„Jaunųjų liūtų“ konkursas griauna stereotipus: ar esame pasiruošę gyventi greta žmogaus su psichosocialine negalia?
Vykstant garsiajam reklamos kūrėjų festivaliui „Kanų liūtai“, Lietuvoje jau ne pirmus metus organizuojamas konkursas jauniesiems reklamos talentams – „Jaunieji liūtai“. Kovo 9 d. prasideda finalinis konkurso etapas, kurį organizuoja „15min group“ bei reklamos ir kūrybiškumo mokykla „The Atomic Garden“. O kovo 11 d. po kūrybinės sesijos paaiškės nugalėtojai – komisija įvertins, kuri jaunųjų reklamos kūrėjų komanda pasitelkė įdomiausius sprendimus ir profesionaliausiai atskleidė žmonių su negalia įtraukties problemą.
„Jaunųjų liūtų“ kūrybinėje sesijoje varžosi 20 komandų, jos rungiasi dėl galimybės atstovauti Lietuvai tarptautinėje arenoje – „Kanų liūtų“ festivalyje.
Kovo 9–11 d. vykstančiose kūrybinėse dirbtuvėse dalyvių poros turės sukurti ir pateikti komisijai kūrybinį reklamos sprendimą – spaudos maketą lauko reklamai ir skaitmeninės medijos idėją. Viso konkurso metu dalyviams padės konkurso partnerio – reklamos ir kūrybiškumo mokyklos „The Atomic Garden“ mokytojai Rimantas Stanevičius, Arnas Aukštikalnis, Stefanija Jokštytė, Gabrielius Jucevičius, Renata Šarkauskaitė, Giedrė Ona Šileikytė ir „BM Boutique“ partneris, kūrybos vadovas Antonio Bechtle.
Jaunųjų talentų tikslas – atkreipti dėmesį į žmonių su negalia padėtį visuomenėje, atkreipti dėmesį į problemas bei iššūkius, su kuriais jiems tenka susidurti. Geriausias sesijos metu sugeneruotas idėjas komandos pateiks komisijai, kuri vertins ir išrinks konkurso nugalėtojus, atstovausiančius Lietuvai tarptautiniame konkurse.
Į „Jaunųjų liūtų“ konkurso komisiją pakviesti: negalios teisių advokacijos ir komunikacijos ekspertė Simona Aginskaitė, „Synthesis Consulting Group“ prekių ženklų strategė Marija Bliuvaitė, „Imagine“ partnerė ir kūrybos vadovė Aistė Jakimavičiūtė-Bikauskė, LRT savireklamos vadovas Mantas Velykis, „Imagine“ prekių ženklų dizainerė ir meno vadovė Ugnė Rėčkė bei 15min kūrybos vadovas Justas Rožėnas.
Užduotis – kūrybiškai atskleisti negalios stigmų problemą
15min, „The Atomic Garden“ ir „Jaunujų liūtų“ konkurso partneris – Neįgaliųjų reikalų departamentas – jaunuosius reklamos kūrėjus šiandien pakvietė kūrybiškai pažvelgti į visuomenei itin svarbią temą – psichosocialinę negalią ir jos stigmas.
Psichosocialinę negalią turintys žmonės vis dar yra visuomenės paribyje, jie ne tik sunkiai įsilieja į aktyvų visuomenės gyvenimą, bet ir sunkiai sukuria socialinius ryšius, nors specialistai įsitikinę, kad dalis jų tikrai galėtų tai daryti. Didžiausias iššūkis šiems žmonėms – stigmos, jie dažnai yra siejami su agresija, nusikalstamumu ar smurtu, nors tyrimai rodo, jog psichosocialinė negalia nėra didesnė agresijos ar nusikalstamumo priežastis nei kitos galimos aplinkybės (alkoholis ir pan.).
„Jaunųjų liūtų“ reklamos talentai ir paprašyti per savo darbus atskleisti būtent žmonių su psichosocialine negalia įtraukties temą. Užduotis – kūrybiškai ir profesionaliai atkreipti visuomenės dėmesį, laužyti stereotipus, kad psichosocialinę negalią turintis žmogus visuomet yra agresyvus ir pavojingas.
Neįgaliųjų reikalų departamento prie socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorė Eglė Čaplikienė dalijosi įžvalga, kad jei žmogus su negalia apsigyvena kur nors kaimynystėje, dažniausiai aplinkiniai nebūna palankiai nusiteikę. „Arba protestuoja, arba išeina su transparantais, arba rašo laiškus savivaldybei, nors net nesusipažino su žmogumi. Tam stereotipui, kaip mes tai suvokiame, reikia pokyčių. Tikiu, kad mums tikrai pasiseks, visuomenė lengviau priims žmones su psichosocialine negalia“, – sveikindama konkurso dalyvius ir linkėdama sėkmės kalbėjo E. Čaplikienė.
Puiki galimybė skleistis
„Jaunųjų liūtų“ konkursą Lietuvoje organizuojančios „15min group“ rinkodaros ir vystymo vadovė Gabrielė Burbienė tikina, kad šis konkursas – puiki galimybė jauniems reklamos talentams parodyti savo kūrybiškumą ir potencialą, o šių metų tema kalba apie tai, kas svarbu ne tik Lietuvai, bet ir visam pasauliui.
Žmonių su negalia įtraukties tema – vis dar viena ryškiausių „Kanų liūtų“ festivalyje. „Šiame festivalyje pristatyti darbai sugriovė ne vieną stigmą apie negalią, pradedant jau klasika tapusiomis „Superhuman“ 2016 m. ir 2020 m. reklamomis apie paralimpinių žaidynių superžmones ir požiūrį į Dauno sindromą turinčius žmones keičiantį „The Hiring Chain“. Tikime, kad ir šiame konkurse subrandintos idėjos prisidės prie visuomenės mąstymo pokyčių.“
Neįgaliųjų reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorė Eglė Čaplikienė įsitikinusi, kad kūrybiškumas – vienas iš įrankių, galinčių pritraukti visuomenės dėmesį ir keisti jos nuostatas, o itin svarbu – jaunimo, kuris yra visuomenės ateitis, mintys, idėjos ir sprendimai: „Pasaulyje yra daug puikiai veikiančių žmonių su negalia įtraukties pavyzdžių, tačiau jų sėkmei reikėjo tikėjimo, kad visi turime mokytis, dirbti ir gyventi kartu.“
„The Atomic Garden“ direktorius Aivaras Šičkus įsitikinęs, kad dalyvaudami tokio masto konkurse jaunieji reklamos talentai gauna tikrai ne kasdien pasitaikančią galimybę žengti plačiau į pasaulį, o tuo žingsniu parodyti ne tik save, bet ir atkreipti dėmesį į itin jautrias ir svarbias problemas.
„Jaunųjų liūtų“ konkurso nugalėtojai bus išrinkti kovo 11 d., pasibaigus kūrybinei sesijai ir komisijai įvertinus dalyvių darbus.