„Tribute to“ koncertų kaina: kiek Lietuvos atlikėjams atsieina užsienio žvaigždžių dainos

Lietuvos atlikėjai neatsisako perdainuoti užsienio žvaigždžių dainas / 15min.lt montažas
Lietuvos atlikėjai neatsisako perdainuoti užsienio žvaigždžių dainas / 15min.lt montažas
Šaltinis: Žmonės.lt
A
A

Peržvelgus lietuvių muzikantų koncertų grafikus, gali susidaryti įspūdis, kad pastaruoju metu mūsiškiai daug mieliau dainuoja svetimas, žinomų užsienio atlikėjų dainas nei savas: „tribute to“ koncertų tipas įsivyravo lyg mada, kurią išbandė didžioji dalis Lietuvos dainininkų. Vis dėlto, norint perdainuoti svetimą žinomą dainą vien gero balso nepakanka – už tokią teisę reikia sumokėti, tačiau patuštinti kišenes nori ne visi.

Anot Lietuvos autorių teisių gynėjų asociacijos (LATGA) licencijavimo grupės specialisto Andriaus Mikštos, tam, kad atlikėjas galėtų legaliai perdainuoti kito dainininko kūrinius, visų pirma reikia gauti specialią asociacijos išduodamą licenciją.

„Norintys perdainuoti kitų atlikėjų dainas turi gauti LATGA skiriamą licenciją viešam atlikimui. Atlikėjai turi sumokėti LATGA 6 proc. pinigų, gautų nuo bilietų pardavimo į tokį koncertą, kurį vėliau mes ir paskirstome originaliems autoriams“, – pasakoja A.Mikšta.

Tačiau specialistas pabrėžia, kad didžioji dalis „tribute to“ koncertuose pasirodančių atlikėjų patys licencijos įsigyti visai nenori. Savo ruožtu LATGA stengiasi surasti kiekvieną, pasirodžiusį tokiame koncerte, ir nuskaičiuoti reikiamą užmokestį. „Lietuvoje turbūt 80 proc. tenka mums šį darbą daryti, nors teoriškai prieš koncertą į mus turėtų kreiptis patys kūrinių naudotojai“, – atvirauja A.Mikšta, tačiau pavardėmis, ką jau teko „gaudyti“, nevardija.

Visada susimoka

„Beyonce Unnpluged“, „Meeting Adele“, „Tribute to Whitney Huston“ – į visus šiuos „tribute to“ tipo koncertus gerbėjus kviečia dainininkė Girmantė Vaitkutė. Anot atlikėjos vadybininko, VšĮ „Vilnius arts“ direktoriaus Romo Michailovskio, dėl visų šių pasirodymų jo komanda su LATGA derina iš anksto.

Romas Michailovskis ir Agota Mašanauskaitė
Romas Michailovskis ir Agota Mašanauskaitė / Viganto Ovadnevo nuotr.

„Pavyzdžiui, penktadienį turime Girmantės koncertą „Meeting Adele“ Šv. Kotrynos bažnyčioje. Jei neklystu, dar prieš savaitę buvau susitvarkęs dėl visų licencijų“, – sako R.Michoilovskis.

Anot jo, „Vilnius arts“ visuomet stengiasi išlikti tvarkingi. „Kadangi esame VšĮ, visi gali stebėti mūsų veiklą. Norime išlikti sąžiningi ir turėti gerą vizitinę kortelę – laiku susimokėti mokesčius“, – patikina direktorius.

Mokėti turi organizatoriai

Ne taip seniai gerbėjai kviesti ir į Martyno Tylos vadovaujamų atlikėjų Monikos Linkytės ir Sashos Song „tribute to“ tipo koncertus. Antai M.Linkytė laikinai tapo Alicia Keys, o Sasha Song įkūnijo patį George Michael. Anot M.Tylos, patys atlikėjai licencijos niekada nepirko, o už tai atsakingi visuomet yra koncerto organizatoriai.

Romas Michailovskis ir Agota Mašanauskaitė
Romas Michailovskis ir Agota Mašanauskaitė / Viganto Ovadnevo nuotr.

„Mes dainuojame dainas, o sumokėti LATGA juk turi klubai, barai, kuriuose dainuojame. Prie ko čia atlikėjas, – klausia M.Tyla. – LATGA gauna pinigus iš to, kas parduoda bilietus. Mes bilietų nepardavinėjame – niekada nesu daręs atskiro renginio „tribute to kažkas“. Tokius dalykus daro klubai „X“ arba užsakovai „X“, kurie ir atsiskaito su LATGA. Juk jie gauna pajamas, o mes – honorarą. Tai du skirtingi dalykai.“

Vyras prisimena ir konkrečius atvejus, kada LATGA buvo mokėta. „Buvo Sashos Song „tribute to“ George Michael, kai jis pasirodė kartu su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru. Organizatorius buvo orkestras – jis ir mokėjo“, – pavyzdį duoda M.Tyla.

Taip pat ir su jo organizuotais ką tik nuskambėjusiais M.A.M.A. apdovanojimais. „Mes žinome, kas ką dainavo, kokią sumą turime sumokėti ir sumokame“, – patikina.

Patiems mokėti neteko

„Tribute to „Red Hot Chili Peppers“ žvaigždė Justinas Lapatinskas taip pat tikino, jog nuosavos kišenės dėl pasirodymų „Tribute to“ tipo koncerte nėra tuštinęs. „Viską visada darė mano vadybininkai, kurie labai atsakingai žiūrėjo į savo darbą. Atsimenu, kad po koncertų darydavo atliktų dainų sąrašus ir kažkam siųsdavo, bet niekad nesigilinau, kas ten konkrečiai daroma buvo“, – pasakoja J.Lapatinskas.

Romas Michailovskis ir Agota Mašanauskaitė
Romas Michailovskis ir Agota Mašanauskaitė / Viganto Ovadnevo nuotr.

Apie tai, kad už tokius projektus reikia sumokėti, jis yra girdėjęs, bet savo trigrašio nekišo. „Viską daro vadybininkai, kurie tikrai patikimi. Man ta politika atrodo sudėtinga, tai nelendu į tuos reikalus, tačiau žinau, kad suma priklauso nuo bilietų pardavimo“, – sako J.Lapatinskas.

Vis dėlto dainininkas yra girdėjęs apie kolegų problemas dėl tokių koncertų. „Žinau, kad būna tokių nelegalų. Nuvažiuoja, pagroja kažkam, pasiima užmokestį ir išvažiuoja, tačiau mes tokių dalykų nedarome ir problemų nesame turėję“, – patikina dainininkas.

Panašiai kalba ir jaunasis atlikėjas Markas Palubenka, perdainavęs Jim Morrison dainas. „Niekad niekam nieko nemokėjau, nes kiek žinau, tai koncertų organizatorių rūpestis“, – patikino vaikinas. Nemokėjo, nesirūpino ir problemų iki šiol neturėjo – atliko parinktas dainas ir trigrašio į oficialumus nekišo.