Solistas Vaidas Vyšniauskas: „Į Baltarusiją vykau palaikyti režimą kenčiančių draugų“
Operos solistas Vaidas Vyšniauskas sako, kad į Baltarusiją vyko kviestas šios šalies baltarusių evangelinių bažnyčių vyskupo ir dalyvavo prieškalėdiniuose renginiuose, norėdamas palaikyti nuo režimo kenčiančius draugus.
„Kalėdinių festivalio arenose buvo mano koncertas, kurį organizavo ir režisavo Oksana Volkova, mano sceninis partneris, mecosopranas, ne kartą koncertavusi su Kauno simfoniniu orkestru“, – sakė V.Vyšniauskas, ketvirtadienį paskambinęs į žurnalistės Rūtos Janutienės laidą „youtube“ kanale „OpTV“.
Vėliau tą patį vakarą jis feisbuke paviešino žadėtą išsamų komentarą.
„Mano motyvas buvo prieškalėdinis vizitas ir tuo vizitu pasakyti, kad jūs man draugai, net jeigu yra A.Lukašenkos režimas, net jeigu yra rizika važiuoti, kad būsiu išprovokuotas“, – teigė V.Vyšniauskas, užsienyje geriau žinomas kaip Kristian Benedikt. Pasak jo, kai kurie iš jo draugų, pastoriai, Baltarusijoje yra įkalinti, iš jų atimti pastatai.
„Kodėl aš turiu jų išsižadėti? Kodėl turiu atsukti nugarą? Baltarusijoje gyvena tokie pat žmonės, kaip ir mes – jie trokšta laisvės“, – stebėjosi solistas.
Jis teigė, kad į Baltarusiją vykęs draugų kvietimu ir „jokių lukašenkos ar grietinėlių nebuvo“.
„Aš dalyvavau pamaldose, aš daugiausia bendravau su tikinčiaisiais“, – teigė solistas, tikindamas, kad apie Rusijos prezidento Vladimiro Putino vizitą Baltarusijoje sužinojo tik sekmadienį.
V.Vyšniauskas laidoje pasakojo, kad prašė dešimties minučių trukmės vizito pas kultūros ministrą Simoną Kairį, tačiau jo patarėjas pasakė, kad nėra laiko.
„Jo atsisakymas mane priimti mane labai pribloškė“, – sakė V.Vyšniauskas.
Operos solistas teigė, jog nevyktų koncertuoti į Rusiją, o Ukrainą palaiko maldomis ir nuolat pervedamomis aukomis.
„Aš niekada neteisinau ir neteisinsiu kaip Lietuvos pilietis jokios agresijos prievartos, terorizmo“, – sakė V.Vyšniauskas.
Toliau savo solisto veiklą jis žada tęsti Vakaruose.
Visas V.Vyšniausko komentaras, paviešintas feisbuko paskyroje:
„Pirmiausia aš nesu vien tik dainininkas ar LR pilietis. Aš esu krikščionis. Turiu savo gilius krikščioniškus įsitikinimus. Nuo 2003 metų vadovauju Protestantų bažnyčiai. Mūsų bendruomenėje yra lietuvių, lenkų, rusų, baltarusių, ukrainiečių, kazachų ir pagal Kristaus mokymą, kuris bendravo ir su samariečiais, ir su galilėjiečiais, nusidėjėliais, muitininkais, prostitutėmis bei romėnų karininkais, mums kitatautis nėra priešas!
Todėl aš ir anksčiau esu ne kartą važiavęs į Baltarusiją ne pigesnio benzino, bet tarnauti, dainuoti bažnyčiose bei dalyvauti kultūriniuose renginiuose. Tad ir šį kartą aš gavau kelis kvietimus iš baltarusių draugų: Baltarusijos evangelinių bažnyčių vyskupo Leonido Voronenkos bei minėtos kolegės Oksanos Volkovos sudalyvauti 12-ojo Kalėdinio festivalio baigiamajame GALA koncerte.
