Tarptautinę kovos su smurtu prieš moteris dieną – lietuvių kūrėjos iš Milano pareiškimas

Lietuvių kūrėjos Gin Salemo kolekcija „Penelope“ iš perdirbtų vestuvinių suknelių.
Lietuvių kūrėjos Gin Salemo kolekcija „Penelope“ iš perdirbtų vestuvinių suknelių.
Daiva Kaikarytė
Šaltinis: Žmonės
A
A

Ką mums simbolizuoja vestuvinė suknelė? Ar naudoti ją galime tik vieną kartą? Šie klausimai įkvėpimu tapo Milane gyvenančiai lietuvei drabužių dizainerei ir modeliui Gintarei Salemonaitei-Gin Salemo (29) – neseniai ji pristatė naują savo drabužių kolekciją „Penelope“ iš perdirbtų vestuvinių suknelių.

„Ilgai laukta, nes viską dėl pandemijos buvau sustabdžius dar kovo mėnesį“, – pasakoja Gin Salemo. 

Naujoje „Penelope“ unisex kolekcijoje Gin Salemo kalba apie lyčių stereotipus ir feminizmą.

„Perdirbau dvi naudotas vestuvines sukneles į drabužių kolekciją. Atėjo laikas nustoti matyti moterį visų pirma kaip žmoną ar motiną, prilyginti tai jos gyvenimo tikslui. Taip pat kalbu apie moterų ir vyrų lyčių stereotipus apskritai, nes nuo jų visgi nukenčiame visi. Vestuvinę suknelę naudojame tik vieną kartą gyvenime, todėl ji tampa puikiu objektu perdirbimui. Taip pat dažniausiai ji yra sudaryta iš daugybės sluoksnių ir skirtingų medžiagų. Derinu dėvėtos vestuvinės suknelės dalis su naujomis ekologiškomis medžiagomis ir rankomis austu audiniu“, – pasakoja Gin Salemo.

Dizainerė Gin Salemò (Gintarė Salemonaitė)
Dizainerė Gin Salemò (Gintarė Salemonaitė) / Asmeninio albumo nuotr.

Įdomu tai, kad kūrėja kitaip pateikia mums jau pažįstamą unisex drabužių stilių. Iki šiol unisex dažniausiai reiškė tai, kad moteris ką nors pasiskolina iš vyro spintos, vyriška apranga, priderinta moteriai.

„Tačiau esu įsitikinusi, kad unisex turėtų apibendrinti abiejų lyčių aprangą lygiaverčiai, todėl naudoju tiek „moteriškas„, tiek „vyriškas“ detales ir mainau jas tarpusavy. Kodėl mums taip lengva priimti moteris su vyro kostiumu, bet vyras dėvintis sijoną mums atrodo juokingai? Tai yra klausimas mums visiems. Ar taip mes matome moterį? Ar būti moterimi yra gėda ir juokinga mūsų visuomenėje?“ – svarsto kūrėja.

Lietuvių kūrėjos Gin Salemo kolekcija „Penelope“ iš perdirbtų vestuvinių suknelių.
Lietuvių kūrėjos Gin Salemo kolekcija „Penelope“ iš perdirbtų vestuvinių suknelių.
Lietuvių kūrėjos Gin Salemo kolekcija „Penelope“ iš perdirbtų vestuvinių suknelių.
Lietuvių kūrėjos Gin Salemo kolekcija „Penelope“ iš perdirbtų vestuvinių suknelių.

Bet juk dalis visuomenės jau pasimetė lyčių lygybės temoje ir nori įprasto vaidmenų pasiskirstymo bent jau buitiškuose momentuose, tokiuose kaip apranga. Ką apie tai mano kūrėja?

„Esu už tai, kad žmonės rengtųsi taip, kaip nori, juk visi esame laisvi! O lyčių lygybės ir įprastų vaidmenų pasiskirstymo klausimu esu kategoriška. Iki šiol šie tradiciniai vaidmenys engė ir nuvertino moterį, jau nekalbant apie dar skaudesnes temas, prie kurių priveda moters sudaiktinimas (smurtas, sveikatos apsaugos klausimai). Šiuolaikinėje visuomenėje moteris  pateikiama kaip subjektas, kuriantis vyro gerbūvį. Graži, kad butu gražu vyrui, neišsišokanti, gera žmona. Bet blogiausia, kad viskas yra pateikta taip, lyg to reikėtų pačiai moteriai.

Moteris kiekvieną dieną susiduria su daugybę dvigubų standartų, nuo kurių nukenčia, nuo mažų situacijų tokių kaip mansplaining, broapropriating, slutshaming (atsiprašau už angliškus terminus, bet lietuviškų kol kas nėra) iki skaudžių situacijų  – smurto ar aukos kaltinimo. Dažna moteris to net nepastebi, nes yra įpratusi, taip užaugusi. Tačiau, esu įsitikinusi, apie tai kalbant dabar, ateinančios kartos moterys galės gyventi laisvai, lygiavertiškai, be stereotipų, smerkimo ir dvigubų standartų“, – sako kūrėja.

Lietuvių kūrėjos Gin Salemo kolekcija „Penelope“ iš perdirbtų vestuvinių suknelių.
Lietuvių kūrėjos Gin Salemo kolekcija „Penelope“ iš perdirbtų vestuvinių suknelių.
Lietuvių kūrėjos Gin Salemo kolekcija „Penelope“ iš perdirbtų vestuvinių suknelių.
Lietuvių kūrėjos Gin Salemo kolekcija „Penelope“ iš perdirbtų vestuvinių suknelių.

Gin Salemo kūrybinis kelias prasidėjo Lietuvoje. Ją dar prisimena Oskaro Koršunovo ir Jurijaus Smorigino teatrai, „Mados infekcija“, elektroninės muzikos ir mados duetas „Beissoul & Einius“. Iki pandemijos Gin Salemo dirbo visame pasaulyje – kūrė fotosesijas, vieną jų savo oficialiame puslapyje publikavo „Dolce & Gabbana“ mados namai. Jos kurto drabužio paprašė Madonnos ir Naomi Campbel stilistas būsimai fotosesijai.

Geras impulsas kūrėjai iš Lietuvos buvo 2019 metų Milano mados savaitė, kur savo kūrybą pristatė ir lietuvė. Tuomet jos modelius publikavo britų „Vogue“, „L’officiel“, „L’officiel Hommes“, „Elle“, „Sacrebleu!“ žurnalai.

Negana to, Gin Salemo modelis iš perdirbtų medžiagų „Green Carpet Fashion Awards“ Milane pateko į finalą. Garsiajame operos teatre „La Scala“ iškilmingai surengta šventė pritraukia daug mados pasaulio korifėjų, Holivudo žvaigždžių, o kūrėjams tai – puiki proga sulaukti tarptautinio dėmesio.