeima. Vaišių ir desertų pristatymą užsisakiau į namus, kad bent tokiu būdu išsaugočiau švenčių pojūtį“, – šypsosi O.Gasanovas.
Pritaikė technologijas
Iki pandemijos turėtus kelis kelionių projektus žurnalistas turėjo pritaikyti pasikeitusioms aplinkybėms. Užsidarius sienoms, jis pradėjo keliauti po Lietuvą.
„Teko greitai prisitaikyti ir vietoje to, kad laidoje „Orijaus kelionės“ aš pasakočiau, kas vyksta užsienyje, pradėjau pasakoti, kas vyksta Lietuvoje, kaip pasikeitė mūsų šalis per karantiną. Filmuodavau Lietuvos miestus, miestelius, kaimus, kaip jie ištuštėjo“, – prisimena pašnekovas.
Naujomis sąlygomis buvo kuriami ir televizijos laidos „(Ne)emigrantai“ reportažai.
„Pradėjome laidas filmuoti virtualiu būdu – laidos herojus kalbindavome vaizdo pokalbių metu, per nuotolį. O kai pabodo vaizdo skambučių langai, atradome dar vieną būdą, – prisimena O.Gasanovas. – Susirasdavome pašnekovą užsienyje, rasdavome operatorių užsienyje, o interviu koordinuodavome nuotoliniu būdu per kompiuterio ekraną. Sumontuotame reportaže net neatrodydavo, kad tavęs ten nėra“.
Ir nors toks būdas buvo geresnis, tačiau ir jis turėjo trūkumų. „Kai interviu darai nuotoliniu būdu, neturi jokio konteksto, papildomo pasikalbėjimo, tai ne tiek daug gali iš žmogaus ištraukti, ne taip nuoširdžiai pasikalbėti. Pokalbis vyksta tarsi dirbtinėje aplinkoje – technologijos turi tam tikrą „sieną“, – įžvalgomis dalijasi žurnalistas.
Be O.Gasanovo, savo patirtimi „Full Digital“ konferencijoje taip pat dalinsis LRT generalinė direktorė Monika Garbačiauskaitė-Budrienė, videoblogeris Skirmantas Malinauskas, „SOMA agency“ ir „Havas Creative Vilnius“ vadovas Arijus Žakas, SEB banko marketingo vadovas Liudas Rimkus, Influenceriai.lt vadovė Laura Aleksandravičė, „Auga group“ rinkodaros vadovas Gediminas Judzentas bei daugybė kitų aukščiausio lygio pranešėjų.