„Gyvename ypatingu vertybinio perversmo metu ir tai yra nuostabu“, – sako Marija Palaikytė, mados tendencijų analitikė, lektorė, autorinės radijo laidos kūrėja, „Vyrų mados savaitės“ organizatorė, stilistė ir publicistė. Su moterų universitete WoW Asmeninio prekės ženklo kurse dėstysiančia Marija kalbamės apie tai, ką gali išties sėkmingas įvaizdis, kaip jį susikurti, išgryninti savo vertybes, ką reiškia manipuliacija įvaizdžiu bei kaip susigrąžinti prarastą reputaciją.
Marija, kai sakoma, kad štai žmogus turi gerą įvaizdį. Ką tai reiškia? Kaip jį susikurti?
Sėkmingas įvaizdis yra patraukli visuma. Matomas ir nematomas įspūdis, kurį kuriame apie save. Tai mūsų laikysena, kalbos maniera, gestikuliavimas, kvepalai, o tuomet tai, kaip atrodome: mūsų apranga, detalės, šukuosena ir tt. Įvaizdis gali būti susikurtas sąmoningai arba nesąmoningai. Tai galinga manipuliacijos priemonė, kuri gali būti pasitelkta mūsų vidinių savybių, kompetencijų ir galimybių patrauklumui sustiprinti.
Svarbiausia yra tai, kad įvaizdis sustiprintų puikią reputaciją, bet neimituotų jos. Nes reputacija yra laiko perspektyvoje užtarnauta nuomonė apie kiekvieno iš mūsų, įmonės ar prekinio ženklo veiksmus, o sėkmingas įvaizdis yra patrauklus viso to apvalkalas, kuris gali būti sąmoningai sukurtas. Nuostabu, kai šios sąvokos realybėje dera tarpusavyje ir viena kitą papildo.
Įvaizdis, būna, kad ir prasilenkia su realybe. Kaip atpažinti, kur tiesa, o kur tiesiog gražus fasadas?
Tam tikra manipuliacija aplinkinių emocijomis pasitelkus išvaizdą yra nuolatinė mūsų kasdienybės dalis. Kartais tai darome sąmoningai, o kartais tarsi netyčia. Pavyzdžiui: kai einame į svarbų darbo susitikimą, norime palikti patikimą įspūdį, o į pasimatymą einame jau norėdami kurti antrai pusei patrauklų įspūdį.
Nuo to, kokius turime tikslus, keičiasi ir tai, kaip stengiamės save pateikti. Neretai tai darome instinktyviai. Ypač ryški yra pirmo įspūdžio statistika: tradiciškai teigiama, kad pirmoji nuomonė apie mus susidaroma tik per 4 sekundes, net 60% to įspūdžio nulemia mūsų išorė, 30% balso tembras, kalbėjimo maniera ir tik 7% turinys. Tad, be abejonės, įvaizdis gali būti sukurtas sąmoningai ir tuomet tai jau tampa apgalvota manipuliacijos priemone.
Žinant taisykles, kaip žmonės pasąmoningai reaguoja į tam tikras spalvas, kvapus, intonacijos kaitą, galima programuoti aplinkinių reakciją. Daugybę koduočių mes jaučiame nesąmoningai, tad, sėkmingas įvaizdis realiai gali prisidėti prie mūsų sėkmės, auditorijos pripažinimo. Kaip atskirti? Tik labiau pažinus žmogų ar prekinį ženklą. Įvaizdis gali subliūkšti tuomet, kai jo nepatvirtina reputacija.
Nieko blogo yra sustiprinti savo asmenybės ar kompetencijų patrauklumą pasitelkiant apgalvotą įvaizdį, sakyčiau – apmaudu neišnaudoti tokios galimybės. Tačiau ilgoje perspektyvoje svarbiausia yra tikrasis autentiškumas, vertybės ir užtarnauta reputacija. Tikslas turėtų būti ne sukurti save iš naujo, o išryškinti geriausią savo pačių versiją. Ir tai galioja tiek mūsų veiksmams, tiek tam, į kokį įvaizdžio apvalkalą juos apvilksime.
