Šv. Kotrynos bažnyčioje dainuos „Oskarų“ apdovanojimuose pasirodęs Mosesas Sumney
Į Vilnių atvyksta dar vienas dabarties ir ateities balsas, amerikietis Mosesas Sumney. Sparčiai kylantis leidyklos „Jagjaguwar“ talentas praėjusį savaitgalį lipo į „Oskarų“ sceną, o rugpjūčio 7 d. pasirodys Šv. Kotrynos bažnyčioje Vilniuje. Sunku net įsivaizduoti tinkamesnę erdvę šiai jausmingai ir dangiškai muzikai.
Jo debiutinį albumą tarp 2017-ųjų geriausių įtraukė „Pitchfork“, „The New York Times“, „Consequence of Sound“, „Popmatters“, „Spin“, „Stereogum“, NPR, o „Bandcamp“ net paskelbė pačiu geriausiu. Šiemet Mosesas Sumney pasirodė „Oskarų“ ceremonijos scenoje. Čia visur linksniuojamas JAV talentas su Sufjanu Stevensu ir St. Vincent atliko dainą iš keturias nominacijas pelniusio filmo „Vadink mane savo vardu“.
Jis lyginamas su Nina Simone, Nicku Drake‘u ir „Bon Iver“. „Verdantis intensyvumas, impozantiška laikysena ir neortodoksinės kompozicijos“, – komentavo tinklalapis „Pitchfork“. „Taip gražu ir išbaigta, kad atima žadą“, – aikčiojo „The Guardian“. „Moses Sumney balsas gali ištirpdyti bet kurią širdį“, – rašė „The New York Times“.
Tačiau Mosesas ypatingas pirmiausia tuo, kad dainuoja visai ne meilės dainas. Jo akustinės, elektroninės ir džiazinės kompozicijos vadinamos barokine popmuzika ir pasakoja apie vienatvės džiaugsmus bei iššūkius. Jo falcetas sklinda lyg eteris, lyg vaiduokliškos giesmės apie gyvenimą neįsimylėjus. „Ar aš gyvas, jei mano širdis tuščia? / Ar aš pasmerktas?“ – dainuoja jis ir įsitempia klausytojus į savo sielos gelmes.
Vos jam pasirodžius viešumoje, dar 2013-aisiais, iš lūpų į lūpas pradėjo sklisti kalbos apie šį keistą atlikėją ir jo tylius, subtilius koncertus. Tam neprireikė nei prodiuserių, nei vadybininkų pagalbos – jis buvo pastebėtas dėl gryno ir su niekuo nesupainiojamo talento. Visas jautrios, emocionalios muzikos žiedas atpažino ir į savo tarpą priėmė naująją žvaigždę.
Kultinis JAV muzikos inovatorius Beckas pats pirmasis pasikvietė Mosesą bendradarbiauti kuriant albumą „Song Reader“. Jame tokios žvaigždės kaip Jackas White‘as, Norah Jones, Laura Marling ir kt. atlieka naujuosius Becko kūrinius. Moseso įdainuota „Title of This Song“ albume skamba pirmoji. Becko pavyzdžiu iškart pasekė ir daugybė kitų. Moseso falcetas skamba Beyoncé sesers Solange albume „A Seat at the Table“, „The Cinematic Orchestra“ ir „Hundred Waters“ dainose. Jis pats yra labai geras Jameso Blake‘p draugas, dažnas jo radijo laidų svečias ir artistas, apšildęs jo koncertų turą valstijose. Jamie xx, José Gonzálezas, jau minėtas Sufjanas Stevensas, Davidas Byrne‘as, Erykah Badu, Karen O iš grupės „Yeah Yeah Yeahs“ – šie muzikos šviesuoliai taip pat dalijosi viena scena su Mosesu Sumney ir taip nusilenkė jo talentui.
Jo daina „Plastic“ įtraukta į HBO serialo „Insecure“ garso takelį. Su Tessa Thompson jis sukūrė dainą „Creed“. Moseso daina skamba ir GQ žurnalo reklaminiame klipe, kuriame Bradas Pittas klajoja po Amerikos nacionalinius parkus.
Mosesas Sumney – aukštas, išvaizdus, stilingas, beveik visada juodai apsirengęs, kiek primenantis Lietuvoje mylimą Benjaminą Clementine‘ą. Tai, kad jis yra išskirtinė asmenybė, patvirtina gausus ratas talentingų menininkų, tapusių artimais Moses draugais.
Man nusibodo tas primygtinis teigimas, kad meilė yra žmogaus egzistencijos galutinis siekis ir esmė. Aš dar niekada nebuvau įsimylėjęs.
„Aromanticism“ – dar į žodyną neįtrauktas terminas, reiškiantis negebėjimą patirti romantiškos meilės. Būtent taip savo debiutinį albumą pavadino Mosesas Sumney. „Man nusibodo tas primygtinis teigimas, kad meilė yra žmogaus egzistencijos galutinis siekis ir esmė. Aš dar niekada nebuvau įsimylėjęs. Todėl svarsčiau, ar man derėtų apsilankytų pas gydytoją, ar verčiau įrašyti albumą?“ – juokiasi muzikantas.
Šio albumo geriausia klausytis naktį, jis toks trapus, kad, rodos, gali pranykti, jei klausytojas nebus tinkamai nusiteikęs. Mosesas čia visiškai atsiveria ir pažvelgia sau į širdį. Klausydamiesi jo daug kartų, užaugsite kartu su muzika ir atpažinsite joje save. „Vienas iš labiausiai terapinių metų albumų“, – konstatavo „Consequence of Sound“. „Jo muzika veikia kaip detoksikacija nuo viso to sekinančio informacijos triukšmo, užpildančio mūsų dienas“, – taip rašė „Pitchfork“ ir albumą paskelbė „Geriausia nauja muzika“.
Dainas jis pradėjo rašyti dar vaikystėje, bet slėpė nuo viso pasaulio iki pat 20-ojo gimtadienio. Nemokėdamas groti jokiu instrumentu, melodijas pasiniūniuodavo tiesiog a cappella ir kuo tyliau, kad neišgirstų šeimos nariai. Pirmąsias dainas išleido 2014 m. Jos įrašytos tiesiog miegamajame ant grindų su nesudėtinga technika, padovanota prodiuserio Dave‘o Siteko iš grupės „TV On The Radio“. D. Sitekas davė jam ir galbūt svarbiausią gyvenimo patarimą: „Turi išmokti viską pasidaryti pats. Niekas nepavers tavęs žvaigžde. Pats turi tapti vertas dėmesio.“
Moseso kelyje pasitaikė ir tokių, kurie bandė jį nusitempti į popmuzikos ir komercijos pusę. Bet jis pasirinko priešingą kelią ir kuria tik tai, ką diktuoja jo širdis. Jo dainos gimsta iš improvizacijos – ir tik atliktos gyvai įgyja tikrąjį pavidalą.
Nors jo muzika pasakoja apie vienatvę, ji šilta ir jauki. „Norėjau užfiksuoti tą akimirką prieš pat užmiegant ar ką tik pabudus, kai viena koja dar esi sapnų pasaulyje, kai plūduriuoji rūke“, – pasakoja Mosesas ir prisipažįsta, kad meilės užvaldytame pasaulyje, jis yra laimingas būdamas vienas. Tikrai ne veltui koncertui buvo pasirinkta Šv. Kotrynos bažnyčios erdvė – tokios muzikos klausytis reikia ypatingos ramybės ir šventumo auros.