Vida Strasevičiūtė – apie tvarią madą: visiems metų laikams tinkamas paltas egzistuoja
Kaunietė Vida Strasevičiūtė (28) kadaise baigė Taikomosios dailės ir verslo bakalauro studijas Šiaulių Universitete, vėliau Kostiumo dizaino mokėsi Vilniaus dailės akademijoje, o dabar ji – viena iš projekto „Upcycled by LT“ įkūrėjų. Šiandien moteris labai drąsiai ir entuziastingai kalba apie tvarią madą mūsų visuomenėje ir jos reikšmę.
Papasakokite, kaip atsirado tvarios mados projektas „Upcycled by LT“.
Į tvarią madą pasinėriau studijų metu ir ilgainiui supratau, kad save kaip kostiumo dizainerę matau būtent šiame lauke. Idėjų kildavo daug, eksperimentų sukurta gausybė, tačiau realia veikla tai tapo bendraminčių ir bendradarbiavimo dėka. Dizaineris Thomas Bara, menininkė Lina Žvirblytė ne tik suteikė drąsos, bet ir prisijungė bendrai veiklai. Galima sakyti – priėmė šį iššūkį. O kur dar būrys puikių skirtingų sričių profesionalų, kurie yra mūsų projekto stiprus užnugaris.
Daugelis dar nežino, kas yra toji tvari mada, kaip trimis žodžiais ją apibūdintumėte?
Sąmoninga.
Sąžininga.
Žmogiška.
Kaip, jūsų nuomone, reiktų skatinti švietimą apie tvarią madą Lietuvoje?
Kalbant apie visuomenės švietimą, vienintelis būdas – kalbėti. Tiems, kas supranta tvarios mados aktualumą, kūrėjams, kurie tuo užsiima, reikėtų garsiai kalbėti kodėl ir kaip jie tai daro, kokias vertybes savo veikla nori perteikti. Kitas labai svarbus būdas yra tvarios mados kaip disciplinos įtraukimas į aukštųjų mokyklų programas. Tame yra mūsų dizaino ateitis.
Kodėl svarbu išmanyti šią sritį?
Manau, kad kiekvienas studijuojantis madą, kostiumo dizainą, privalo išmanyti skirtingas mados pramonės puses. Problemines taip pat. Tvari mada ir yra judėjimas, iškeliantis skirtingas mados lauko problemas ir siūlantis alternatyvas, būdus joms spręsti ar procesams optimizuoti. Taip pat tai tampa veiklos sritimi, kurią renkasi kūrėjai nenorintys žaisti, pagal greitėjančios mados diktuojamas taisykles.
Aš tikiu, kad kuo anksčiau ir daugiau apie tvarią madą bus kalbama, tuo sąmoningesni ir atsakingesni bus mūsų kūrėjai.
Žinau, kad darote labai įdomius daiktus iš visokių likučių, koks buvo pirmasis, kurį pagaminote?
Pirmiausiai su dizaineriu Thomu Bara 2016 metais kūrėme kolekciją. Pirmieji gaminiai pateko į Locals.lt parduotuvę, vėliau žengėm „Mados Infekcijos“ podiumu. Tai buvo eksperimentinė kolekcija, kurioje sujungėme savo kūrybines ir technologines žinias. Beveik tuo pačiu metu, kartu su menininke Lina Žvirblyte pradėjome kurti tvarų produktą – upcycled by SparrowV moduliuojamą paltą. Tai produktas, kurio dizaino procesas užtruko ilgiau dėl jo funkcionalumo ir kompleksiškumo. Ir šiai dienai didžiuojamės, jog jis buvo įvertintas tarptautinės komisijos ir šiais metais laimėjome antrąją vietą Lietuvos dizaino konkurse, kostiumo dizaino kategorijoje. Jeigu trumpai – tai paltas visiems metų laikams. Jį sudaro trys dalys: lietpaltis, vilnonis paltas ir kailinis paltas. Pastarieji du yra gaminami iš likučių ir kailio atraižų. Kiekvieną šių dalių galima tiek įsigyti, tiek dėvėti atskirai, tačiau tai, kas jį daro išskirtiniu – jas galima sujungti į vieną. Tai reiškia, kad lietpaltį galima dėvėti ištisus metus, o šaltuoju metų laiku papildomai turėti paltą, kuris gali tapti pašiltinimu lietpalčiui arba tiesiog būti dėvimas atskirai.
Ar lygiuojatės į pasaulinio garso tvarios mados pradininkus? Jei taip, į kokius?
Negalėčiau sakyti, kad į kažką lygiuojamės. Tvari mada yra laukas, kuriame yra daug erdvės kūrybiškumui ir naujoms idėjoms. Tačiau žaviuosi kūrėjais, kurie yra daug pasiekę ir akademinėje srityje, taip pat veikia kaip aktyvūs socialiniai švietėjai. Viena jų – Estijos dizainerė Reeta Aus, parašiusi disertaciją tvarios mados ir upcycling tema ir sėkmingai vystanti savo vardo verslą. Orsola de Castro, kita nuostabi moteris, aktyviai veikianti tvarioje madoje, nuo prekės ženklo „From Somewhere“ vystymo iki indėlio į Londono mados savaitės eko mados vystymo, ir galiausiai, pasaulinės organizacijos „Fashion Revolution“ įkūrimo, kuri ragina socialinės medijos vartotojus domėtis ir klausti gamintojų, kas pagamino jų drabužį #whomademyclothes. Taip skatinant mados pramonės veiklos skaidrumą.
Kaip manote, ar tvarios mados ateities „nesuris“ populiarioji, greitoji mada? Kaip sumažinti jos įtaką?
Greitosios mados įtaką sumažinti vargu ar pavyks, dėl daugybės ekonominių, socialinių priežasčių. Greitėjantys tempai, lengvėjantis apsipirkimas, kuo daugiau vartoti pratinama visuomenė – faktoriai sukantys šią karuselę vis smarkiau. Bet laimei, vis daugėja žmonių, kurie pavargsta ir persvarsto savo poreikius ir vertybes. Ir tikrai tokių daugėja. Lietuvoje – taip pat. Tokie žmonės tampa sąmoningais vartotojais, kurie siekia individualumo įsigydami prekes su istorija, supranta tvarumo ir darnos sąvomų reikšmę, vertina rankų darbą. Apie ką ir yra tvari mada. Ji nekonkuruoja su greitaja mada, tai yra kitokios istorijos kūrimas, sumažėjęs atstumas tarp gamintojo ir kliento, siekis kurti gaminius su didesne atsakomybe prieš gamtą ir žmogų, skirtą atsakingam kito žmogaus naudojimui kuo ilgesnį laiką.