Tris „Grammy“ statulėles pelniusi dainininkė Dee Dee Bridgewater Vilniuje surengė džiazo terapiją
Viskas ko reikia yra... džiazas. Taip sakė ne vienas iškilus žmogus, kuris dulkes nuo kasdienybės nuplaudavo klausydamas būtent šios muzikos. O po džiazo terapijos rutina ir vėl ima atrodyti pakankamai patraukli, kad norėtum į ją panirti. Tad visiems, kam besikeičiančios dienos, savaitės ar mėnesiai jau kurį laiką įgrisę, antradienio vakaras virto išganymu – Vilniaus kongresų rūmų scenoje pasirodė Dee Dee Bridgewater.
Po aštuonerių metų pertraukos į Lietuvą grįžusios ir vienintelį koncertą Baltijos šalyse surengusios džiazo dainininkės karjera prasidėjo daugiau nei prieš keturias dekadas. Dainininkės kolekcijoje – trys „Grammy“ statulėlės, o per daugelį metų nominuota buvo net 10 kartų. Pastarąjį kartą atlikėja į „Grammy“ sceną kilo pernai, kuomet jos įrašas „Eleanora Fagan (1915–1959): To Billie with Love“ buvo pripažintas geriausiu metų džiazo vokalo albumu.
„Sveiki, man labai malonu antrą kartą lankytis Vilniuje“, – sveikinosi Dee Dee su salėje susėdusiais džiazo gerbėjais. Vilniaus scenoje pasirodžiusi dainininkė, kurios skiriamasis bruožas – ne tik sodrus ir stiprus vokalas, bet ir blizganti plikai skusta galva, netruko pristatyti kartu su ja grojančio kvarteto – pianisto Edselo Gomezo, tromboną pučiančio Theodore‘o Crookerio, kontrobosu grojančio Michaelo Bowie ir būgnininko Kenny Phelpso.
Jie kaip mat į orą paleido garsų papliūpą, kuri salę paskatino atlikėjai atiduoti pirmus savo plojimus. Jų koncerto metu, beje, buvo gausu – beveik po kiekvienos atliktos dainos klausytojai Dee Dee atsidėkodavo plojimais ir džiaugsmo šūksniais.
Po prisistatymo salę užtvindė lėti ir lengvi dainos „Speek low“ akordai. Skambant perkusijai atlikėja švelniai tarė ne kartą įvairių atlikėjų – nuo Brodvėjuje pasirodančių dainininkų iki pačios džiazo legendos Billie Holiday – dainuotus žudžius: „Speak low when you speak, love“ (liet. „Kalbėk tyliai, kuomet kalbi, mylimasis“). Po dainos salėje nuaidėjo plojimų banga.
Dėmesį kaustė ne tik jos įstabus vokalas, gebėjimas soluoti ir improvizuotai virsti trimitu (Dee Dee įrodė, kad jos balso galimybės – neribotos), bet ir elgsena scenoje. Atlikėja flirtavo su kartu grojančiu kvartetu, auditorija ir galiausiai pačia muzika iš esmės. Todėl jau pakluso ir lenkėsi kiekviena išdainuota nata.
Be to, trumpute, gėlės raštais puošta suknele, dideliais aukso spalvos auskarais ir akiniais nuo saulės pasidabinusi dainininkė nė truputėlio nepriminė 63-ejų metų senjoros. Priešingai – ji nenustojo šypsotis, siūbuoti klubais džiazo garsams įkandin nei dainuodama pirmąjį savo singlą „Afro blue“ (liet. „Afro bliuzas“), nei džiazo standartą, vieną garsiausių Billie Holiday dainų „God bless the child“ (liet. „Telaimina Dievas vaiką“).
Po pusantros valandos trukusio koncerto dainininkė užbaigė savo programą. Iš karto po to nuvilnijo aplodismentų banga, kuri vis stiprėdama reiškė, kad atlikėja bus iškviesta bisui. Tuo tarpu Dee Dee Blackwater dėkojo publikai: „Ačiū jums! Ačiū Vilniau! Man nepaprastai gera girdėti tiek plojimų ir sulaukti tokio palaikymo“.
