Šokoladas: kai tradicijos susiduria su inovacijomis
Ar žinojote, kad šokolado ir kakavos pupelių istorijai yra beveik 4000 metų? Majų ir actekų kultūrose vaidinęs nepaprastai svarbų vaidmenį, šokoladas mus ne tik džiugina, bet ir gali pasigirti turtinga istorija.
Naudotas ir kaip valiuta
Šokolado istorija prasidėjo prieš tūkstančius metų, Lotynų Amerikoje. Specialiuose puodeliuose gėrimo forma pateikiamas šokoladas įgavo svarbų vaidmenį majų ir actekų kultūrose – čia jis buvo naudojamas kaip valiuta. Actekų meilė šokoladui buvo tokia didelė, jog jų kontroliuojamuose prekybos tinkluose ir keliuose visi muito mokesčiai turėdavo būti mokami kakavos pupelėmis – taip jie užsitikrindavo, kad šio resurso atsargos niekuomet neišseks.
XVI-o amžiaus pradžioje, ispanams išsilaipinus actekų žemėje, šokoladas pagaliau atkeliavo ir į Europą. Būtent čia atrastas saldus šokolado gėrimas – pirmą kartą šokoladą pradėta gardinti cukranendrėmis, cinamonu, vanile ar medumi. Kaip ir pas actekus, šokoladas Ispanijoje buvo laikomas statuso ženklu – jo galėdavo įsigyti tik turtingiausi Ispanijos imperijos gyventojai, o kitas Europos šalis jis pasiekė kiek vėliau, XVII-o amžiaus pradžioje.
Iki tokio šokolado, kokį pažįstame mes, teko palaukti dar porą šimtų metų – XIX-ame amžiuje išradus kakavos presą, leidžiantį atskirti kakavos miltelius nuo kakavos sviesto bei pašalinti pastarojo perteklių, pradėtas gaminti kietas šokoladas. Ilgainiui, gamybos technologijoms tapus paprastesnėmis, o kakavos ir cukraus kainoms smarkiai sumažėjus, šokoladas tapo produktu, kuriuo žmonės smaližiauja kone kasdien.
Stebina ne tik naujais skoniais
Nors gali pasirodyti, kad praėjus tiek daug metų nieko naujo su šokoladu nebegalima sugalvoti, iš tiesų šokolado gamintojai vis dar stebina netikėtomis inovacijomis. Šokoladas ne tik derinamas su įvairiais, neįprastais ingredientais, bet ir kuriami sveikatai palankesni produktai, atrandamos naujos šokolado rūšys.
Šokoladas jau ilgą laiką naudojamas kaip vienas pagrindinių ingredientų desertuose, tačiau paskutiniais metais vis dažniau patys desertai tampa viena iš šokolado sudėtinių dalių. Parduotuvių lentynose atsiranda šokolado ne tik su mums jau įprastu „tiramisu“, bet ir su „crème brulée“ ar net ledų įdaru. Vartotojai ieško įdomesnių skonių – šokoladas gardinamas aitriaisiais prieskoniais ar net sūriais ingredientais – jūros druska, sūria karamele ar net šoninės gabaliukais.
Neseniai gamintojai pasaulį nustebino ir nauja, ketvirtąja šokolado rūšimi, pagaminta iš „Ruby“ kakavos pupelių. Šios pupelės leidžia be jokių pridėtinių dažiklių ar skonio priedų pagaminti šokoladą, išsiskiriantį švelnia rubinų spalva ir gaiviu, vaisių rūgštelės savyje turinčiu skoniu. Vieni pirmųjų produktą su šiuo šokoladu pristatė Nestlé, sukurdami „KitKat Ruby“ šokoladą.
Tinkamas ir trokštantiems maitintis sveikai
Naujų sprendimų ieškoti skatina ir augantis sveiką gyvenseną propaguojančių žmonių skaičius. Didžiausi pasaulyje šokolado gamintojai ieško naujų būdų, kaip pritraukti besidominčius sveika mityba: ieškoma metodų, kurie leistų sumažinti pridedamo cukraus ir pieno procentą šokolade išlaikant kuo didesnį kakavos kiekį. Atsiranda vis daugiau šokolado rūšių, kuriose nenaudojamas gliutenas, o laktozė keičiama kitais produktais, iš kurių labai populiarus – kokosų pienas.
„Atsižvelgdami į tokius vartotojų poreikius, savo gaminamoje produkcijoje taip pat stengiamės sumažinti cukraus, o taip pat ir sočiųjų riebalų bei druskos kiekį. Prieš keletą mėnesių išradome būdą pakeisti cukraus struktūrą, kuris leidžia mūsų gaminamuose „Milkybar Wowsome“ šokoladiniuose batonėliuose cukraus kiekį sumažinti net 30 procentų“, – pasakoja „Nestlé Baltics“ korporatyvinių reikalų vadovė Ariana Rastauskaitė.
A. Rastauskaitė pastebi, kad vis dažniau vartotojai tampa linkę rinktis iš natūralių ingredientų pagamintą šokoladą, kuriame nenaudojami dirbtiniai saldikliai ar skonio priedai. Todėl gamintojai vis didesnį dėmesį skiria produktų pakuotėms, kurios turi būti ne tik patraukiančios akį, bet ir informatyvios. Būtent toks gamintojų dėmesys vartotojams ir jų poreikiams bei noras nestovėti vietoje ir sukurti kažką naujo leidžia šokoladui ir po beveik 4000 metų išlikti viliojančiu produktu, kurio paskanauti trokšta kone kiekvienas.