Moterys šiandien buriasi į įvairias grupes, mokosi, ieško savęs ir panašiai. Ar tai irgi tam tikra įvaizdžio dalis?
Tikrai taip – investicijos į žinias, patirtis yra madingos ir tai geriausia mada, kokia tik gali būti. Pastarieji metai parodė – net tuomet, kai įsivyrauja neužtikrintumo realybė, vietoje to, kad tam tikras visuotinis sustojimas taptų griūtimi, tai gali tapti proga tobulėti. Ar mokytis savarankiškai, ar bendraminčių kompanijoje? Bendraminčiai – tai ne tik mokslų kolegos, jie gali tapti kolegomis ir tuomet, kai mokslai virs naujais projektais, naujomis netikėtomis galimybėmis. Žingeidus žmogus yra patrauklus. Tiek kaip pašnekovas, tiek kaip konkurencingesnis darbuotojų rinkos narys. Aš labai palaikau bendruomeniškumo idėjas, nes kartu galime nuveikti daugiau.
WoW University kalbėsite apie moterų įvaizdžio reikšmę. Kokius akcentus dėliosite moterims?
Sėkmingas įvaizdis tikrai gali prisidėti prie mūsų sėkmės plačiąja prasme. Sėkmingo įvaizdžio galia skyla į dvi dalis: suteikia pasitikėjimo savimi, įkvepia ir paskatina patį asmenį ar prekinį ženklą ir tuomet išoriškai sustiprina jo savybių bei galimybių patrauklumą kitiems.
Kalbėsime ir apie tai, kokios mados mums reikia naujoje sąmoningumo realybėje, kaip keičiasi požiūris į vartojimą, mūsų pačių patrauklumo standartus, ką mūsų drabužiai sako apie mus ir kaip pasitelkus tam tikras žinias visada atrodyti laiku ir vietoje, išryškinti savo autentiškumą, atrasti harmoniją tarp vidaus bei išorės – būti geriausia mūsų pačių versija. Reputacija yra svarbiausia, nes sėkmingas įvaizdis turi išryškinti ir sustiprinti įspūdį apie mūsų pasiekimus bei galimybes, bet neeliminuoti jų.
Moterys turi ne vieną įvaizdį – gali būti mama, žmona, dukra, draugė, kolegė, darbuotoja ir pan. Visur geriausia negali būti. Kaip išsigryninti, kur tobulėti?
Autentiškumas yra esmė. Kiekviena iš mūsų yra individuali, su stipriosiomis pusėmis, tikslais ir pasiekimais. Ne visos yra mamos, ne visos yra darbuotojos. Nėra nei geresnio, nei blogesnio scenarijaus. Turėtume siekti individualios sėkmės, kuri gali būti išgryninta skirtinguose socialiniuose vaidmenyse ar tų vaidmenų junginiuose.
Įvaizdis neatsiejamas ir nuo asmens prekinio ženklo. Kokia pagrindinę pridėtinę vertę sukuria geras įvaizdis?
Įtikina, pritraukia. Žmogus, kaip ir prekinis ženklas, kuria istoriją, tam tikrą žinutę. Mūsų įvaizdis turėtų būti neatsiejamas nuo mūsų norimos perduoti žinutės – sustiprinti ją, pritraukti ir įtikinti mūsų auditoriją. Dabar gyvename sociokultūrinio virsmo laikais, kai iš naujo persvarstome verčių ir vertybių svarbą. Norime išsigryninti prioritetus, susigrąžinti tikrąsias vertes ir vertybes plačiąja prasme, akcentuojame reputaciją, sąmoningumą, skaidrumą, autentiškumą ir atsakingumą.