Kvartetui palikus sceną dainininkė dar liko joje ir be jokios muzikantų pagalbos pademonstravo savo balso galimybes atlikdama vieną savo dainų.
Su Lietuvos publika Dee Dee susipažino 2005-aisiais. Jos koncertas tą sykį vyko Nacionalinio dramos teatro salėje. Tuo metu jame dalyvaujantys vilniečiai ir miesto svečiai koncertui pasibaigus nebuvo nusiteikę paleisti dainininkės – jai ne sykį teko sugrįžti ant scenos bisui. Šįsyk atlikėja į Lietuvos sostinę atvyko su savo kvintetu – pristatydama naują programą, kurios premjera įvyks 2013-ųjų pradžioje.
Šiek tiek biografijos
Dee Dee Bridgewater gimė 1950-aisiais, džiazo trimitininko šeimoje, pati dainuoti klubuose pradėjo būdama vos 16-os. „Tuo metu man nelabai rūpėjo džiazas. Buvau jauna, mėgau roką ir ritmenbliuzą“, – pasakojo atlikėja.
Pirmosios jos gastrolės prasidėjo 1969-aisias, kuomet įstojusi į universitetą ji prisijungė prie džiazo orkestro. Išmaišiusi visą JAV atlikėja surengė koncertus ir šešiuose Sovietų Sąjungos miestuose.
Visa širdimi atsidėti profesionalios džiazo vokalistės karjerai merginą paskatino jos pirmasis vyras – trimitininkas Cecilis Bridgewateris. Su sutuoktiniu persikrausčiusi į Niujorką, Dee Dee tapo trimitininko Thado Joneso ir būgnininko Melo Lewiso suburto garsaus orkestro soliste. Dainininkės talentas greitai padarė įspūdį patyrusiems džiazo meistrams – netrukus bendradarbiauti ją kvietė Dizzy Gillespie, Sonny Rollinsas, Dexteris Gordonas ir kitos šio žanro žvaigždės.
Pirmąjį solinį albumą „Afro Blue“ atlikėja išleido dar 1974-aisiais. Nors dainininkę gyrė džiazo spauda, ji netrukus pasuko į muzikinio teatro pasaulį ir čia pasiekė didelių aukštumų – buvo apdovanota itin garbingu „Tony“ apdovanojimu už vaidmenį Brodvėjaus miuzikle „Ozo šalies burtininkas“.
Pirmuosius du „Grammy“ jai pelnė albumas „Dear Ella“, kuriuo dainininkė atidavė pagarbą garsiajai džiazo primadonai Ellai Fitzgerald. Albume „This Is New“ Dee Dee įamžino vokiečių kompozitoriaus Kurto Weillio kūrybą, romantiškoje programoje „J'ai Deux Amours“ – populiarias prancūzų dainas, o diske „Red Earth“ buvo įrašyta Afrikos ritmų įkvėpta muzika.
1986-aisiais dainininkė buvo nominuota ne mažiau prestižiniam Laurence'o Olivier apdovanojimui – už pagrindinį vaidmenį muzikiniame spektaklyje „Lady Day“, paremtame legendinės džiazo atlikėjos Billie Holiday gyvenimo istorija. Beje, prie Billie temos atlikėja sugrįžo po 24 metų – „Grammy“ pelniusiame albume „Eleanora Fagan (1915–1959): To Billie with Love“ skamba būtent šios vokalistės repertuaro kūriniai.
Paryžiuje ir Las Vegase gyvenanti atlikėja turi dvi dukteris ir sūnų. Vyriausioji dukra Tulani dirba motinos vadybininke, jaunėlė China Moses – populiari dainininkė ir Prancūzijos TV laidų vedėja.
Jūsų dėmesiui – Dee Dee Bridgewater atliekama daina „Lady Sings The Blues“: