„TV3 Grupė“ įsigyti „M-1“ radijo stočių negalės: kelią užkirto Konkurencijos taryba

Muzikos apdovanojimų „Aukso lašas 2019“ akimirka / Organizatorių nuotr.
Muzikos apdovanojimų „Aukso lašas 2019“ akimirka / Organizatorių nuotr.
Šaltinis: Pranešimas spaudai
A
A

„All Media Lithuania“ negalės įsigyti po 100 proc. trijų bendrovių, valdančių radijo stotis M-1, „M-1 plius“, „Lietus“, „Laluna“, „Raduga“, bei įmonės „Reklamos ekspertai“ akcijų. Konkurencijos taryba leidimo šiam sandoriui nedavė nustačiusi, kad įgyvendinus koncentraciją būtų sukurta ar sustiprinta dominuojanti padėtis arba itin apribota konkurencija radijo bei televizijos reklamos pardavimo rinkose, rašoma Konkurencijos tarnybos pranešime spaudai.

Pagal 2023 m. vasario 22 d. gautą pranešimą apie ketinimą vykdyti koncentraciją bendrovė „All Media Lithuania“, transliuojanti TV3, TV6, TV8 ir „TV3 Plius“ televizijos programas, planavo įsigyti tris įmones, valdančias radijo stotis M-1, „M-1 plius“, „Lietus“, „Laluna“, „Raduga“, bei jose reklamą parduodančią bendrovę „Reklamos ekspertai“. Su „All Media Lithuania“ susijusi bendrovė „All Media Radijas“ radijo dažniais transliuoja „Power Hit Radio“, internetu – „Power Gold“ radijo programas bei parduoda reklamą, o „All Media Digital“ valdo tv3.lt ir kitas interneto svetaines, kur taip pat parduoda reklamą.

Konkurencijos taryba siekė nustatyti, ar įgyvendinus minėtą sandorį nekils neigiamų pasekmių konkurencijai radijo bei televizijos reklamos pardavimo rinkose, nes „All Media Lithuania“, kuri šiuo metu turi didelę televizijos reklamos rinkos dalį, po koncentracijos prisijungusi didžiausią Lietuvoje radijo stočių grupę, reikšmingai padidintų savo dalį ir radijo reklamos rinkoje.

Institucija atliko išsamią ekonominę analizę: vertino sandorio šalių užimamas rinkos dalis ir konkurencinį artumą, rinkos dalyvių parduodamos reklamos apimtį, jų bei konkurentų plėtros galimybes, tikimybę naujiems dalyviams įeiti į radijo programų transliavimo rinką ir kt. Ekspertai kreipėsi ir gavo paaiškinimus ne tik iš koncentracijos dalyvių bei jų konkurentų, bet ir iš reklamos agentūrų, taip pat – iš Lietuvos bendrovių, perkančių reklamą įvairiose televizijos bei radijo programose.

Išanalizavusi gautus atsakymus bei surinktus duomenis, Konkurencijos taryba nustatė, kad sandorio šalių valdomos radijo stotys M-1 ir „Power Hit Radio“ yra artimos konkurentės radijo reklamos pardavimo rinkoje, o jų tarpusavio konkurencija yra reikšminga. Po sandorio ši tarpusavio konkurencija būtų panaikinta, koncentracijos šalys užimtų didžiausią radijo reklamos rinkos dalį pagal pajamas, valdytų didžiausią klausyto laiko dalį turinčias radijo stotis ir dar labiau padidintų atotrūkį nuo kitų konkurentų. Atsiradus tokiam dideliam rinkos žaidėjui, Konkurencijos tarybos vertinimu, kitoms radijo stotims būtų apsunkintos galimybės veiksmingai konkuruoti, o radijo reklamos pirkėjai turėtų mažiau pasirinkimo alternatyvų.

Dar viena institucijos identifikuota neigiama sandorio pasekmė konkurencijai yra susijusi su bendrovės „All Media Lithuania“ galimybe taikyti reklamos pardavimo siejimo praktiką, kai reklamos pirkėjams, perkantiems ir televizijos, ir radijo reklamos paketus iš jos valdomų žiniasklaidos priemonių, būtų siūlomos nuolaidos.

Savaime nėra draudžiama sieti televizijos ir radijo reklamos pardavimą, tačiau itin koncentruotoje rinkoje tokia praktika būtų žalinga, jeigu ją taikytų didelę rinkos dalį užimanti bendrovė. Kadangi po sandorio „All Media Lithuania“ galėtų televizijos ir radijo reklamos siejimo praktiką taikyti ir M-1 grupės atžvilgiu, Konkurencijos taryba įžvelgia riziką, kad reklamos pirkėjai būtų skatinami dar aktyviau pirkti reklamą iš „All Media Lithuania“ priklausančių televizijos ir radijo stočių, atitinkamai mažindami pas konkurentus užsakomos reklamos apimtis.

„Konkurentai, negalintys pasiūlyti panašių susietos reklamos paketų, prarastų dalį pajamų, sumažėtų jų galimybės investuoti į programų turinį ir išlaikyti auditoriją, būtų apsunkinta tiek jų plėtra, tiek naujų dalyvių įėjimas į rinką. Nelikus pakankamo konkurencinio spaudimo ir susilpnėjus konkurentams, ilgainiui koncentracijos dalyviai galėtų padidinti reklamos paslaugų kainas“, – sakė Konkurencijos tarybos pirmininkė Jolanta Ivanauskienė.

Sandorio šalys, susipažinusios su išvadomis dėl galimo neigiamo poveikio konkurencijai, teikė Konkurencijos tarybai atsiliepimus ir papildomus argumentus, tačiau institucija vertinimo nepakeitė.

„All Media Lithuania“ pasiūlė prisiimti įsipareigojimus – parduoti „Power Hit Radio“ valdančią bendrovę „All Media Radijas“ ir netaikyti televizijos bei radijo reklamos susiejimo praktikos. Vis dėlto Konkurencijos taryba pripažino, kad įsipareigojimai nepašalintų identifikuotų neigiamų pasekmių konkurencijai. Įsipareigojimas netaikyti televizijos ir radijo reklamos siejimo praktikos nebūtų efektyvus, nes reikalautų nuolatinės ir itin sudėtingos priežiūros, kurios dėl reklamos pardavimo specifikos būtų neįmanoma užtikrinti.

Įvertinusi visą surinktą informaciją ir aplinkybes, Konkurencijos taryba nusprendė neduoti leidimo bendrovei „All Media Lithuania“ vykdyti koncentraciją įsigyjant po 100 proc. bendrovių, valdančių radijo stotis M-1, „M-1 plius“, „Lietus“, „Laluna“ ir „Raduga“, bei įmonės „Reklamos ekspertai“ akcijų, nes dėl sandorio būtų sukurta ar sustiprinta dominuojanti padėtis arba itin apribota konkurencija radijo ir televizijos reklamos pardavimo rinkose.

Nekonfidenciali Konkurencijos tarybos nutarimo versija artimiausiu metu bus paskelbta institucijos interneto svetainėje.

Nutarimas gali būti skundžiamas Vilniaus apygardos administraciniam teismui per vieną mėnesį nuo jo įteikimo arba paskelbimo institucijos interneto svetainėje dienos.

TV3: draudimas įsigyti „M-1“ – neigiamas signalas žiniasklaidai ir verslui

„All Media Lithuania“ išplatintame pranešime teigė apgailestaujanti dėl Konkurencijos tarybos (KT) draudimo įsigyti „M-1“ valdomų radijo stočių grupę. Bendrovė teigė, kad ilgalaikę sprendimo žalą patirs tiek Lietuvos žiniasklaida, tiek ekonomika.

„Konkurencijos taryba sudavė smūgį ne vien mūsų verslui – daug didesnį nerimą kelia sprendimo poveikis visos žiniasklaidos ateičiai“, – teigia Laura Blaževičiūtė, „All Media Lithuania“ generalinė direktorė.

Pasak L.Blaževičiūtės, „TV3 Grupei“ priklausanti UAB „All Media Lithuania“ Lietuvoje konkuruoja su tokiais žaidėjais, kaip „Google“, „Meta“ („Facebook“, „Instagram“), „Youtube“, „Spotify“ ir kitais. Šie žaidėjai jau šiandien užima reikšmingą Lietuvos reklamos rinkos dalį, o vartotojai su jais praleidžia vis daugiau laiko. Todėl išlikti norintis vietos verslas turi ieškoti būdų, kaip užtikrinti reklamos efektyvumą ir sėkmingą konkurenciją. Sparti technologijų raida lėmė, kad naujos skaitmeninės radijo stotys ir televizijos lengvai gali steigtis, nepriklausomai nuo dažnių prieinamumo šalyje.

„Prieš globalius milžinus galime atsilaikyti tik investuodami į kokybišką ir auditorijai patrauklų turinį, darbuotojus bei reklamos užsakovams vertę keliančius sprendimus. Tai reikalauja milžiniškų resursų, prieinamų tik plečiant veiklą. Siekis įsigyti „M-1“ grupę, mums reiškė galimybes auginti veiklos efektyvumą ir kovoti dėl auditorijos, daugiau investuojant į turinio kokybę“, – pabrėžia L.Blaževičiūtė.

„M-1“ radijo stočių grupę sudaro Lietuvoje gerai žinomos ir klausytojų pamėgtos radijo stotys „M-1“, „Lietus“, „M-1 Plius“, „Laluna“, „Raduga“ ir internetinė radijo stotis „M-1 Dance“.