Dizainerė R.Paulauskė – apie „nuogą“ madą, Lietuvos pūstalūpes ir mūsų atlikėjus: „Atrodo lyg vargšiukai“

Reda Paulauskė, Bianca Censori, M.A.M.A / Asmeninio albumo, Vida Press, BNS nuotr.
Reda Paulauskė, Bianca Censori, M.A.M.A / Asmeninio albumo, Vida Press, BNS nuotr.
Gerda Šlyterytė
Šaltinis: Žmonės
A
A

Reda Paulauskė pelnė ne tik Lietuvos, bet ir tarptautinį pripažinimą – jos kuriamus rūbus vilkėjo tokios žvaigždės kaip aktorė Eva Longoria ir modelis Arizona Muse. Vis dėlto, dizainerei mada – ne tik estetika, bet ir vertybės, kurias matome viešumoje. R.Paulauskė portalui Žmonės.lt davė išskirtinį interviu ir papasakojo, kodėl Kanye Westo žmonos Biancos Censori pasirodymas „Grammy“ apdovanojimuose beveik nuogai – mada, kaip Lietuvos mados industrijai trukdo nepilnavertiškumo jausmas, ir ko ant žurnalų viršelių ji matyti nebenorėtų.

Lietuviška mada užkariauja užsienio įžymybių spintas

Dizainerė, prekės ženklo „Reda Paula“ įkūrėja Reda Paulauskė savo kurtais drabužiais rengia ne tik Lietuvos, bet ir užsienio garsenybes. Jos kolekcijomis susidomėjo tokios žvaigždės kaip aktorė Eva Longoria bei modelis Arizona Muse. Kaip pasakoja pati Reda, abi įžymybės pasirinko jos kurtus rūbus būtent dėl tvarumo idėjos.

„Eva yra moteris, žiūrinti į priekį ir nepriklausoma. Ji yra filantropė, verslininkė, aktyvistė, kuri pasireiškia už moterų ir imigrantų teises, tad smagu, kad mano suknelė puošė ją“, – su šypsena veide portalui Žmonės.lt pasakoja dizainerė R.Paulauskė.

Arizona Muse dabar žinoma kaip tvarios mados aktyvistė, todėl natūralu, kad taip pat rado kelią pas Redą.

Tiesa, nors tvarumas ir buvo pagrindinė R.Paulauskės kūrybos idėja, laikui bėgant ji pastebėjo, kad klientės ieško ne tik tvarios, bet ir vertybėmis užpildytos mados.

Dizainerė Reda Paulauskė
Dizainerė Reda Paulauskė / Asmeninio albumo nuotr.

„Tvarumas man tapo norma. Dabar aš iš savo klienčių išgvildenau kitas vertybes, tokias kaip moterų nepriklausomumo skatinimas ir padrąsinimas siekti savo tikslų“, – sako dizainerė.

Kaip „Chanel“ skatino moteris išlįsti iš korsetų, taip savo kūryba R.Paulauskė tikisi įkvėpti moteris pažvelgti į natūralumą ir nusigręžti nuo greitosios mados.

Nepaisant sėkmės, Reda nesureikšmina ir galimų dizaino idėjų vagysčių. Ji įsitikinusi, kad globaliame pasaulyje kūrėjai negali išvengti panašių kūrinių – juk mato tuos pačius meno objektus ir lankosi tose pačiose vietose. Reda atsako užtikrintai: „Mus įkvepia labai panašūs dalykai, todėl gali būti, kad tuo pačiu metu kūrėjai kuria panašius objektus. Vagyste – tikrai nepavadinčiau.“

Dizainerė Reda Paulauskė
Dizainerė Reda Paulauskė / Asmeninio albumo nuotr.

Bianca Censori padėjo tašką nuogai madai, o kas toliau?

Mados pasaulis nuolat stebina drąsiais sprendimais, o vienas iš jų – reperio Kanye Westo žmonos, modelio ir architektės Biancos Censori pasirodymas ant raudonojo kilimo beveik nuogai vasario pradžioje vykusiuose „Grammy“ apdovanojimuose. R.Paulauskė portalui Žmonės.lt sako, kad šis įvykis privertė susimąstyti turbūt daugumą pasaulio dizainerių.

