Vaikystės draugystė virto verslu: lietuviai siūlo dirbtiniu intelektu pagrįstą identifikaciją
Finansinės naudos siekiantys ir tapatybės vagystėmis šiam tikslui pasinaudojančius sukčius bando sutramdyti ne tik finansinių nusikaltimų pareigūnai, bet ir verslas. Į šią sritį gana aktyviai įsitraukę ir startuoliai. Vienas iš jų – lietuvių sukurta tapatybės patvirtinimo technologija „iDenfy“.
Vienas iš startuolio įkūrėjų Gediminas Ratkevičius pasakoja, kad idėja kurti naują paslaugą verslams kilo kartu su vaikystės draugu Domantu Čiulde.
„Nuo vaikystės esame pažįstami ir bendraudavome kartas nuo karto. Domantas turėjo sistemą, kuri padeda apsaugoti nuo mokėjimų iš vogtų kortelių. Tuo metu, kai žmogus atlieka mokėjimą, yra tikrinama jo lokacija, IP adresas, socialiniai tinklai. Pagalvojome, kad galėtume pasiūlyti šią paslaugą ir Lietuvos verslams“, – prisiminė pašnekovas.
Kadangi G. Ratkevičius jau turėjo pakankamai verslo kontaktų Lietuvoje, o D. Čiuldė buvo grįžęs į tėvynę po gyvenimo Didžiojoje Britanijoje, vyrai pradėjo lankyti potencialius klientus ir dalintis savo idėja.
„Didelė dalis pastebėjo, kad mūsų siūlomai paslaugai didelio poreikio nėra, tačiau buvo vis minima, kad greitai keisis Europos Sąjungos registracijos identifikavimo reikalavimai. Todėl turimą sistemą pradėjome plėtoti, pridėjome veido atpažinimo technologiją ir taip nuo mokėjimo kortelių apsaugos perėjome į klientų identifikacijos internetu“, – kaip pasikeitė pirminė verslo idėja, pasakojo G. Ratkevičius.
Šiuo metu startuolis „iDenfy“ jau apie metus savo produktą vysto įsikūręs Kauno mokslo ir technologijų parke. Nors vienas iš įkūrėjų turėjo nemažai patirties Anglijoje, vis dėlto nuspręsta kurtis Lietuvoje.
„Nusprendėme pirmus žingsnius žengti Lietuvoje, tuomet išanalizuoti, kokie yra kitų rinkų poreikiai ir reikalavimai, ir bandyti eiti į užsienio rinkas, – kalbėjo startuolio vadovas. – Lietuvoje mums tikrai buvo pradėti paprasčiau, nes čia visi daug lanksčiau ir atviriau žiūri į vietinių žmonių projektus.“
Lietuvis prisipažino, kad dirbant Kaune jaučiamas tam tikrų darbuotojų trūkumas, tačiau kita vertus antrame pagal dydį šalies mieste mažesnė konkurencija tarp darbdavių. Nors mažesnėje rinkoje darbuotojų ir mažiau, vis dėlto tampa lengviau konkuruoti dėl specialistų, nes jų yra, o didelių įmonių ne tiek ir daug.
Pasitelkė dirbtinį intelektą
Savo sukurtoje technologijoje „iDenfy“ kūrėjai pasitelkė ir dirbtinį intelektą, kurio sistema mokosi vis pažangiau identifikuoti naujų vartotojų registracijas.
„Kadangi dirbame su vaizdų atpažinimu, šioje sistemoje ir naudojame dirbtinį intelektą. Žiūrime ir skaičiuojame nuotraukos triukšmingumą specialiais algoritmais. Kai atliekama dokumento nuotrauka, analizuojami jos atspalviai, filtrai ir turint didelę duomenų bazę tikrinama, ar dokumentas yra originalus, ar jo paviršius laminuotas. Tikriname tuos dalykus, kurių gyva akis nemato, tačiau specialus algoritmas gali atskirti“, – aiškino verslininkas.
Šiuo metu jau yra sukurta pakankamai daug skirtingų tapatybės identifikavimo būdų internetu, pavyzdžiui, internetine bankininkyste ar mobiliuoju parašu, tačiau pašnekovas teigė, kad jų sukurta sistema turi privalumų.
„Kad turėtumėte elektroninį parašą, jums reikia išeiti iš namų ir sudaryti sutartį su mobiliojo ryšio paslaugas teikiančia įmone, o dėl elektroninės bankininkystės – su banku. Tai papildomas žingsnis, kurį turi padaryti vartotojas, – pasakojo G. Ratkevičius. – Antra, pavyzdžiui, būdamas Vokietijoje negalėsite išsinuomoti automobilio prisiregistruodamas su mobiliuoju parašu, nes užsienio šalyse bendrovės neturi techninės galimybės šį būdą identifikuoti. Mūsų atveju vartotojui tereikia turėti įrenginį su kamera, ką dabar turi kiekvienas išmanusis įrenginys, ir dokumentą.“
Didžiulė rinka
Nors bendrovei sekasi gana sėkmingai ir greitai žengti į priekį, iššūkių verslininkų laukia taip pat nemažai. Kaip paminėjo pašnekovas, rinkoje yra nemažai konkurentų tiek JAV, tiek Europoje, kurie siūlo panašias paslaugas.
„Tai labai paklausi paslauga, nes tai ir didelėje dalyje rinkų privalomas dalykas. Skaičiuojame, kad pasaulyje yra apie 4 mlrd. aktyvių vartotojų, kurie vidutiniškai per metus apie 5 kartus pasinaudoja tapatybės patvirtinimu. Taigi tai yra apie 20 mlrd. identifikacijų per metus. Todėl natūralu, kad yra ir ne vienas paslaugos teikėjas“, – kalbėjo jis.
Nepaisant to, vienas iš startuolio „iDenfy“ įkūrėjų įsitikinęs, kad jų siūloma paslauga turi privalumų prieš konkurentus.
„Mes darome identifikaciją pagal nuotrauką, kai kiti daro pagal akies rainelę ar piršto antspaudą. Stengiamės būti kuo lankstesni iš techninės pusės, nes skirtingose teritorijose galioja skirtingi reikalavimai. Turime daug IT srityje dirbančių žmonių, todėl galime sistemą pritaikyti prie individualių kliento poreikių. Be to, ir kainodaros klausimas mums palankus, kur esame lankstesni. Taip pat mūsų sistema patogi naudotis tiek klientui, tiek galutiniam vartotojui, – vardijo verslininkas. – Nuolat analizuojame konkurentus ir žiūrime, kur yra jų silpnosios vietos. Bandome tas vietas išnaudoti ir paversti mūsų stiprybėmis.“
Šiuo metu didžioji dalis „iDenfy“ identifikavimo sistema besinaudojančių įmonių – lietuviškos, tačiau startuoliui jau pavyko pasirašyti keletą sutarčių ir su tarptautinėmis įmonėms. Tai, pasak G. Ratkevičiaus, labai svarbu bandant pritraukti investicijų. Paslauga besinaudojančios įmonės dirba finansiniame sektoriuje (elektroniniai pinigai, mobiliosios piniginės, greitieji kreditai, sutelktinis finansavimas). Taip pat šia identifikacija gali naudotis lošimo ir lažybų internetu platformos, kriptovaliutų keityklos ir elektroninės prekybos atstovai.
Ateityje planuojama į klientų sąrašą įtraukti ir valstybines institucijas, kurios teikia paslaugas gyventojams internetu ir taip pat turi juos identifikuoti prieš prijungiant prie sistemos.
„Esame etape, kur planuojame kuo sparčiau žengti į užsienio rinką. Jau turime pasirinkę kelias rinkas, į kurias norime plėstis. Biurų tose rinkose atidaryti nežadame, tačiau samdysime vietos vadybininkus, kurie plėtos verslą tose rinkose“, – apie savo artimiausius planus kalbėjo pašnekovas.
Kol Europos Sąjungos šalyse savo produktą startuolis pardavinėja kaip būtiną pagal galiojančius reikalavimus, užsienio rinkose žadama jį siūlyti kaip pridėtinės vertės produktą.
„Naudojantis mūsų paslauga įmonėms Amerikoje ar Azijoje nereikėtų turėti papildomo darbuotojo, kuris rankiniu būdu vertintų identifikaciją. Mes tai atliekame automatiniu būdu ir taip geriname vartotojo patirtį, įmonei taupome kaštus“, – pastebėjo jis.