Tad, jei mūsų žodžiai kalba šia kalba, tokią pat žinutę turi įprasminti ir mūsų pasirinkimai. Pavyzdžiui: būtų nelogiška, jei žmogus, kuris transliuoja aktualias sąmoningos gyvensenos idėjas savo asmeniniame gyvenime, besaikiai vartotų greitąją madą, būtų neatsakingas naudojant plastiką buityje ir pan. Tai tik paprasti pavyzdžiai, bet mūsų apranga ir gyvenimo būdas nebėra tik anoniminiai kasdienybės palydovai. Tai mūsų pasirinkimai, kurie garsiau nei žodžiai įprasmina mūsų mintis ir ilgainiui – reputaciją.
Pati mada nebėra anoniminė: mes jau žinome arba lengvai galime sužinoti dėvimo prekinio ženklo reputaciją, veiklos skaidrumo, aplinkos taršos atsakomybes bei kitus atsakingumo kriterijus. Tuomet dėvėdami drabužį mes tampame tam tikros idėjos ambasadoriais. Siekiant sėkmingo asmeninio prekinio ženklo įvaizdžio, svarbu ir nuoseklumas, tikrojo autentiškumo išgryninimas, nes tai taip pat kuria patikimumo įspūdį. Istorija, vertybės, autentiškumas, veiksmai, nuoseklumas, reputacija ir galiausiai sėkmingas viso to apvalkalas – patrauklus įvaizdis, štai tokia turėtų būti prioritetų seka, lemianti sėkmę plačiąja prasme.
Kaip atstatyti susigadintą reputaciją?
Reputacija yra laikmečio šūkis ir aš didžiuojuosi galėdama gyventi šiais esminių pokyčių laikais. Pagaliau vėl žvelgiame giliau. Stabtelime, nebevartojame aklai vardan vartojimo. Mes buvome pasiekę tokį aklo vartojimo lygį, kai trokštamu, bet laikinu produktu tapo viskas, net santykiai su kitais žmonėmis. O dabar pagaliau grįžtame prie esmės, prie gilinimosi į tai, kas slypi už patrauklaus fasado.
Net šiuolaikinis mados vartojimas jau persiorientuoja iš pirkimo, remiantis patrauklumu, į pirkimą tokių prekinių ženklų produkciją, kurių veikla atitinka mūsų vertybes. Kiekvienas mūsų kasdienybėje perkamas daiktas jau vertinamas ir per tvarumo kriterijų prizmę – ilgainiui tai taps prioritetiniais apsisprendimo vartoti ar ne kriterijais.
Ar galima atstatyti sugadintą reputaciją – tikrai taip. Taip jau yra – tam, kad susikurtume reputaciją, turime sunkiai dirbti, o kartais atrodytų maža klaida sudrebina visus pamatus. Bet šis laikmetis yra apie skaidrumą. Mokėjimas pripažinti klydus ir atsitiesti kartais vertinamas net labiau nei nuobodžiai tiesi gyvenimo horizontalės linija. Tik tam reikia laiko, nuoseklumo, nuoširdumo ir veiksmų, kurie įrodys, kad yra verti pasitikėjimo.
Ar šiais laikais neperdaug sureikšminamas įvaizdis?
Yra visko. Pasitaiko perteklinio dėmesio, dirbtinumo, pasitaiko ir nešlifuotų asmenybių, kurių savybės patrauklumas bei galimybės nepelnytai slepiasi po atsainiu įvaizdžiu. Pasitaiko kritikų, kurie teigia, jog svarbiausia yra vidus. Bet kam ta akistata ir supriešinimas?
Kaip ir sakiau: siekiamybė turėtų išsigryninti savitumą, vertybes - tuomet puikią reputaciją, kurią sustiprina dar ir puikus, apgalvotas įvaizdis. Neabejoju, kad harmoninga sėkminga asmenybė turėtų rūpintis ne tik savo pasiekimais, bet ir įvaizdžiu, nes nėra nei vienos priežasties, kodėl ne.
Žmogus, prekinis ženklas ar įmonė yra visuma. Mes esame skirtingi ir dėl to kiekvienas savitai žavingas. Nereikia supriešinti to, kas slepiasi viduje, su tuo, kaip tai atrodo iš išorės. Nuostabu, kai pavyksta pasiekti visumos harmoniją. O tai padaryti yra net labai realu.