Ilgai svarsčiau bei tariausi, važiuoti ar ne. Ir čia atradau du pasirinkimus: nevažiuoti dėl baimės „ką pagalvos ir ką pasakys“ arba važiuoti ir sudalyvauti prieškalėdiniuose renginiuose dėl draugystės, tikėjimo ir sąžinės. Pasirinkau antrą variantą prisiimdamas ir saugumo riziką.
Išvykau gruodžio 15 dieną perpiet. Minske mane pasitiko draugai ir vakare dalyvavau evangelinių bažnyčių susirinkime, kur giedojau. Mes drauge visi meldėmės tiek už padėtį Baltarusijoje, tiek už karo pabaigą Ukrainoje. Evangelinės bažnyčios Baltarusijoje yra savotiška alternatyva pravoslaviškai bažnyčiai, kuri priklauso Maskvos patriarchatui. Jie jau daugel metų yra valdžios persekiojami: atiminėjami pastatai, nemažai pastorių sėdi kalėjime ir pan. Tad mano apsilankymas buvo jų moralinis palaikymas. Nejaugi mes turime atsukti nugarą baltarusiams, kurie yra Kremliaus režimo įkaitai?
Ne visi baltarusiai yra mums priešai, bet daugelis jų mūsų broliai, kaimynai.
Koncerto dieną salėje buvo ne „Lukašenkos grietinėlė“, anot Tapino, o operinės muzikos mylėtojai, paprasti žmonės. Tarp jų buvo ir vyskupas su šeima bei nemažai žmonių iš Minsko Evangelinio Tikėjimo bažnyčios. Beje, centrinė ložė buvo tuščia. Nei diktatoriaus, nei jo aplinkos nebuvo – ir neturėjo būti! Sulaukiau ne tik daug aplodismentų, bet ir padėkų, kad nepaisant šiandieninės politinės situacijos, aš neatsižadu baltarusių draugų ir brolių!
Grįždamas namo kitą dieną jau skaičiau Tapino šlykščiai melagingą postą apie „koncertą Lukašenkai“ bei begales bjaurių komentarų žmonių, kurie net neįsigilinę į mano vizito kontekstą, puolė keikti, smerkti ir grasinti. Žmogiškai vertinant, sutinku – važiuot į Minską buvo didelė rizika būti pasmerktam. Bet dvasiškai mano vizitas deklaruoja: ne visi baltarusiai yra mums priešai, bet daugelis jų mūsų broliai, kaimynai, kovojantys už laisvę ir nepriklausomybę!
Antra: pažvelkime į bendrą kultūrinį kontekstą ES operos teatruose. Italijos, Vokietijos, Prancūzijos ir kitų šalių teatrai pilni rusų ir baltarusių solistų bei atlikėjų. „La Scala“ naująjį sezoną atidarė su M.Musorgskio opera „Borisas Godunovas“, Frankfurte P.Čaikovskio opera „Burtininkė“, o sausį Miuncheno Bavarijos operos teatras statys S.Prokofjevo „Karą ir taiką“.
ES teatruose be jokių tabu dainuoja RF piliečiai ir tuo pat metu jie dainuoja Rusijos teatruose, ir, suprantama, uždirbtus pinigus vežasi namo. Gal gerb. S.Kairys galėtų paskambinti ir Italijos ar Vokietijos kultūros ministrams ir jiems duoti pastabų „dėl netinkamos kultūros politikos“?..
Gal ir ambicijos suveikė, kad esu ignoruojamas LNOBT – gimtojo teatro. Gal!..
Aš smerkiu karą Ukrainoje ir nuo pat karo pradžios reguliariai finansiškai tą šalį palaikau. Mano iniciatyva buvo sukurtas videoklipas naujai ukrainietiškai dainai, kuris bus pristatytas vėliau. Į Baltarusiją vykau sudalyvauti prieškalėdiniuose renginiuose, o ne „padainuoti Lukašenkai“.