„Kaip aprengti moterį, kuri nenori nieko rengtis? Kaip ją aprengti, jeigu ji nori būti nuoga?“ – savęs klausė Reda.

Tik pamačiusi B.Censori įvaizdį ant raudonojo „Grammy“ kilimo, R.Paulauskė iš karto pradėjo mąstyti, kas mados pasaulio laukia toliau. Dizainerė įsitikinusi, kad mados ateitis – konservatyvumas: „Turbūt nustebintų tik daugiau rūbų. Mes jau pripratome prie nuogumo: iš pradžių buvo trumpi sijonai, apnuogintos kojos, tuomet pilvukas, didesnė iškirptė. Vėliau sekė ir perregimos suknelės, o dabar – viskas atvira. Žinoma, Bianca dėvėjo perregimą tiulio suknelę, kurią Kanye Westas, sakė, primatavo labai daug kartų. Vis dėlto, ir aptempta suknelė turėtų tikti figūrai.“

R.Paulauskė mano, kad konservatyvus stilius su savimi atsineš ir retro bei klasikos „prieskonį“: „Grįš moteriški klasikiniai sijono kostiumėliai su švarku. Ofiso įvaizdis jau dabar tapo labai populiarus. Galbūt po truputį į madą ateis ir penkiasdešimtųjų suknelės.“

Bianca Censori ant „Grammy“ raudonojo kilimo
Bianca Censori ant „Grammy“ raudonojo kilimo / Vida Press nuotr.

Dizainerė spėja, kad žvaigždžių pasaulyje dirbtinumo yra labai daug.

„Kanye Westas mėgsta provokuoti, visada nori palikti pėdsaką, parodyti savo dominavimą, galią. Aišku, manau, kad Bianca su šia idėja sutiko. Galbūt jie tai priima kaip žaidimą, jiems smagu, jie nori to dėmesio“, – apie B.Censori pasirodymo motyvą svarsto R.Paulauskė.

Nepaisant to, kad Biancos įvaizdis buvo be galo atviras, Reda įsitikinusi, kad tai – tikrai mada: „Įvairūs iškirpimai netikėtose vietose, atviri rūbai paskutiniu metu buvo labai populiaru. O tai, kas yra populiaru, tuo metu yra ir madinga. Biancos pasirodymas yra mada ir įeis į mados istoriją.“

Lietuviškos mados neremia dėl nepilnavertiškumo jausmo

Lietuviškos mados pasaulis taip pat susiduria su iššūkiais. R.Paulauskė aiškina, kad Lietuva turi daug talentingų kūrėjų, tačiau daugelis jų neišgyvena dėl vietinių palaikymo trūkumo: „Jie emigruoja, keičia savo profesiją. Dažnas, kuris gali įpirkti originalius, gerų audinių, kokybiškus rūbus ar aksesuarus, perka žymių brandų (prekės ženklų – red. past.) drabužius, jam svarbu etiketės. Jis net nepažvelgs į tai, ką mūsų kūrėjai daro.“

Pati dizainerė galvoja, kad tokioms tendencijoms yra kelios priežastys.

„Galbūt tai – nepilnavertiškumo kompleksas, kai logotipu tu nori pasakyti kažką, ko žodžiais pasakyti nemoki. Mes Baltijos šalyse esame, manau, stipriausi, bet būtumėme dar stipresni, jeigu jaustumėme tą palaikymą“, – kalbėdama portalu Žmonės.lt pabrėžia R.Paulauskė.

Dizainerė Reda Paulauskė
Dizainerė Reda Paulauskė / Asmeninio albumo nuotr.

