L.Karaliūtę šokiravo beviltiškas senolės bandymas patekti į autobusą: nemoki internetu pirkti bilieto – lieki be skiepo?
„Karantinas galioja tik tiems, kurie pinigų neturi ir nemoka naudotis internetu?“ – retoriškai klausia Žmonės.lt kalbinta LRT laidos „Klauskite daktaro“ tyrimų žurnalistė, buvęs modelis Laima Karaliūtė, prieš kelias dienas susidūrusi su nemalonia realybe: tarpmiestinio autobuso bilieto internetu nemokanti nusipirkti senolė desperatiškai prašėsi priimama į autobusą, nes iš Ukmergės į Vilnių turėjo nuvykti suplanuoto COVID-19 skiepo. Deja, realybė tokia, kad dėl pandemijos taisyklių vietų autobuse – perpus mažiau, o pirmenybė jas užimti atitenka įsigijusiems bilietus internetu.
Laima Karaliūtė su Žmonės.lt pasidalijo savo istorija, iliustruojančia sudėtingą situaciją, kurių, įsitikinusi ji, Lietuvoje rastumėm ne vieną ir ne dvi. Internetu nemokantys naudotis senoliai negali nusipirkti tarpmiestinių autobusų bilietų, o pandemijos metu sumažinus tiek autobusų, tiek vietų juose skaičių, dažnu atveju telpa tik tie žmonės, kurie bilietą įsigijo internetu, nes tokiems keleiviams užimti vietas – pirmenybė, net jei senolei, kaip šioje situacijoje, – į kitą miestą būtina vykti dėl suplanuotos COVID-19 vakcinos.
„Vieni skraido į Tenerifę, kiti į Maldyvus, arba ir ten, ir ten. O štai močiutė negali iš Ukmergės nuvažiuoti į Vilnių, į onkologinį, gauti vakcinos nuo koronaviruso, nes nemoka internetu užsisakyti bilieto.
Šiandien važiavau autobusu iš Ukmergės į Vilnių. Draugai perspėjo, kad per dieną važiuoja vos du autobusai ir priima jie tik pusę galimų keleivių, nes tokios karantino taisyklės. Bilietą užsisakiau internetu prieš dieną.
Atvažiavo autobusas. Vairuotojas dešimčiai belaukiančių pasakė: neturintys internetinio bilieto liekate už borto. Tarp jų ir maždaug 80-ies močiutė. Kol vyksta aiškinimasis, į autobusą lipa pareigūnas ir patikrina, kad keleiviai būtų susėdę taip, kaip reglamentuoja karantino tvarka.
Vairuotojas pamoko: ponia, bilietus šiais laikais reikia užsisakyti internetu. Močiutė verkdama atsako: berniuk, aš nemoku.
Močiutė graudinasi ir prašo paimti ją, nes rytoj 9 val. ryte ji turi būti paskiepyta nuo Covid-19. Rodo invalidumo, onkloginio ligonio pažymėjimus, sako, kad gali važiuoti stovinti, gulinti ir net bagažo skyriuje. Vairuotojas atsako: ponia, tvarka yra tvarka.
Močiutė klausia, ką man daryti? Vairuotojas atšauna: kvieskite taksi. Močiutė gal ir kviestų, jei turėtų papildomus 100 eurų...
Paaiškėja, kad kitas autobusas į Vilnių tik rytoj 13 val. Vakcina akivaizdu jau bus nuplaukus, kaip vasario sniegas.
Supratęs, kad močiutė neturi finansų važinėti taksi iš Ukmergės į Vilnių, vairuotojas pamoko: ponia, bilietus šiais laikais reikia užsisakyti internetu. Močiutė verkdama atsako: berniuk, aš nemoku.
Situacija tokia, kad tik visiškai empatijos neturintis žmogus gali išlikti abejingas. Aš jau siūlausi močiutei užleisti „auksinę“ savo vietą. Nesvarbu, kad jau šešios vakaro, o rytoj anksti manęs laukia filmavimas Vilniuje. Kitų autobusų į Vilnių nėra.