Galbūt aš per daug naivus, gal per daug pasitikintis savimi... gal ir ambicijos suveikė, kad esu ignoruojamas LNOBT – gimtojo teatro. Gal!.. Nors nepadariau jokio nusikaltimo, nesulaužiau jokio įstatymo, nors mano sąžinė rami, galbūt nereikėjo važiuoti, atsižvelgiant į visuomenės reakciją ir artimųjų būseną.
Todėl dar sykį atsiprašau visų, kas dėl to pasijuto blogai ar manim nusivylė.“
Sekmadienį Minske įvyko V.Vyšniausko pasirodymas, kuriame jis atliko Otelo ariją iš Giuseppe Verdi operos „Otelas“. Užsienyje geriau žinomas kaip Kristian Benedikt, operos solistas gruodžio 18 dieną Baltarusijoje dalyvavo Minsko Didžiajame teatre vykusiame „Gala operos“ koncerte.
Jame pasirodė ne vienas Rusijos, Kazachstano, Azerbaidžano, Uzbekistano ir Baltarusijos artistas.
Vaizdo įrašo fragmentu iš V.Vyšniausko pasirodymo Minske „Facebook“ paskyroje pasidalijo žurnalistas Andrius Tapinas.
„Lukašenkos Minskas. Sekmadienis, gruodžio 18. Didžiajame teatre – Gala operos koncertas. Susirinkusi visa lukašenkinė grietinėlė.
Diriguoja Antonas Grišaninas, nusipelnęs rusijos federacijos artistas, didžiojo maskvos teatro dirigentas, šią vasarą dirigavęs gala koncerte okupuotame Krymo Sevastopolyje.
– Otelo arija iš operos „Otelas“. Atlieka Kristian Benedikt. Lietuva, – skelbia pranešėja.
Plojimai. Mūsų žymusis tenoras Kristian Benedikt arba Vaidas Vysniauskas žvaliai žengia į sceną, spaudžia kruviną ranką nusipelniusiam rašistų artistui Grišaninui ir užtraukia Otelo ariją.
Tai man kyla trys klausimai mūsų tenorui:
– Kas jums negerai su galva?
– Kiek jums turėjo sumokėti?
– Ir kaip čia su ta arija, kurią atlikot Lietuvos kariuomenės 100-mečio proga ir prieš mėnesį pasidalijot: „Niekad neišduosiu savo Lietuvos“, sveikindamas mūsų kariuomenę, o po to mėnesio jūs jau Minsko scenoje su rašistais.
Beje, šiandien Minske lankosi putinas, tai gal ta pačia proga ir kokį privatų pasirodymą surengsit? Jam, regis, opera patinka“, – rašė A.Tapinas.
Kultūros ministras Simonas Kairys sakė, jog solisto sprendimai yra „sveiku protu nesuvokiami“ ir jį šokiravo.
„Net baisiausiame sapne nebūčiau susapnavęs, kad tokie žinomi asmenys važiuos koncertuoti į Minską“, – BNS teigė S.Kairys.
Pasak jo, nors teisės aktai vykti į Baltarusiją nedraudžia, tai – moraliai nepriimtinas sprendimas, mat Aleksandro Lukašenkos režimas remia ir prisideda prie Rusijos karo Ukrainoje.
„Čia yra panašu į kai kuriuos verslus, kurie vis dar išeidinėja iš Rusijos. Tai mūsų sąžinės ir moralės klausimas. Solisto karjerai toks nuvažiavimas pasitarnaus iš neigiamos pusės, kalbant apie Lietuvos auditoriją“, – sakė ministras.
S.Kairio teigimu, V.Vyšniauskas šiuo metu neturi sutarčių su Lietuvos kultūros įstaigomis.
Į V.Vyšniausko pasirodymą Minske sureagavo Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) direktorius Jonas Sakalauskas. Jis patikino, kad jam vadovaujant solistas LNOBT scenoje nebėra pageidaujamas. „Kol aš esu teatro vadovas, negali būti net kalbos apie jo pasirodymą scenoje“, – 15min po kilusio skandalo teigė Jonas Sakalauskas.