Iš kur atsirado nepilnavertiškumo jausmas ir kodėl jis galėtų daryti įtaką žmonių pasirinkimui rinktis užsienio rūbų prekės ženklus, Reda svarsto jau ilgai: „Galbūt tai atėjo iš politikos, iš istorijos – iš to, kad mes buvome priespaudoje. Galbūt ir iš to, kas vyksta dabar – įvairūs korupcijos atvejai. Mes pradedame neigiamai vertinti savo šalį ir galvoti: „Lietuvoj nieko gero, čia kainos didelės, čia viskas brangu, negražu. Geriau nusipirksiu „Chanel“, pasirodysiu, pakelsiu savo vertę.“ Iš tikrųjų, turėtų būti kitaip.“

Dizainerė dalijasi ir įspūdžiais apie kitų valstybių mados pasaulį: „Prancūzai palaiko prancūzų kūrėjus, jie net nenori įsileisti kažko svetimo. Jeigu kažkas iš svetimų padaro šou Prancūzijoje, tai ateina tos tautybės žmonės, bet patiems prancūzams neįdomu, ką kitatautis atveža.“

R.Paulauskė šią situaciją vertina atvirai: „Visur mums blogai. Kaimyno žolė atrodo žalesnė. Lygiai taip pat ir užsienio brandai geresni. Visi nori nuolaidų baisiausių, o tada žiūri, kad jau į nulį darai. Tai paremkime ir leiskime užaugti lietuvių kūrėjams.“

Nuomonės formuotojai ir pūstalūpės – nuostolis ne tik rinkai, bet ir jaunimo savivertei

Dizainerė teigia, kad žalą lietuviškos mados industrijai gali daryti ir nuomonės formuotojai. Dažnas garsus turinio kūrėjas tampa greitosios mados įmonių ambasadoriumi, o Lietuvos rinka – per maža jam išgyventi.

„Kai kurie influenceriai nusiperka garsių prekės ženklų dalykų, kad pasirodytų, jog jie – tarptautiniai, galbūt sulauktų tarptautinių prekių ženklų dėmesio. Ir jiems yra cool (šaunu – red. past.) nusipirkti kažką tokio, bet neparemti lietuvio. Daug bendradarbiauju su turinio kūrėjais, dauguma stengiasi padėti, bet ta rinka jiems yra per maža.“

Dizainerė Reda Paulauskė
Dizainerė Reda Paulauskė / Asmeninio albumo nuotr.

Vis dėlto, Redai atrodo, kad Lietuvos grožio standartai turėtų kelti pyktį: „Mes instagrame taip norime tobulo gyvenimo ir matyti tobulus žmones. Pūstalūpės yra keliamos ant žurnalų viršelių.“

R.Paulauskė su juoku prisimena pokalbį su draugu iš Prancūzijos. Tuomet Reda jam parodė lietuviško žurnalo viršelį, o prancūzas – negailėjo kandžių žodžių: „Prancūzai pamatytų, sakytų: „Čia rusiškas žurnalas.“ Prancūzai taip nedaro, niekada nedarytų.“

Reda įsitikinusi, kad būtent tokios lietuviškos mados tendencijos gali žaloti ir paauglius bei vaikus.

„Pas mus būna aukštinamos pūstalūpės su padidintomis krūtinėmis. Antraštės sako: milijonierė. Kas tada jaunoms mergaitėms ir paaugliams lieka? Juk jie galvoja, kad, jeigu nori būti sėkmingu ir milijonieriumi, turi ieškoti pinigų, kaip save tobulinti, bet negalvoja, kad reikia mokytis, kažką į galvą dėti. Jie galvoja, kaip save turbinti, arba susirasti kažką turtingą, kad juos paturbintų“, – dėl socialinių tinklų įtakos jaunuolių mąstymui jaudinasi lietuvių dizainerė.

Dizainerė mano, kad įvaizdžiu eksperimentuoti mėgsta paaugliai, kadangi jie nori susirasti draugų, priklausyti tam tikrai grupei. Vis dėlto, to padaryti savo žodžiais ar darbais jie negali – yra tam per jauni.

