Pasaulinio garso operos solistė Simone Kermes: „Aš turiu begalę talentų“
Simone Kermes galėtų pasigirti daugybe prestižinių apdovanojimų – Bacho premija, „Echo Klassik“ apdovanojimais, Felikso-Mendelsono Bartoldžio prizu ir kitais. Naujausias jos albumas užima 2-ąją vietą Vokietijos klasikinės muzikos pardavimų topuose. Kompozitoriai kuria arijas specialiai S.Kermes balsui. Dėl jos konkuruoja pasaulinio garso operos teatrai. Ir visgi dainininkė teigia, kad jai svarbiausi ne laurai, o kiekvienas pasirodymas ir pavergtos klausytojų širdys.
Iš pradžių dainavimo paslapčių S.Kermes mokėsi iš vienos geriausių dainavimo mokytojų Helgą Forner, tačiau ilgainiui suprato turinti ieškoti autentiškumo. Anot jos, techniką įvaldyti yra svarbu karjeros pradžioje, o vėliau reikia mokytis laužyti taisykles ir atrasti savitą balso skambesį, kuris nepaliktų nė vieno abejingo. Dainininkė sako, kad tai yra svarbiausia tiek operos, tiek popmuzikos atlikėjo užduotis.
Šiandien S.Kermes savo gyvenimo neįsivaizduoja be baroko muzikos. Anot jos, barokas – tuometinė pop muzika, kurioje slypi garso ir struktūros sampratos šaknys. Atlikėja teigia, kad suvokus baroko muzikos ypatumus, atsiveria ir kompozitorių Mozarto, Verdžio, Rossinio, Mahlerio bei Strausso darbai. Taip pat baroko opera iš dainininko reikalauja, kad šis visiškai atsiskleistų kaip asmenybė – reikia atsiduoti kiekvienai natai, įpūsti jai gyvybės.
S.Kermes yra žinoma ne tik dėl savo netradicinės dainavimo technikos, bet ir dėl vidine energija spinduliuojančios asmenybės bei išskirtinio aprangos stiliaus. Scenoje S.Kermes nesibaimina ekscentriškumo – siekia išlikti spontaniška ir atvira netikėčiausioms idėjoms kiekvienos akimirkos akivaizdoje. Dainininkė prisimena koncertą, kurio metu ant scenos pakvietė dvi žiūroves, sėdėjusias pirmoje eilėje, ir, skambant baroko muzikai, su jomis pradėjo šokti rokenrolą. Tokie nesurežisuoti pasirodymų momentai itin džiugina atlikėją ir net kritikų yra vertinami teigiamai.
„Šįkart mirsiu, ar ne?“ – atlikėja sako, kad dažnai prieš lipdama į sceną ji jaučiasi taip, tarsi tuoj žengs į gladiatorių stadioną su liūtais. Ir tik pradėjus dainuoti, jai pasidaro ramiau. Pakerėti klausytojus dainininkei yra nuolatinis iššūkis – ji savo darbą vertina kritiškai, kiekvienam kūriniui atiduoda visą save.
Esate vadinama kolokatūrinio soprano perlu. Kokia Jūsų sėkmės paslaptis?
Sunkus darbas, visiškas atsidavimas ir meilė baroko muzikai. Tikiu, kad baroko muzika yra amžina. Ji pergyvens mus. Jeigu gali dainuoti baroko muziką, gali dainuoti viską.
Kas Jums svarbiausia kaip dainininkei?
Svarbiausia yra aukštas technikos lygis ir balso autentika. Nuo pat mažumės aš žinojau, kad turiu ieškoti savo unikalaus balso. Skambesio. Ir kiekvienas mokytojas, kurį sutikau, man padėjo jį surasti.
Kas Jus labiausiai jaudina atlikimo mene?
Visada lydinti lengva išprotėjimo būsena. Nesiliaujančios kelionės aplink pasaulį. Kartais toks gyvenimas vargina, bet dainavimas yra vienintelė veikla, kuria aš noriu užsiimti. Didžiulė mano aistra.
Niekada nesvarstėte keisti profesijos?
Aš turiu begalę talentų. Labai gerai gaminu, mano patiekalus ragavo ir princai. Mėgstu sodininkystę. O mano pirmoji profesija – sekretorė. Taip, aš dirbau sekretore. Išties, galima sakyti, ir šiandien ja dirbu – savo pačios sekretore.
Kaip apibūdintumėte tobulą koncertą?
Tai yra įvykis, prisodrintas energijos ir meilės.
Smuikininkas Gidonas Kremeris viename interviu yra pasakęs, kad muzika suartina žmones. O kas Jums yra muzika?
Sutinku su šia mintimi. Tikiu, kad muzika turi galią atverti širdis ir protus.
Minėjote, kad dainavimas neatsiejamas nuo kelionių. Kur pasaulyje Jūsų mėgstamiausia vieta?
Prieš porą dienų buvau Varšuvoje. Ten – nuostabūs klausytojai. Atviri, nuoširdūs. Apskritai kalbant, rytų šalys, rodos, išsaugojo gylį. Myliu Vokietiją, bet kartais justi, kad čia žmonės – uždaresni, šaltesni, daugiau paviršutiniškumo.
Pianistas Jarkko Riihimäki yra sakęs, kad akomponuojant dainininkui, reikia kvėpuoti kartu. O ką reikia daryti dainininkui?
Tą patį. Reikia panašiai suvokti muziką, panašiai mąstyti.
Atlikimo menui labai svarbu yra būti čia ir dabar, sakyčiau, tai yra akimirkos menas. Ką darote, kai kažkas nepavyksta?
Nelabai ką gali padaryti. Tiesiog tęsti. Mes esame žmonės, ne – kompiuteriai. Čia ir yra visas grožis. Jeigu viskas nepriklausytų nuo akimirkos, gyva muzika nebūtų gyva.
Garsėjate kaip atlikėja, koncertų metu bendraujanti su klausytojais. Kodėl Jums tai svarbu?
Šitaip aš pasitikrinu, kaip jie jaučiasi. (Juokiasi.)
Pastarieji metai pažėrė puokštę iššūkių scenos žmonėms. Ką Jūs supratote pandemijos metu?
Ne viskas yra taip svarbu, kaip atrodė.
Simone Kermes koncertas – birželio 19-20 d., Paliesiaus dvare.