Tuo metu prie močiutės prieina į autobusą taip pat nepatekęs vaikinas. Jis ramina verkiančią senolę ir sako: aš išsikviečiau taksi ir nuvešiu jus į Vilnių. Moku aš.
Klausimas – kiek močiučių negaus skiepo, ar kitų būtinų medicinos paslaugų, jei tarp žmonių nepasitaikys ŽMOGUS?“ – klausia L.Karaliūtė.
Žmonės.lt kalbinta L.Karaliūtė patikino, kad situacija – nėra vienkartinė, ji tiesiog iliustruoja platesnę problemą.
„Draugas važinėja iš Vilniaus į Ukmergę autobusu. Įvedus karantiną, liko vos keli tarpmiestiniai vežėjai. Net kai kurie stambiausi vežėjai apskritai nutraukė veiklą. Kitaip tariant – vieta autobuse tapo deficitu. Tie, kurie iš anksto nenusiperka bilieto internetu dažniausiai nepatenka į autobusą. Draugas pasakoja, kad tokių, likusių už borto, visada būna mažiausiai dešimt. Didžioji dalis senoliai, kuriems nusipirkti bilietą internetu yra kosmosas“, – teigia L.Karaliūtė.
Moteris pasakoja, kad vargšė senolė patekti į autobusą bandė keliskart, tačiau abu kartus situacija buvo identiška – susodinus internetu bilietus įsigijusius keleivius, vietų tiesiog nebeliko.
„Toji močiutė guodėsi, kad lygiai taip pat nepateko į autobusą, kuris važiavo į Vilnių anksčiau, apie 13 val. dienos. Tada laukė kito, 17.30 val. važiuosiančio į Vilnių, tačiau nepateko ir į šitą“, – apmaudo neslėpė pašnekovė.
Jos teigimu, problemą būtina spręsti, nes didžioji dauguma senyvo amžiaus žmonių nesinaudoja internetu, todėl tiesiog neturi galimybės gauti jiems būtinų paslaugų.
„Aš manau, kad vienišais senoliais turėtų pasirūpinti savivaldos ir socialiniai darbuotojai. Jie turėtų pagelbėti tiems, kuriems būtina vykti į kitą savivaldybę. Ypač, jei reikia medicinos paslaugų, pavyzdžiui, kai onkologiniai ligoniai turi vykti į Vilnių ar Kauną – ten, kur ir yra gydomi. Ne tik pasiskiepyti, bet ir tada, kai jiems numatytas vizitas pas onkologą. O kaip nuvykti, jei neturi, kas nuveža, o į autobusą patekti iškyla tokios problemos?“ – klausia L.Karaliūtė.
Situacija kelia susirūpinimą
Situaciją Žmonės.lt pakomentavo Lietuvos transporto saugos administracijos, komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėja Eglė Kučinskaitė.
„Iniciatyvą sustabdyti ar atnaujinti reisus turi pats vežėjas – būtent tarpmiestinių autobusų, nes miesto autobusų tvarka yra savivaldybių rankose. Dalis reisų sumažinti ir laikinai sustabdyti būtent pačių vežėjų iniciatyva, nes pandemijos metu drastiškai krito keleivių srautas. Vežėjai turi teisę patys spręsti, kiek lieka kursuoti tarpmiestinių autobusų – ir jie ta teise labai greitai pasinaudojo, nes jau nuo rudens buvo pateikta labai daug prašymų laikinai sustabdyti dalį reisų. Jie mums teikia duomenis apie keleivių skaičiaus sumažėjimą, taip pagrįsdami vieno ar kito maršruto reisų sumažinimą. Mes įvertiname, ar tikrai 50 procentų ir daugiau yra sumažėjęs keleivių skaičius konkrečiame reise – jeigu tai pasitvirtina, turime teisę tą reisą sustabdyti. Šiai dienai faktas yra tas, kad apie 80 procentų tarpmiestinių autobusų reisų yra sustabdyti“, – situaciją apibūdino pašnekovė.