„Kai suaugę žmonės, kurie galėtų turėti, ką pasakyti, prisiturbina ir rodo tokius pavyzdžius, kokius matome viešumoje, tai yra negražu“, – su portalu Žmonės.lt atvirai dalijasi Reda Paulauskė.

Dizainerė Reda Paulauskė
Dizainerė Reda Paulauskė / Asmeninio albumo nuotr.

Toliau – tik natūralumas

Vis dėlto, pasaulis vis dažniau propaguoja natūralumą, o tai darančių žmonių vis dažniau matome ir Lietuvoje. Tai džiugina ir pašnekovę: „Man tai labai žavu, jog Pamela Anderson, kuri pati turėjo implantus, juos išsiėmė ir dabar propaguoja natūralų grožį, įvaizdį be makiažo. Tai – ateitis.“

„Lietuvoje aš pasidžiaugiu influencerėmis lietuvėmis, kad įkelia vaizdo įrašų, kur jos be makiažo – taip gražu ir žavu būna. Norėtųsi, kad to būtų daugiau. Man atrodo, kad prisiturbina, prisidažo tie, kurie neturi ką pasakyti. Jeigu turi, ką pasakyti, tau nereikia nieko“, – savo nuomonę išsako Reda.

Žemi Lietuvos standartai ir patyčių mada

R.Paulauskė akylai sekė Lietuvos ir užsienio didžiuosius popkultūros įvykius: M.A.M.A apdovanojimus, „Grammy“, taip pat ir Kendricko Lamaro pasirodymą „Super Bowl“ metu.

„Muzika iš tikrųjų yra šiuolaikinė meno forma, kuri labiausiai ir greičiausiai paliečia žmogų. „Grammy“ žiūri ir stebiesi, kokio dydžio komanda dirba. O kai kurie mūsų atlikėjai, matosi, kad yra be stilistų, jų kostiumai netobuli. Mums to trūksta“, – įsitikinusi dizainerė.

Nors Reda yra linkusi dirbti su muzikantais, ji mano, kad gražių lietuvių pasirodymų turėtų stengtis visi: tiek stilistai ir dizaineriai, tiek patys atlikėjai.

„Mūsų atlikėjai atrodo kaip vargšiukai, lyginant su tuo, kas vyksta Amerikoje. Aišku, Amerikoje yra kiti pinigai, bet per kūrybingumą gali ir be pinigų tiek daug padaryti. Vis dėlto, pagalbos vienas kitam trūksta“, – apie dabartinę Lietuvos situaciją su portalu Žmonės.lt šneka dizainerė.

Dizainerė Reda Paulauskė
Dizainerė Reda Paulauskė / Asmeninio albumo nuotr.

Mada, kaip teigia pašnekovė, yra ne tik rūbai. Jeigu galėtų atsikratyti tam tikrų mados tendencijų, Reda atsikratytų dirbtinumo, maksimalizmo ir patyčių. Pasak jos, tai viešumoje ją erzina labiausiai: „Mane erzina, kai į televizijos laidas kviečiamos pūstalūpės, nevykę atlikėjai, kad iš jų pasijuoktų visuomenė. Tai čia visai madingas dalykas. Kam to reikia? Kad iš jų pasišaipytų?“

Po M.A.M.A apdovanojimų netilo kalbos apie ant scenos galimai vykusias patyčias, jas viešai sukritikavo ir žinoma atlikėja Jurga Šeduikytė. Tuo metu R.Paulauskė pastebi, kad Lietuvoje patyčios – deja, bet madinga.

„Nebenorėčiau matyti laidų, kuriose tyčiojamasi iš kaimo žmonių, iš žemesnį intelektą turinčių žmonių, galų gale skonio neturinčių žmonių. Nežinau, ar per M.A.M.A apdovanojimus vyko patyčios, nes nežinau, kaip jautėsi žmonės, apie kuriuos juokavo renginio vedėjai. Tačiau, palyginus su „Grammy“ apdovanojimais, mūsų vedėjų juokeliai tikrai buvo aštresni, ne tokie subtilūs“, – savo nuomone dalijasi dizainerė Reda Paulauskė.