Tekstilės mylėtojai skubėjo į Indrės Šerpytytės personalinę parodą

Indrės Šerpytytės personalinės parodos atidarymas / I. Gelūno / „Žmonės Foto“ nuotr.
Indrės Šerpytytės personalinės parodos atidarymas / I. Gelūno / „Žmonės Foto“ nuotr.
Šaltinis: Žmonės.lt
A
A

Ketvirtadienio vakarą galerijoje "Vartai" buvo pristatyta lietuvių menininkės Indrės Šerpytytės naujų darbų parodą „From.Between.To“. Parodoje eksponuojamas autorės tekstilės darbų ciklas Lietuvoje pristatomas pirmą kartą. Galerijoje vyksiančios parodos laikas sutampa su kita personaline autorės paroda – naujai užsakytų kūrinių ekspozicija Regbio miesto meno galerijoje ir muziejuje (Rugby Art Gallery and Museum) Didžiojoje Britanijoje.

I. Šerpytytės kūryba nagrinėja konfliktą ir jo sukeltą traumą. Didžioji dalis jos ankstesnių darbų, pasitelkiančių fotografiją, skulptūrą ir įvairias kitas raiškos priemones, dėmesį nukreipė į neseną Lietuvos istoriją, jos atminimą bei poveikį tautos tapatybei. Tačiau naujieji kūriniai nutolsta nuo tokio konkretumo ir tyrinėja kultūriškai įkrautų simbolių kaip abstrakčios kalbos naudojimą – komunikacijos formą, siekiančią įtvirtinti universalų diskursą.

Indrės Šerpytytės personalinės parodos atidarymas / I. Gelūno / „Žmonės Foto“ nuotr.
Indrės Šerpytytės personalinės parodos atidarymas / I. Gelūno / „Žmonės Foto“ nuotr.

Serijoje „From.Between.To“ I. Šerpytytė pasitelkia Baltijos regionui būdingas apeigines juostas, sluoksniuodama jas ant paveikslų porėmių. Šie iš tradicinių medžiagų sukurti darbai brėžia regiono bendruomenių sankirtas – raštų motyvai iš vienos šalies yra perskaitomi kitoje ir atskleidžia konflikto naratyvo suvienytų tautų sąšauką. Menininkė taip pat tiria, kaip šių raštų kartotė arba ritmas gali būti suvokiamas it platesnė vizuali kalba, įgalinanti komunikaciją tarp karo paveiktų kultūrų arba kraštų. Lygiai taip pat, kaip kalbinės išraiškos formos sutelkia bendruomenę, vaizdinė medžiaga gali pasitarnauti tarpusavio supratimo procesui.

Greta baltiško konteksto, kūriniai taip pat kalba apie kitą istoriją – tarptautinio modernizmo ir ypač abstrakcijos bei rasto objekto (redimeido) sampratos raidą. Suausdama juostas į įmantrias tinklines kompozicijas ant porėmių, menininkė prikelia geometrinės abstrakcijos tropus, o naudodama jas nepakeistas, kaip redimeidus, ji kartu atiduoda duoklę jų istorinei reikšmei ir dekonstruoja ją. Ankstesniuose serijos darbuose menininkė naudojo tradicines juostų spalvas – dažniausiai raudoną, geltoną, juodą ir baltą, tačiau pastaruoju metu ji taip pat bendradarbiauja su audėjais, kad gautų popmeno ir oparto spalvinį intensyvumą primenančias ryškių spalvų juostas, dar labiau didindama kūriniuose užkoduotų nuorodų skaičių.

Indrės Šerpytytės personalinės parodos atidarymas / I. Gelūno / „Žmonės Foto“ nuotr.
Indrės Šerpytytės personalinės parodos atidarymas / I. Gelūno / „Žmonės Foto“ nuotr.

Kūriniai iš serijos „From.Between.To“ įtraukti į šių metų balandžio mėnesį pasirodžiusį naują didelio masto leidyklos „Phaidon“ leidinį „Vitamin T“.

Indrė Šerpytytė gimė Lietuvoje 1983 m. Ji studijavo Braitono universitete ir Londono Karališkajame meno koledže. Menininkės kūriniai pristatyti parodose įvairiose pasaulio šalyse. Pastaraisiais metais jos personalinės parodos buvo surengtos Šiuolaikinio meno centre Vilniuje (2017), galerijoje „Parafin“ Londone (2016), „Still House Group“ Niujorke (2016), Krokuvos Šiuolaikinio meno muziejuje (2015), galerijoje „Ffotogallery“ Kardife (2013) bei Fotografų asociacijoje Londone (2011). Tarp reikšmingų grupinių parodų yra „Memory Matters“ Eskizų muziejuje Lunde (2018), Rygos šiuolaikinio meno bienalė (2018), „Undersong“ galerijoje „KIM?“ Rygoje (2018), Tegu fotografijos bienalė Pietų Korėjoje (2017), „Age of Terror: Art after 9/11“ Imperiniame karo muziejuje Londone (2018), „Ocean of Images: New Photography 2015“ Modernaus meno muziejuje Niujorke (2015), „Conflict, Time, Photography“ galerijoje „Tate Modern“ Londone (2014) ir Folkvango muziejuje Esene (2014–2015) bei „Poetiniai dokumentai“ Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje (2013). 2018 m. I. Šerpytytė gavo GRAIN fotografijos centro užsakymą naujiems kūriniams sukurti ir 2019 m. gegužę pristatė juos Regbio miesto meno galerijoje bei muziejuje.