E.Kučinskaitės teigimu, po truputį jau matomas kai kurių reisų atsinaujinimas, tad šis procentas kartu su karantino taisyklių švelninimu turėtų palaipsniui mažėti.
„Vežėjai turbūt ir patys jau mato, kad susiduria su keleivių sutalpinimo problemomis, todėl pradeda reaguoti į kintančią situaciją. Vos sulaukę vežėjų iniciatyvos atnaujinti vieną ar kitą reisą mes reaguojame ir vertiname situaciją. Iš tiesų, laisvės verslui yra palikta labai daug. Deja, verslas ne visada atsižvelgia į klientų poreikius, nors matydami, kad nebesutalpina keleivių, vežėjai turėtų reaguoti, nes juk keleiviai yra jų klientai, todėl jie turėtų būti suinteresuoti patenkinti žmonių poreikius“, – sako ji.
Dėl to, kad nemažai senjorų nemoka nusipirkti bilieto internetu, kas jiems užtikrintų pirmenybę autobuse, specialistė išreiškė viltį, kad galbūt pagelbėti galėtų artimieji, kurie tai padarytų už juos, na, o jeigu tokios galimybės nėra, dar lieka išeitis gauti bilietą jį iš anksto įsigijus autobusų stočių kasose.
Specialistė pateikia daugiau informacijos apie autobusų stočių veiklą.
Autobusų stotys yra skirstomos į 4 kategorijas. I, II ir III kategorijai priklausančios privalo turėti kasas, kuriose būtų galima įsigyti autobuso bilietą gyvai. Kasos neprivalomos Ignalinos, Joniškio, Kaišiadorių, Kelmės, Kretingos, Kryžkalnio, Kupiškio, Kuršėnų, Pakruojo, Pasvalio ir Širvintų autobusų stotims.
Vadovaujantis stočių nuostatais, Ukmergės autobusų stotis priklauso II kategorijai, kurioje turi būti bilietų kasa ir galimybė joje įsigyti tiek einamosios dienos bilietą, tiek ir išankstinį.
„Tačiau LTSA susisiekus su Ukmergės autobusų stotimi paaiškėjo, kad kasos šiuo metu nedirba. Kodėl taip yra, mūsų institucija domėsis ir aiškinsis priežastis, nes situacija kelia susirūpinimą“, – pripažino E.Kučinskaitė.
Specialistė darkart akcentavo, kad esant karantinui ir drastiškai sumažėjus vežėjų, kelionę į kitą miestą reikėtų planuoti gerokai iš anksto – vos tik gavus paskirtą vizitą pas gydytoją.
„Esant pandeminei situacijai, kai ir reisai sumažėję ir ne visose autobusų stotyse dirba kasos, vadinasi, kelionę į kitą miestą reiktų planuoti iš anksto ir dar kruopščiau. Pirmas žingsnis – skambinti ir teirautis, ar vietinėje autobusų stotyje galima įsigyti bilietą gyvai, iš anksto. Jeigu vis dėlto negalima, ieškoti sprendimų kaip įsigyti bilietą iš anksto, galbūt, jeigu įmanoma, prašyti artimųjų pagalbos nupirkti bilietą internetu ir pan. Tačiau mažesniuose miestuose, kur, tikėtina, mažiau keleivių, galima nusipirkti bilietą ir iš vairuotojo“, – komentavo E.Kučinskaitė.
Žmonės.lt dėl situacijos susisiekė ir su SAM Spaudos tarnybos vyriausiuoju specialistu Julijanu Gališanskiu, trumpai pakomentavusiu problemą.
„Vakcinacijos centrai veikia visose savivaldybėse, todėl gyventojai dėl skiepijimo nuo COVID-19 raginami kreiptis į savo gydymo įstaigą arba savivaldybę. Esant reikalui, savivaldybės turėtų organizuoti nuvežimą į skiepijimo centrą arba atvykimą paskiepyti namuose ar ambulatorijoje“, – sakė J.Gališanskis.